Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1983994_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1052
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-09-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPADH
Sagsnr.: 1705280
Dok. nr.: 406224
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. juli stillet følgende spørgsmål nr.
1052 (Alm. del) til ældreministeren.
Spørgsmål nr. 1052:
”Ministeren
bedes i forlængelse af besvarelse af samrådsspm. DW-DY den 29. juni
2017 om kommuners brug af værdighedsmilliarden, uddybe, hvorfor ministeren ikke
kan genkende Ældresagens billede af, at værdighedsmilliarden samlet set ikke giver
flere penge til ældreplejen. I besvarelsen bedes ministeren specifikt forholde sig til
Ældresagens beregninger som fremgår af: https://www.aeldresagen.dk/presse/pres-
semateriale/nyheder/kommuner-sparer-paa-aeldrepleje-og-o
sorg.”
Spørgsmålet er besvaret foreløbigt den 14. juli 2017 med tilsagn om et opfølgende
svar.
Svar:
./.
I spørgsmålet henvises via link til Ældre Sagens artikel fra 2016:
”Ko
u er sparer på
ældrepleje og o sorg”.
Jeg har i min besvarelse af udvalgets spørgsmål antaget, at
spørger havde til hensigt at henvise til Ældre Sagens artikel fra 2017
”Værdigheds il-
liarde er skru pet ude i ko
u er e”.
Såfremt udvalget er interesseret i Ældre Sa-
gens analyse fra 2016, kan jeg henvise til svaret på SUU alm. del
spm. 1032 (2016).
I Ældre Sagens artikel fra juni 2017 indgår to centrale udsagn, som også dannede
grundlag for samrådsspørgsmål DW og DY:
1)
Udgiftsstigning fra 2015 til 2017.
Kommunernes ældreudgifter er angiveligt
kun steget med 600 mio. kr. fra 2015 til 2017.
2)
Udgifter pr + 80-årig
Tre ud af fire kommuner (72 kommuner) bruger
angiveligt færre penge pr. borger på 80 år og derover i 2017 i forhold til
2015.
Ad 1: Udgiftsstigning fra 2015 til 2017.
Kommunerne budgetterer med stigende udgifter til ældreområdet på knap 2 mia. kr. i
perioden 2015-2017
Ældre Sagens analyse af udviklingen i kommunernes ældreudgifter i perioden 2015-
2017
og konklusionen om, at kommunernes ældreudgifter er steget med 600 mio.
kr. i perioden
tager afsæt i en sammenligning af kommunernes regnskaber for 2015
med kommunernes budgetter for 2017. Det er imidlertid ikke retvisende at
konkludere på udgiftsudviklingen over år ved at sammenligne regnskabstal med
budgettal på denne måde, idet der kan være afvigelser mellem kommunernes
budgetterede og realiserede udgifter i det enkelte år. Disse afvigelser
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, hvor mange ressourcer der var til ældrepleje i 2015 opgjort i forhold til antallet af personer over 80 år, og hvor mange ressourcer der var til ældrepleje i 2018, til ældreministeren
1983994_0002.png
kan bl.a. henføres til, at kommunerne i deres budgetter afsætter midler til lønpuljer
og generelle reserver, som kan udmøntes på sektorområderne, herunder
ældreområdet, i løbet af budgetåret. Det vurderes bl.a. på den baggrund, at
sammenligninger af budgettal og regnskabstal ikke giver et retvisende billede af
udgiftsudviklingen på de enkelte sektorområder, herunder ældreområdet.
I 2015 udgjorde kommunernes budgetterede ældreudgifter således 40,6 mia. kr.,
mens de realiserede ældreudgifter udgjorde 41,8 mia. kr. Tilsvarende var
kommunernes budgetterede ældreudgifter i 2016 41,8 mia. kr., mens de realiserede
ældreudgifter udgjorde 42,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Der har således i begge år været et
merforbrug i regnskaberne på hhv. 1,2 mia. kr. og 0,7 mia. kr. Det bemærkes på den
baggrund, at kommunernes budgetterede udgifter for 2017 ikke nødvendigvis giver
et retvisende billede af kommunernes realiserede udgifter for året. Dette indebærer,
at det er forbundet med betydelig usikkerhed at konkludere på udviklingen i
kommunernes ældreudgifter i perioden 2015-2017, før regnskabstallene for 2017
foreligger.
Tabel 1
Budgetterede og realiserede serviceudgifter på ældreområdet, ekskl. korrektioner for løft under det
statslige udgiftsloft, 2015-2016, mia. kr., 2017-pl
Mia.kr.
Budget
2015
40,6
2016
41,8
1
Regnskab
41,8
42,5
1
Anm. Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2017-niveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger. Udgifterne er afgrænset til nettodriftsudgifter konteret på funktionerne 5.32.32-5.32.35 og
5.32.37. Der er foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne baseret på fordelingsnøgler opgjort af
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
1) Sundheds- og Ældreministeriet gav i 2016 kommunerne tilladelse til at overføre uforbrugte midler svarende
til 24 pct. af den samlede værdighedsmilliard for 2016 til 2017. Dermed undervurderes kommunernes budget-
terede og realiserede nettoserviceudgifter i det omfang, de overførte midler er konteret som indtægter i 2016.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt
egne beregninger.
Jeg kan oplyse, at det af kommunernes budgetterede udgifter til ældreområdet
fremgår, at kommunerne i deres budgetter har prioriteret en stigning i
ældreudgifterne på ca. 2 mia. fra 2015 til 2017, når der tages højde for løft, der følger
af Finansloven 2014-2017,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Budgetterede serviceudgifter til ældreområdet, 2014-2017, mia. kr., 2017-pl
Mia.kr.
Ældreudgifter
1)
Ældreudgifter inkl. korrektioner
for løft
1)
Løft til ældreområdet
Ældremilliard (FL14)
Klippekort til ekstra hjemme-
hjælp (FL15)
Værdighedsmilliard (FL16)
2
Klippekort til ekstra hjælp for
plejehjemsbeboere (FL17)
1,0
-
-
2015
40,6
2016
41,8
2017
42,3
Udvikling 2015-
2017
1,7
41,8
43,0
43,7
2,0
0,1
0,2
-
1,0
1,0
0,4
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, hvor mange ressourcer der var til ældrepleje i 2015 opgjort i forhold til antallet af personer over 80 år, og hvor mange ressourcer der var til ældrepleje i 2018, til ældreministeren
1983994_0003.png
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2017-niveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger. Som følge af afrunding summerer udgiftsudviklingen ikke nødvendigvis til forskellen på
udgiftsniveauerne som angivet i tabellen. 1) Udgifterne er afgrænset til nettodriftsudgifter konteret på funktio-
nerne 5.32.32-5.32.35 og 5.32.37. Der er foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne til ældreområ-
det baseret på fordelingsnøgler opgjort af Økonomi- og Indenrigsministeriet.
2) Sundheds- og Ældreministeriet gav i 2016 kommunerne tilladelse til at overføre uforbrugte midler svarende
til 24 pct. af den samlede værdighedsmilliard for 2016 til 2017.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt
egne beregninger.
Jeg kan derfor ikke genkende Ældre Sagens billede af, at værdighedsmilliarden er
skrumpet i kommunerne.
Ad 2: Udgifter pr + 80-årig
Det er ikke teknisk muligt at opgøre udgifter pr. 80+ årig.
I undersøgelsen opgør Ældre Sagen udgifterne pr. borger over 80 år. Det er på det ek-
sisterende datagrundlag i dag ikke muligt at afgrænse kommunernes ældreudgifter til
specifikke aldersgrupper, herunder pr. ældre borger 80 år, jf. svar på SUU alm. del
spm. 403. Det skyldes bl.a., at udgifterne ikke kan henføres til CPR-numre. I staten af-
grænses ældre borgere typisk til borgere på 65 år og derover (svarende til den gæl-
dende folkepensionsalder), hvorfor enhedsudgifterne på ældreområdet normalt op-
gøres med udgangspunkt i denne gruppe af borgere.
1
En opgørelse over udgifter til
80+ årige overser således, at en del af kommunernes udgifter bruges på borgere i al-
dersgruppen 65 til 80 år.
Tekniske afvigelser mellem Ældre Sagens og den officielle opgørelsesmetode
Den officielle afgrænsning af kommunernes udgifter til ældreområdet, er aftalt
mellem det daværende Socialministerium, Finansministeriet og KL i 2007.
Ældre Sagen har i deres opgørelse på korrekt vis medtaget en række løft under det
statslige delloft for drift i form af ældremilliarden og værdighedsmilliarden. Dog
indgår puljen til klippekort til ekstra hjemmehjælp for plejehjemsbeboere på 380 mio.
kr. årligt fra Finansloven 2017 (jf. ovenstående tabel 2), ikke i Ældre Sagens
opgørelse. Denne pulje bør indgå i opgørelsen, når der korrigeres for løft, der følger
af Finansloven 2014-2017, da kommunernes budgetterede udgifter i 2017 og frem
ellers undervurderes svarende til de 380 mio. kr.
Det bemærkes generelt, at færre udgifter pr. ældre borger ikke er ensbetydende med
et dårligere serviceniveau. Det skyldes bl.a., at kommunerne har øget fokus på
rehabilitering og genoptræning. Samtidig er der en forbedret sundhedstilstand blandt
ældre borgere, som mindsker deres plejebehov. Endelig forbedrer kommunerne
løbende indsatsen, bl.a. gennem bedre organisering og brug af velfærdsteknologi, jf.
f.eks. følge
de artikel fra KL (”Kommuner
har hentet en halv milliard på loftlifte og
vasketoiletter”):
http://www.kl.dk/Momentum/Kommuner-har-hentet-en-halv-
milliard-pa-loftlifte-og-vasketoiletter-id224548/
Yderligere bemærkes det, at midlerne fra værdighedsmilliarden er blevet brugt på at
sikre en mere værdig ældrepleje. I 2017 er 86 pct. af midlerne gået til lønudgifter
(mere personale mhp. flere varme hænder), jf. midtvejsevalueringen fra juli 2017:
http://www.sum.dk/Aeldre/Vaerdier-og-kvalitet-i-aeldreplejen/~/media/Filer%20-
%20dokumenter/Midtvejseva-vaerdighedevaluering-2016-2017/Midtvejsevaluering-
vaerdighedsmilliarden-2016-2017.ashx
1
Fra budget 2018 er aldersgrænsen 67 år, jf. den nye opgørelsesmetode.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, hvor mange ressourcer der var til ældrepleje i 2015 opgjort i forhold til antallet af personer over 80 år, og hvor mange ressourcer der var til ældrepleje i 2018, til ældreministeren
Ny opgørelsesmetode fra budget 2018
Det er vanskeligt at opgøre ældreudgifter retvisende, bl.a. fordi det er svært at ad-
skille de konterede ældreudgifter fra udgifter til borgere med handicap samt udsatte
voksne. Den nuværende metode til at opgøre ældreudgifter baserer sig derfor på en
skønsmæssigt fastsat nøgle udarbejdet i 2007 i et samarbejde mellem staten og KL.
Fra budget 2018 træder en ny opgørelsesmetode i kraft, som har til formål at sikre
mere præcise opgørelser af kommunernes ældreudgifter, jf. svar på SUU alm. del
spm. 403.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Amalie Dam-Hansen
Side 4