Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAJU
Koordineret med: SUNDØK
Sagsnr.: 1808309
Dok. nr.: 726207
Dato: 19-09-2018
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget den 2. oktober kl. 16.00-17.00]
Besvarelse af samrådsspørgsmål CU
Ministeren bedes kommentere antallet af medicinske
sengepladser i lyset af tal fra Sundhedsdatastyrelsen, som
viser at der er fjernet mindst 400 sengepladser i løbet af de
seneste fire år, samt redegøre for, hvad ministeren agter at
gøre for at sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet på landets
medicinske afdelinger.
Tak til Stine Brix for spørgsmålet, hvor jeg er blevet bedt om
at kommentere på faldet i antallet af medicinske
sengepladser samt redegøre for, hvad jeg vil gøre for at sikre,
at der er tilstrækkelig kapacitet på landets medicinske
afdelinger.
[Færre medicinske sengepladser]
Det fremgår af artiklen fra Danmarks Radio den 10. juli, at
der på fire år er blevet 400 færre medicinske sengepladser.
Det kan jeg bekræfte. Der er færre medicinske sengepladser i
dag end for 4 år siden.
Som spørger siger, er det også sådan, at der er færre
sengepladser helt generelt på de øvrige specialer på
hospitalerne.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
Men når det så er sagt, så vil jeg understrege, at et fald i
antallet af medicinske sengepladser som udgangspunkt ikke
skal ses som en negativ udvikling.
For kvaliteten af behandlingen og patientplejen på de
medicinske afdelinger handler ikke alene om antallet af
medicinske sengepladser.
Det er lige så vigtigt, at vi har tilstrækkeligt personale med
de rette kompetencer på afdelingerne. Og antallet af læger og
sygeplejersker stiger år for år.
I 2001 var der godt 10.800 fuldtidsbeskæftigede læger ansat
på de danske sygehuse, og i 2017 var det tal steget til ca.
16.600.
Tilsvarende var der i 2001 knap 29.700 fuldtidsbeskæftigede
sygeplejesker ansat på sygehusene. I 2017 var det tal steget
til knap 35.600.
Det svarer til, at der i gennemsnit er ansat én sygeplejerske
ekstra hver eneste dag siden 2001 og én ekstra læge hver
eneste dag siden 2001 – bortset fra om søndagen.
Dette er selvfølgelig også et udtryk for en stor omlægning fra
indlæggelser til ambulant behandling.
Og der uddannes forsat flere læger inden for de medicinske
specialer. I 2015 havde vi 1.931 speciallæger med et
medicinsk speciale, og i 2020 forventer vi at have 2.250
speciallæger med en medicinsk specialebaggrund
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
1959800_0003.png
Derfor skal det selvfølgelig også ses i lyset af den ændring,
der generelt har fundet sted i vores behandlingssystem. Og
det skal også tages i betragtning, at der med hensyn til
ansatte ikke ses den reduktion, som ses i antallet af
sengepladser.
Og så er der jo ingen, der ønsker at ligge på sygehuset
længere tid end nødvendigt. Derfor er det også vigtigt, at vi
fortsætter den omstilling af sundhedsvæsenet, der allerede er
i fuld gang.
En omstilling som jo sker ud fra forskellige forventninger.
For det første er det forventningen, at den fortsatte udvikling
med mere effektive behandlingsmetoder generelt vil give
lavere liggetider på de danske hospitaler.
For det andet er det forventningen, at den løbende
omlægning til ambulant behandling gennem brug af mere
effektive og skånsomme metoder vil have en positiv
indflydelse på indlæggelserne på de medicinske afdelinger.
Og for det tredje, så vil oprettelse af enestuer og ny
organisering i de nye sygehusbyggerier give bedre mulighed
for fleksibel udnyttelse af sengestuer på tværs af specialer.
Endelig er det jo sådan, at der for de ældre patienter skal
mere fokus på forebyggelse, og at de ikke skal ligge på
hospitalerne længere end absolut nødvendigt. De ældre
patienter skal allerhelst hjem til sig selv, og hvis det ikke kan
lade sig gøre, så skal de fx plejes på kommunernes
akutpladser.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
Også fordi, at vi ved, at de nære og trygge rammer, som
findes ved behandling i eget hjem eller på et mere kendt sted,
som en kommunal akutplads kan være, også har en
betydning for det samlede forløb. Da vi forudser en ændring
i den befolkningsmæssige sammensætning fremover, er dette
særligt vigtigt at have fokus på.
[Det nære og sammenhængende]
Det er netop en af grundende til, at regeringen ønsker at
styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen – lige
netop for at sikre, at der er sammenhæng og kvalitet på tværs
af sygehuse, kommuner og praksissektor.
Udvalget om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen
kom i sommeren 2017 med 20 anbefalinger, som fokuserede
på at sikre bedre samarbejde mellem aktørerne, at sikre de
rette kompetencer til de rette opgaver, skabe ensartet kvalitet
over hele landet og understøtte bedre digital understøttelse
og brug af data.
Regeringen fulgte op på udvalgets arbejde og anbefalinger
både med udspillet ”Sundhed, hvor du er” og med udspillet
”En læge tæt på dig”. Desuden bliver der også fulgt op på
dette i den kommende sundhedsreform.
Hvis man ser på ”Sundhed, hvor du er”, så var et af
initiativerne at udvikle en kvalitetsplan, som skal være med
til at sikre højere og mere ensartet kvalitet i bl.a.
kommunernes sundhedsindsats.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
Et godt eksempel på, hvad et element i en kvalitetsplan kan
være, er Sundhedsstyrelsens kvalitetsstandarder for
kommunernes akutfunktioner. Sådanne kvalitetsstandarder
og kvalitetsplanen skal som overordnet ramme være med til
at sikre, at de rette kompetencer, den rette kapacitet og
øvrige ressourcer er til stede, når kommunerne og almen
praksis fremover skal varetage nye og mere komplekse
opgaver på sundhedsområdet.
Derfor er det også vigtigt at se dette som en samlet enhed, og
ikke kun hvor mange sengepladser der findes på de
medicinske afdelinger.
[En læge tæt på dig]
Vi skal samtidig værne om og udbygge de praktiserende
lægers rolle i det danske sundhedsvæsen. Derfor har jeg
fremlagt udspillet ”En læge tæt på dig” i juni 2018.
Udspillet skal bidrage til at sikre, at alle borgere også i
fremtiden har adgang til en praktiserende læge tæt på deres
bopæl. Og at borgere kan få flere sundhedsydelser af høj
kvalitet i deres nærmiljø.
Tilbage i maj blev der fordelt en pulje på 207,7 mio. kr. til
læge- og sundhedshuse på tværs af 26 kommuner. Og der vil
også i den kommende tid blive opslået yderligere 600 mio.
kr. til etablering af læge- og sundhedshuse. Netop fordi, at
kapaciteten i det nære sundhedsvæsen også er en
forudsætning for, at der er ressourcer og kapacitet lokalt til
den behandling, som er forudset til ikke at foregå på de
medicinske afdelinger.
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
I starten af året udmøntede vi en pulje på ca. 100 mio. kr. til
at styrke kommunale indsatser, særligt med fokus på ældre
medicinske patienter og udsatte grupper. Formålet med
puljen er at løfte kvaliteten i den kommunale
sundhedsindsats og blandt andet forbygge indlæggelser og
genindlæggelser.
Det er nogle af de mange initiativer, som vi har igangsat. Og
som vi forventer vil bidrage til at nedbringe antallet af
patienter på de medicinske afdelinger.
[Overbelægning]
Jeg vil samtidig gøre det helt klart. Faldet i antallet af
sengepladser må ikke føre til vedvarende overbelægning.
Det er uacceptabelt, at vi stadig ser perioder med
overbelægning, som det er tilfældet på nogle af landets
sygehusafdelinger. Jeg har flere gange understreget
alvorligheden heraf - og også behovet for, at det bliver taget
hånd om problemet både lokalt såvel som fra regeringens
side.
Overbelægning kan betyde, at patientsikkerheden forringes.
Det kan gøre det svært at udføre den bedst mulige
behandling, og i værste fald kan det gå ud over patienternes
ve og vel, og deres sygdomsforløb kan måske blive unødigt
forværret.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
Det er også en af grundene til, at vi følger området i de
nationale mål, og hvor netop et af måleindikatorerne handler
om at nedbringe overbelægning. Ligesom
overbelægningsproblematikken er central i de syv krav,
Venstre i sin tid stillede til regionerne tilbage i 2015. Dertil
må det siges, at der ikke er sket en målopfyldelse endnu.
I økonomiaftalen for 2018 og for 2019 drøftede vi
overbelægning og arbejdstilrettelæggelse med regionerne.
Udover at vi i den seneste aftale blev enige om, at regionerne
skal arbejde på at reducere perioderne med overbelægning på
de medicinske afdelinger, så har vi også aftalt at
igangsætte et analysearbejde, som skal give et indblik i
anvendelsen af kapaciteten på de medicinske afdelinger, og
som skal se på forbedringer og indsatser, der kan reducere
behovet for hospitalsbehandling.
Helt konkret skal der ses på, om der er en effektiv
tilrettelæggelse af arbejdstiden og en effektiv fordelingen af
opgaver. Ligesom der skal ses på, om der en hensigtsmæssig
sammensætning af personalet.
Målet er, at tid skal frigøres, at kvaliteten skal højnes og at
både modtagelsen og udskrivningen af patienter skal
forbedres. Alt sammen med fokus på patienten, og alt
sammen med fokus på at nedbringe behovet for at havne i en
sygeseng, hvis man ikke burde være der, men at der burde
have været indsatser tættere på borgerens bopæl.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
Jeg ser frem til resultatet af analysen, som forhåbentlig kan
give os nogle praksisnære inputs til sygehusenes arbejde.
Også i forhold til kapacitetsudnyttelsen og de områder, hvor
der kan være problemer med at styre kapaciteten. Således
kan resultatet bruges både i arbejdet med at nedbringe
overbelægningen ude på de medicinske afdelinger, men også
være med til at give et overblik over området i relation til
den udvikling, som er sket samt den udvikling, som vi
forventer at se.
[Hvad kan der gøres fremover?]
Så ja, vi har allerede gjort rigtig meget for at bidrage til den
nødvendige omstilling af sundhedsvæsenet, som skal til for
at flere opgaver i fremtiden kan løses professionelt og med
høj kvalitet uden for sygehusene.
Og vi er godt på vej. Vi har samtidig et ønske om at gøre
endnu mere i forhold til at styrke nærheden i vores
sundhedsvæsen.
Men vi er ikke i mål endnu. Det er desværre ikke en
omstilling, som kan klares over natten. Tværtimod er det en
omstilling, som er yderst kompleks, og som kalder på
løsninger i flere spor.
Og kan der gøres endnu mere? Her er svaret fortsat ja. For vi
må konstatere, at sammenhængen og samarbejdet mellem
sygehusene, de praktiserende læger og kommunerne stadig
ikke er godt nok.
[Sundhedsreform]
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
Derfor vil efterårets varslede sundhedsreform også komme
til at indeholde strukturelle ændringer af sundhedsvæsenet.
Ændringer, der skal styrke det nære sundhedsvæsen og skabe
sammenhæng på tværs af sektorer. Det bliver en reform, der
skal lægge sporene for de kommende mange år i
sundhedsvæsenet.
Vi kommer til at se en endnu større demografisk udvikling
med flere ældre borgere. Vi har derfor et stigende behov for
et større samarbejde omkring patienterne.
Vi skal desuden binde aktørerne i sundhedsvæsenet tættere
sammen, så patienter oplever ét sammenhængende
sundhedsvæsen. Også for at sikre, at vores medarbejdere
ikke unødvendigt skal tage sig af opgaver, som ikke kræver
indlæggelse i vores specialiserede sundhedsvæsen og som
egentlig burde håndteres i det nære sundhedsvæsen. Vi skal
have både sygehuse, almen praksis og kommuner til at tage
ansvar for patientforløb, der går på tværs og dermed også
tage langt større ansvar for det helt afgørende samarbejde
aktørerne imellem. Det handler om at styrke det nære
sundhedsvæsen og sætte patienten i centrum.
Og vi skal have sygehusene til at se mere ”udad” mod resten
af sundhedsvæsenet. Sygehuse skal ikke være lukkede
”siloer”. De skal nærmere være fyrtårne, der lyser ud og
støtter aktørerne i det nære sundhedsvæsen. For der er i høj
grad brug for, at sygehusene spiller sammen med kommuner
og almen praksis. Det er også en forudsætning for, at vi kan
sikre en ordentlig patientbehandling, men i sidste ende også
diskussionen omkring kapaciteten på de medicinske
afdelinger.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
[Styringsmodel]
Den nye styringsmodel fra 2019 er også med til at sætte
fokus på at skabe et sammenhængende sundhedsvæsen. Og
lige så afgørende er den nye styringsmodel med til at rette
fokus hen på det nære sundhedsvæsen.
Den tidligere styringsmodel med aktivitetsfokus og
produktivitetskrav kunne i nogle tilfælde stå i vejen for
udviklingen af det nære sundhedsvæsen, da fokus alene lå på
at øge aktiviteten inde på sygehuset og ikke på samarbejdet
med aktører uden for sygehusene.
Den nye styring med nærhedsfinansiering sætter derimod
fokus på udvikling af det nære sundhedsvæsen.
Nærhedsfinansieringen udgør 1,5 mia. kr. i 2019 og er
betinget af regionernes målopfyldelse på fem kriterier for
øget omstilling og bedre sammenhæng i patientforløb, som
der er behov for. Også så vi får samarbejdet mellem
sygehuse og primær sektor til at være stærkere, og så det
bliver en styrke, og ikke en svaghed, at der er forskellige
aktører omkring patienten.
Det kan fx være ved at give råd og vejledning til den
kommunale hjemmesygeplejerske, så en indlæggelse kan
undgås. Det skal sikre, at flere patienter kan varetages i det
nære – for eksempel hos en praktiserende læge, det
kommunale sundhedshus eller i eget hjem eller med en
telemedicinsk løsning.
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om kapacitet på landets medicinske afdelinger, til sundhedsministeren
På den måde får vi en endnu højere grad af omstilling af
vores sundhedsvæsen, hvor det nære er i centrum, og hvor vi
netop sikrer, at der også er sammenhæng mellem kapaciteten
på sygehusene og den styrkede kapacitet i det nære
sundhedsvæsen.
Samtidig skal den nye styringsmodel også hjælpe til at
undgå, at sygehusene sander til med patienter, så vi fx kan
undgå overbelægning i fremtiden. Derved kan vi
grundlæggende sikre et bedre behandlingsforløb for vores
patienter.
[Afslutning]
Tak for spørgsmålet, som jeg oplever udspringer af det
samme ønske for en omstilling af vores sundhedsvæsen til et
nært sundhedsvæsen, hvor der er sammenhæng mellem
kapaciteten på sygehusene, men samtidig også en stærkere
udvikling og opbygning af det af det nære sundhedsvæsen.
Det er en omstillingsproces, hvor der kan være bump på
vejen og det er vi opmærksomme på. Det er også derfor, at vi
med sundhedsreformen ønsker at tage yderligere initiativer
til at styrke det nære sundhedsvæsen.
Tak for ordet.
Side 11
11