Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1986593_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1210
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-11-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSKS
Sagsnr.: 1706911
Dok. nr.: 469458
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. september 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1210 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 1210:
”Vil
ministeren overveje, at mindst 10% af alle KBU-forløbs (Den kliniske Basisuddan-
nelse for læger) anden ansættelse skal ligge i psykiatrien og ikke kun i almen praksis,
som foreslået af Lægedækningsudvalget, så der fortsat kan rekrutteres speciallæger
til psykiatrien, når det tages i betragtning, at der p.t. mindst mangler 100 psykiatere i
de fe regio er?”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen oplyser følgende:
”Det fre går af Su dhedsstyrelse s otat ”Ko sekve ser og i dstilli g hvis alle ud-
dannelsesforløb i den kliniske basisuddannelse (KBU) skal indeholde almen medi
i ”
af 15. september 2017, at der i perioden august 2016
oktober 2017 var i alt 1.857
KBU-forløb, hvoraf 181 indeholdte ophold i psykiatriske afdelinger som 2. forløb. For-
slaget om, at 10 % af forløbene kunne have psykiatri som 2. forløb svarer således til
den fordeling, der har været hidtil.
Notatet blev drøftet på det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse den 4. okto-
ber 2017. Bekymringerne i forhold til, at alle læger skal have KBU-forløb i almen prak-
sis, kan inddeles i fire områder:
1. Opretholdelse af driften på de afdelinger, der ikke fremover har mulighed
for at ansætte KBU-læger.
2. Manglende kendskab til specialer blandt andet psykiatrien og psykiatriske
kompetencer i KBU-forløbet.
3. Udfordringer i rekruttering til specialer, der ikke introduceres under KBU-for-
løbene.
4. Ændringen vil være udgiftsdrivende bl.a. ved merudgifter til løn for at opret-
holde normering.
Bortfaldet af muligheden for psykiatri i KBU betyder, at regionerne på anden måde
skal løse bemandingen på de psykiatriske afdelinger. Sundhedsstyrelsen kan be-
mærke til pkt. 3, at der er en generel opfattelse af, at specialerne som indgår i KBU-
forløb medvirker til rekruttering til speciallægeuddannelsen i disse specialer om end
der ikke foreligger evidens for dette. Et af formålene ved ændringen af turnus med
fastlagt forløb i de intern medicinske specialer, de kirurgiske specialer og almen medi-
cin til KBU var blandt andet at muliggøre, at andre specialer også kunne introduceres
i KBU. Sundhedsstyrelsen finder det hensigtsmæssigt, at videreuddannelsesregio-
nerne fortsat har denne mulighed.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om, hvilke planer, der er om psykiatri i KBU og i den øvrige lægelige videreuddannelse, og hvordan disse planer påvirker Lægedækningsudvalgets anbefaling om at tilgodese almen praksis, til sundhedsministeren
Såfremt Lægedækningsrapportens anbefaling om øgning af forløb i almen medicin
skal implementeres, foreslås det, at øgningen fra 80 % til 100 % forløber gradvis over
en årrække, blandt andet så regionerne kan iværksætte eventuelle tiltag, der på sigt
ka tage he sy til at redu ere o fa get af ove ståe de fire eky ri gspu kter.”
Som det fremgår af Sundhedsstyrelsens bidrag, er der afledte konsekvenser af Læge-
dækningsudvalgets anbefaling om, at alle læger som en del af deres kliniske basisud-
dannelse skal et halv år i almen praksis. Sigtet med forslaget var ikke blot, at alle læ-
ger skal inspireres til at vælge almen medicin som speciale, men samtidig at alle læ-
ger vil have nytte af at opbygge brede medicinske kompetencer samt den indsigt i det
nære sundhedsvæsen, som arbejde i almen praksis giver. Der var i udvalget en erken-
delse af, at forslaget ville medføre, at færre læger får klinisk basisuddannelse i andre
specialer, eksempelvis psykiatri.
På det foreliggende grundlag mener jeg, at vi må holde os til Lægedækningsudvalgets
anbefaling, som bygger på en større analyse af området. I den forbindelse kan det
f.eks. være relevant at overveje en indfasning over nogle år, så regionerne har mulig-
hed for at tilpasse sig, og så der kan tages hensyn til bl.a. det psykiatriske speciale.
De udfordringer, som vi ser i psykiatrien, og som Lægedækningsudvalget også pegede
på, kan ikke løses ét sted. Det er et fælles ansvar at styrke lægedækningen og sætte
rammerne for psykiatrien som en attraktiv arbejdsplads, der kan rekruttere det rette
personale. Det er et ansvar, som vi skal løfte i staten, regionerne, kommunerne og i
de lægelige organisationer. Eksempelvis kan regionerne arbejde med at skabe gode
arbejds- og uddannelsesmiljøer samt mulighed for forskning og faglig udvikling, mens
de lægelige organisationer også har et stort ansvar i at formidle mulighederne som
læge i psykiatri. Fra statens side bliver der blandt andet arbejdet med den kapacitets-
analyse, som blev aftalt i økonomiaftalen med regionerne for 2018, og som bl.a. skal
afdække psykiatrien.
Desuden satte vi i år fokus på psykiatrien i satspuljeforhandlingerne, hvor der blev af-
sat 397,5 mio. kr. til en styrket indsats for mennesker med psykiske lidelser. Derud-
over har regeringen sammen med Danske Regioner og KL nedsat en arbejdsgruppe
vedr. styring af psykiatrien. Arbejdsgruppen skal komme med anbefalinger til en
bedre styring af sektoren, der bl.a. skal sikre bedre rammer for både patienter og per-
sonale.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Stinna Kruse Sonnichsen
Side 2