Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1971720_0001.png
TALE
Samrådsspørgsmål I om overbelægning og
arbejdspres på sygehusene, den 13. novem-
ber 2018
Det talte ord gælder
05-11-2018
J.nr. 2018 - 4163
CAL/AT
Samrådsspørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF):
Samrådsspørgsmål I
Ministrene bedes redegøre for, hvad regeringen konkret vil gøre for at lette ar-
bejdspresset på landets sygehuse, så man kan undgå den fortsatte overbelægning.
Ministrene bedes endvidere redegøre for, om regeringen er indstillet på at drøfte
muligheden for at give Arbejdstilsynet bemyndigelse til, at det af hensyn til ar-
bejdsmiljøet kan kræve færre senge eller mere personale på landets sygehuse, når
problemer med overbelægning opstår gentagne gange?
[Indledning]
[Sundhedsministeren indleder samrådet med at redegøre for, hvad regeringen kon-
kret vil gøre for at lette arbejdspresset på sygehusene]
Tak for indbydelsen til at komme her i dag.
Jeg vil gerne svare på anden del af spørgsmålet,
der går på, hvorvidt Arbejdstilsynet skal have
bemyndigelse til at kræve færre senge eller mere
personale på landets sygehuse ved gentagne
overbelægninger.
Arbejdsmiljøet på vores sygehuse har betydning
for rigtig mange mennesker. Og det er noget, vi i
regeringen tager meget alvorligt.
Alle ansatte har krav på et sikkert og sundt ar-
bejdsmiljø.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/11-18 om arbejdspres på landets sygehuse, til beskæftigelsesministeren.
Derfor er vi også altid villige til at drøfte emnet,
som vi også tidligere har haft lejlighed til her i
udvalget.
Det, der er sket siden det sidste samråd, hvor jeg
deltog, er, at jeg sidste år bad et ekspertudvalg
om at gentænke indsatsen på hele arbejdsmiljø-
området og komme med anbefalinger til, hvor-
dan vi kan gøre det bedre.
Vi har nu modtaget anbefalingerne, og vi går nu
i gang med at diskutere anbefalingerne med
henblik på at lave en politisk aftale.
Jeg forventer, at vi kan tage hul på drøftelserne
om en ny arbejdsmiljøindsats her i november
med en ambitiøs mødekadence, hvor vi skal be-
lyse en lang række temaer om fx forskelle mel-
lem den private og offentlige sektor og internt i
den offentlige sektor.
Det er på mange måder en bunden opgave. Vi
har et ansvar for at sikre en klogere og bedre
indsats, hvor tilsynet er målrettet, og kan tage
højde for de forskellige arbejdsmiljøproblemer,
der er i forskellige brancher.
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/11-18 om arbejdspres på landets sygehuse, til beskæftigelsesministeren.
Når det er sagt, er netop sygehuse et af de steder,
hvor vi allerede har en vis erfaring med en sær-
lig indsats.
[Hvad gør Arbejdstilsynet]
Arbejdstilsynet har de seneste år gennemført ud-
videde tilsyn på sygehusene
med en særlig
grundig og målrettet gennemgang af det psyki-
ske og ergonomiske arbejdsmiljø.
Derudover gennemfører Arbejdstilsynet også en
koordineret indsats på sygehusene i samarbejde
med
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for
Velfærd og Offentlig administration,
hvor særli-
ge fokusområder er udvalgt.
For sygehusene betyder det bl.a., at Arbejdstil-
synet har særligt fokus på, om de ansatte er udsat
for en risiko for stor arbejdsmængde og tidspres
Når tilsynsførende er på besøg på et sygehus er
oplysninger om overbelægning én blandt flere
oplysninger, som de tilsynsførende er opmærk-
somme på.
For det er klart, at overbelægning
kan
have be-
tydning for arbejdsmiljøet, hvis det udgør en
ekstra arbejdsbelastning for medarbejderne.
3
[Overbelægning og arbejdsmiljø]
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/11-18 om arbejdspres på landets sygehuse, til beskæftigelsesministeren.
1971720_0004.png
Og som sundhedsministeren før understregede,
må overbelægning aldrig blive hverdag. Det skal
så vidt muligt undgås.
Men som jeg også sagde på samrådet i december
2017, hvor vi også drøftede overbelægning: Man
kan ikke automatisk sætte lighedstegn mellem
overbelægninger og dårligt arbejdsmiljø.
For overbelægning kan godt håndteres af ledel-
sen.
Og det ikke bare ”kan” håndteres –
det skal
håndteres.
Ledelsen kan fx indkalde ekstra mandskab eller
på anden måde tilrettelægge arbejdet, så overbe-
lægning ikke påvirker arbejdsmiljøet negativt.
Det er Arbejdstilsynets opgave at foretage en
vurdering af arbejdsforholdene, når de er på til-
synsbesøg.
De tilsynsførende vil fx se på, om der er iværk-
sat tiltag for at undgå, at overbelægningen udgør
en belastning.
Det kan være, hvordan arbejdet er tilrettelagt.
Og hvordan fordelingen af opgaver mellem de
ansatte er.
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/11-18 om arbejdspres på landets sygehuse, til beskæftigelsesministeren.
Hvis der konstateres væsentlige arbejdsmiljø-
problemer, vil Arbejdstilsynet reagere med et
påbud. Og Arbejdstilsynet følger naturligvis og-
så op på, om problemet er løst.
Arbejdstilsynet er altså en flittig gæst på sygehu-
sene. Der er stor opmærksomhed på de udfor-
dringer, der er på sygehusene, og der gøres en
stor indsats i arbejdet for et godt arbejdsmiljø på
vores sygehuse.
Jeg vil derudover gerne rette udvalgets opmærk-
somhed mod det notat, der blev oversendt til ud-
valget som opfølgning på samrådet i december
2017 om overbelægning på sygehusene.
I den forbindelse bad jeg Arbejdstilsynet om
manuelt at gennemgå alle påbud inden for mu-
skel-skelet besvær og psykisk arbejdsmiljø, som
var afgivet til sygehusene det forgangne år.
Formålet var at få overblik over, i hvor mange af
Arbejdstilsynets afgørelser, at overbelægning
indgår.
I notatet beskrives det, at der i perioden
ikke
er
afgivet påbud, som alene er baseret på oplysnin-
ger om belægning.
[Gennemgang af påbud om overbelægning]
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/11-18 om arbejdspres på landets sygehuse, til beskæftigelsesministeren.
Ud af i alt 162 afgørelser er data om belægning
eller overbelægning kun nævnt i tre afgørelser.
Og i de tre afgørelser er oplysningerne nævnt
som én blandt flere oplysninger, der har betyd-
ning for arbejdsmiljøet på den pågældende afde-
ling.
Det er for mig endnu et udtryk for, at overbe-
lægning og dårligt psykisk arbejdsmiljø ikke au-
tomatisk hænger sammen.
Så selvom der på en afdeling gentagende gange
forekommer overbelægning, er det ikke nødven-
digvis ensbetydende med, at de ansatte udsættes
for en sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko.
Det er til enhver tid arbejdsgiverens ansvar at
sikre et godt arbejdsmiljø og håndtere overbe-
lægning.
Og det er også arbejdsgiverne og de ansatte, der
kender deres arbejdsplads bedst og ved hvilke
løsninger, der er mest effektive.
Når det er sagt, skal vi også fra politisk hold hele
tiden være opmærksom på, om vi kan sikre en
bedre og en mere målrettet arbejdsmiljøindsats.
[Afslutning]
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/11-18 om arbejdspres på landets sygehuse, til beskæftigelsesministeren.
Her har vi nogle rigtig gode anbefalinger fra ek-
spertudvalget, som jeg også indledningsvist
nævnte, at vi nu skal i gang med at drøfte i ar-
bejdsmiljøforligskredsen.
Det ser jeg meget frem til. Tak for ordet.
7