Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2005727_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-01-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1809438
Dok. nr.: 792847
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 131 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 131:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen fra Anders Nygaard vedr. ventetider
på Mrscanning i Region Midt, jf. SUU alm del
bilag 73, og oplyse, hvad den nærmere
årsag er til, at regionen ud fra det i henvendelsen angivne ikke iagttager fristerne for
udredning.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet Region Midtjyl-
land om bidrag.
Region Midtjylland har oplyst følgende:
”I he e delse fra A ders Nygaard fremføres
det, at Region Midtjylland ikke iagttager
patienternes ret til hurtig udredning og misinformerer patienterne. Dette er ikke kor-
rekt. I Region Midtjylland arbejdes der løbende på at forbedre overholdelse af udred-
ningsretten og at udrede en større andel af patienterne inden for 30 dage. Samtidig
er der blevet arbejdet meget med at forbedre indkaldelsesbrevene fra regionens hos-
pitaler, og det er obligatorisk for hospitalerne at anvende det regionale brevkoncept,
så det sikres, at patienterne informeres letforståeligt og handleanvisende.
I Region Midtjylland har vi samarbejdsaftaler med private leverandører på ca. 15.000
MR-skanninger årligt, da regionen ikke selv har kapacitet til at foretage alle de efter-
spurgte skanninger på egne hospitaler. Det betyder, at de patienter, som ikke kan
skannes inden for de gældende frister, de tilbydes at blive skannet på vores samar-
bejdshospitaler. Det er dog ikke alle patienter, som ønsker at tage imod et tilbud om
at blive skannet på et andet offentligt hospital eller privathospital.
Nedenfor fremgår spørgsmålene fra Anders Nygaard samt Region Midtjyllands svar.
1. Hvad agter region midt at gøre for at forbedre patientinformationerne til patienter,
som er henvist fra egen læge, til diagnostisk undersøgelse, til brug for egen læge - der
skal vente mere end 30 dage på en MR scanning?
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Anders Nygaard vedr. ventetider på MR-scanning i Region Midt, til sundhedsministeren
Svar:
Ministeren har fastsat 5 principper for god information om patientrettigheder. Det 5.
princip er at det vigtigste skal stå først, og herunder at information om patientret-
tigheder skal stå i umiddelbar nærhed af tid og sted, og så vidt muligt i starten af bre-
vet. Af tekniske årsager relateret til det bookingsystem de billeddiagnostiske afdelin-
ger bruger, lever indkaldelsesbrevene fra de billeddiagnostiske afdelinger ikke på nu-
værende tidspunkt op til det 5. princip.
Region Midtjylland har igangsat et arbejde med at finde en løsning, så indkaldelses-
brevene fra de billeddiagnostiske afdelinger også lever op til princippet. Det er ude-
lukkende på de billeddiagnostiske afdelinger, at Region Midtjylland ikke lever op til d.
5. princip og for at sikre, at patienterne er opmærksom på at læse bilaget, så fremgår
det lige under tid og sted for undersøgelsen, at information om andre muligheder
står i bilaget "Dine rettigheder som patient".
For udredningspatienter gælder det, at den afdeling, som er tovholder på patientens
samlede udredningsforløb (stamafdelingen), informerer patienten om, hvorvidt ud-
redningen kan varetages inden for fristen. Det kan f.eks. være en ortopædkirurgisk
eller neurologisk afdeling. I de tilfælde, hvor det ikke er muligt at gennemføre den
samlede udredning inden for 30 dage, pga. af ventetid til en MR-skanning, da infor-
meres patienten om sine rettigheder, og hvor Region Midtjylland kan tilbyde udred-
ning inden for fristen (et andet offentligt hospital i regionen eller på privathospitaler
vi har samarbejdsaftaler med, eller som har indgået aftale med Danske Regioner om
udredning). For disse patienter fremgår patientrettigheder og alternativ mulighed på
side 1 i brevet i overensstemmelse med det 5. princip. Det er således udelukkende de
patienter, som er henvist til en billeddiagnostisk undersøgelse som led i egen læges
udredning (diagnostisk undersøgelse), som ikke får oplyst deres patientrettigheder på
side 1 i brevet, men i stedet i et bilag.
Det skal desuden bemærkes, at Region Midtjylland stort set udelukkende anvender
de standardformuleringer for god patientinformation, som fremgår i eksemplerne i
boks 12 i Vejledning om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udred-
ning og information til henviste patienter.
Derudover skal det nævnes, at Region Midtjyllands indkaldelsesbreve bliver positivt
fremhævet i DEFACTUMS brugerundersøgelse af patienternes forståelse af indkaldel-
sesbrevene, som blev udarbejdet ifbm. Rigsrevisionsundersøgelsen af udredningsret-
ten.
2. Hvad har region midt planlagt at gøre for at nedbringe ventelisterne, og ventetiden
på MR scanning for patienter med ret til udvidet frit sygehus valg?... Hvornår skal det
have effekt, og hvilket niveau skal det ligge på?
Svar:
Region Midtjylland arbejder med et konstant fokus på at nedbringe ventetiderne til
MR-scanning. De billeddiagnostiske afdelinger arbejder hele tiden med optimering og
bedre udnyttelse af scannerkapacitet. Nogle afdelinger gør dette ved at udvide åb-
ningstiden til aftentimer og/eller weekender. Endvidere har regionen indgået samar-
bejdsaftaler med to private MR-leverandører jf. ovenstående. Samarbejdsaftalerne
har netop til formål at sikre, at de patienter, som ikke kan tilbydes en tid inden for fri-
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Anders Nygaard vedr. ventetider på MR-scanning i Region Midt, til sundhedsministeren
sten på et af regionens hospitaler, tilbydes omvisitering til et privat samarbejdshospi-
tal. Det er regionens mål, at alle borgere skannes inden for de gældende frister på en-
ten regionens egne hospitaler eller et af regionens samarbejdshospitaler.
Da Region Midtjylland har indgået samarbejdsaftaler med privathospitaler om MR-
skanninger, så er det meget få Region Midtjylland patienter, som får foretaget MR-
skanninger via udvidet frit sygehusvalg, da vores samarbejdshospitaler kan tilbyde
skanning inden for de gældende frister.
3. Hvordan og hvornår vil region midt monitorere ventetiden på MR og CT scanning
for patienter, der er henvist fra egen læge til diagnostisk undersøgelse
til brug for
egen læge?
Svar:
Region Midtjylland følger løbende ventetiderne på alle områder, og der arbejdes som
nævnt på at forbedre ventetiderne løbende. De patienter som ikke kan tilbydes diag-
nostisk undersøgelse, udredning eller behandling inden for de gældende frister oply-
ses om deres patientrettigheder og alternative muligheder.
4. Hvordan vil region midt gøre det nemmere for borgeren at komme i kontakt med
patientkontoret, og hvor lang tid må man vente i telefonen som patient før man kom-
mer igennem til en patientvejleder?
Svar:
Patientkontoret i Region Midtjylland kan kontaktes både telefonisk og via e-mail. Ved
kontakt via e-mail svares der inden for få dage. Patientkontoret har i visse tidsrum
lang ventetid i telefonen. På regionens hjemmeside fremgår det i hvilke perioder af
telefontiden, det er lettest at komme igennem. Patientkontoret har fra efteråret
2018 haft længere ventetid på telefonen end normalt. For at imødekomme patien-
terne oplyses de patienter, der ringer, om, hvilket nummer de har i køen, samt hvor
mange patientvejledere der besvarer telefonerne. Alle patienter, som sidder i kø, vil
blive hjulpet af en patientvejleder, også selvom telefontiden er ophørt. For at ned-
bringe ventetiden på telefonen er der pr. primo 2019 ansat en ekstra patientvejleder.
Derudover arbejder Region Midtjyllands Patientkontor løbende på at forbedre ar-
bejdsgange, så sagsbehandlingstiden mindskes, og ventetiden på telefonen nedbrin-
ges.
5. Hvordan vil region midt forbedre forholdene, forbedre planlægning og håndtering
af patienterne, så alle borgere i region midt er lige stillet ift. til tid fra henvisning til
udredning med MR scanning er eksekveret ? .....Borgere i Randers (13 ugers ventetid)
og borgere i Silkeborg (3 ugers ventetid) bør vel have samme rettigheder?
Svar:
Alle patienter i Region Midtjylland er stillet ens rettighedsmæssigt og får oplyst de
samme patientrettigheder, uanset om de er henvist til Regionshospitalet i Randers el-
ler i Silkeborg.
Region Midtjylland har som sagt samarbejdsaftaler med to private MR-klinikker. Det
betyder, at de patienter, som et af regionens egne hospitaler ikke kan tilbyde en
skanning inden for 30 dage, de tilbydes scanning på et af de to samarbejdshospitaler.
Patienterne oplyses om deres rettigheder i indkaldelsesbrevene og vælger herefter
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Anders Nygaard vedr. ventetider på MR-scanning i Region Midt, til sundhedsministeren
2005727_0004.png
selv, hvorvidt de ønsker at gøre brug af muligheden for at blive omvisiteret til et pri-
vat samarbejdshospital.
Det skal bemærkes, at de ventetider, der fremgår på mitsygehusvalg.dk, er venteti-
den til næste ledige tid for den patient, som ikke kræver særlige kliniske hensyn. Det
vil sige, at patienter, hvor der er mistanke om alvorlig sygdom, og hvor liv og førlig-
hed er truet, vil have en anden ventetid, end den der fremgår af
www.mitsygehus-
valg.dk.
6. Hvordan vil region midt tilsikre, at de offenligt betalte MR-scannere på hospitalerne
er optimeret og udnyttet ? Hvordan agter region midt at måle effektiviteten på disse,
og hvor stor skal produktionen være pr. MR-scanner?
Svar:
Region Midtjylland laver i forskellige sammenhænge analyser af kapaciteten og kapa-
citetsudnyttelse. På MR-området er det ikke kun skannerkapaciteten, der er afgø-
rende for ventetiden, men også radiograferne som skal foretage skanningerne, og de
læger (radiologer) som kan beskrive MR-skanningerne.
7. Hvad koster en simpel MR scanning på de offentlige hospitaler i region midt, og
hvordan definerer region midt hvor mange MR scanninger, der skal købes i det private
for at sikre overholdelse af udredning indenfor 30 dage
uanset om man har ret til
hurtig udredning eller ret til udvidet frit sygehusvalg?
Svar:
I det offentlige sundhedsvæsen er DRG-værdien 2.288 for en ukompliceret MR-skan-
ning i 2018. DRG-værdien kan ikke sammenlignes med en kroneværdi, og samtidigt
skal det bemærkes, at i DRG-værdien er der indeholdt udgifter til akutberedskab,
forskning, uddannelse mv., som privathospitalerne ikke har udgifter til.
Når regionen laver et udbud, beregnes en forventet volumen. Den forventede volu-
men sættes typisk ud fra antallet at omvisiteringer til privathospital, samt ud fra antal
registrerede kontakter på privathospital foregående år. Regionen tager yderligere
højde for kendte faktorer, som kan forventes at påvirke antallet af omvisiteringer til
privathospital. Regionen indgår altid rammeaftaler, hvilket betyder, at regionen ikke
er forpligtiget til at udfylde den forventede volumen i aftalen. Inden for MR området
har regionen sidst gennemført et udbud i 2015 (med opstart 1. januar 2016). Udbud-
det løb i 2 år med mulighed for 2 gange 12 måneders forlængelse. Udbuddet er efter-
følgende forlænget 2 gange, så det løber til og med 31. december 2019. Der er for-
længet med to af de tre leverandører, som vandt det oprindelige udbud. Fra efteråret
2017 blev der omvisiteret færre patienter til de private samarbejdshospitaler end for-
ventet, hvorfor regionen valgte ikke at forlænge den af de tre samarbejdsaftaler, der
geografisk og økonomisk var mindst fordelagtig. Hospitalerne i Region Midtjylland
vurderer, om det er mest fordelagtigt at øge kapaciteten på et givent område eller
det er bedre at købe kapacitet i privat regi. I denne vurdering indgår også hensynet til
patientens samlede forløb, og hvilke konsekvenser det har at få foretaget f.eks. en
undersøgelse på et privathospital.
8. Hvilke incitamenter, ressourcer, forbedringer, benchmark og KPI´er, vil region midt
tilføre for at højene produktiviteten på alle offentlige MR og CT scannere i region midt
mhp. at få patienter udredt langt hurtigere ?
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Anders Nygaard vedr. ventetider på MR-scanning i Region Midt, til sundhedsministeren
Svar:
Region Midtjylland arbejder hele tiden på at blive bedre til at udnytte kapacitet og
ressourcer, også inden for det billeddiagnostiske område. Som nævnt foretages der
analyser af kapacitetsudnyttelsen i regionen i forskellige sammenhænge. Nogle af de
ting, som regionen gør for at øge kapaciteten på det billeddiagnostiske område, er at
ud ide åb i gstide i h erdage e sa t at tilbyde f.eks. ska i ger i eeke de .”
Jeg kan henholde mig til Region Midtjyllands bidrag.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Tove Kjeldsen
Side 5