Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Sundheds- og Ældreudvalget
Svar på samrådsspørgsmål BW
Sundheds- og Ældreudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Ca. 2 - 3 minutter (Der er i alt afsat 20 minutter til de 7 ministres taler)
Tirsdag den 2. oktober 2018, kl. 14.00
16.00
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om social ulighed i sundhed, til undervisningsministeren
1960358_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
Sundhed grundlægges i hjemmet
Skolens kerneopgave i forhold til sundhed
Frivillig mærkningsordning for sunde dagtilbud, skoler og ungdomsuddannelser
Indsats for maddannelse i dagtilbud og skoler
Afslutning
1. Sundhed grundlægges i hjemmet
Tak for ordet. Jeg vil sige en lille smule om undervisningsområdet set i re-
lation til dagens tema.
Jeg mener, at det er forældrene, der spiller den største og vigtigste rolle
for børns madvaner og sundhed.
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om social ulighed i sundhed, til undervisningsministeren
Gode madvaner og sundhed grundlægges i barndommen i hjemmet. Der-
for har forældrene et meget stort ansvar for, at deres børn spiser sundt og
varieret og ikke udvikler for eksempel overvægt.
Men skoler og ungdomsuddannelser spiller naturligvis også en stor rolle.
2. Skolens kerneopgave i forhold til sundhed
I skolen skal alle elever
uanset social baggrund
have viden om sund-
hed, mad og råvarer. Det er noget, der sker i fagene
for eksempel biolo-
gi, madkundskab, historie og idræt. For skolens kerneopgave er faglighed
og dannelse.
Et centralt element i folkeskolereformen er bevægelse. Bevægelse i løbet
af skoledagen og i forbindelse med undervisningen er med til at forbedre
sundheden og trivslen for alle elever
uanset social baggrund.
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om social ulighed i sundhed, til undervisningsministeren
På dagtilbuds- og skoleområdet har regeringen også iværksat to vigtige
initiativer, som skal bidrage til at give børn og unge viden, så de sammen
med deres forældre kan træffe sunde valg og få en sund livsstil.
3. Frivillig mærkningsordning for sunde dagtilbud, grund-
skoler og ungdomsuddannelser
Ét af disse initiativer er en frivillig mærkningsordning for sunde dagtil-
bud, grundskoler og ungdomsuddannelser. Ordningen kan sammenlignes
med andre mærker, vi kender fx Svanemærket eller det økologiske ”Ø”
Mærkningsordningen er en slags forbrugerguide, som skal skabe gennem-
sigtighed
for forældrene og eleverne. Og så kan sådan et mærke være et
godt incitament for skoler til at sætte retning og synliggøre deres arbejde
med mad og sundhed. Den frivillige mærkningsordning forventes af træde
i kraft ultimo 2019 og er en del af regeringens strategi for mad, måltider
og sundhed.
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om social ulighed i sundhed, til undervisningsministeren
En mærkningsordning kan give anledning til en god dialog om mad og
sundhed mellem lærere, forældre og elever.
Regeringen mener ikke, at tvang er vejen frem. Men en mærkningsord-
ning kan være med til at skabe et naturligt engagement for sund mad i
skolen
fordi man sammen arbejder for et fælles mål.
4. Indsats for maddannelse i dagtilbud og skoler
For at forebygge usunde madvaner skal vi også give børn og unge ople-
velser med og forståelse for mad og sundhed.
Regeringen vil derfor tage initiativ til at få udviklet og formidlet hand-
lingsorienteret materiale, som sætter fokus på at give eleverne en større
bevidsthed om mad og sundhed.
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om social ulighed i sundhed, til undervisningsministeren
Det kan fx være om madens historie gennem tiderne, Danmark som pro-
duktionsland, måltidets rolle som en del af vores kultur og måltidets be-
tydning for fællesskabet.
Kendskab til den danske madkultur er en vigtig del af elevernes dannelse.
Derfor er folkeskoleforligskredsen også blevet enige om at prioritere un-
dervisningen i madkundskab ved at gøre det til et af de fire praktiske/ mu-
siske fag, som eleverne kan vælge mellem, når de skal vælge obligatorisk
valgfag i 7. og 8. klasse. Det understøtter samtidig regeringens dagsorden
om mere praksisfaglighed i undervisningen.
5. Afslutning
Skoler og uddannelsesinstitutioner har et ansvar for elevernes viden om
og dannelse i forhold til madvaner og sundhed.
Regeringens initiativer på området skal støtte elever, forældre og skoler i
at arbejde med sundhed og gode madvaner.
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/10-18 om social ulighed i sundhed, til undervisningsministeren
Men det er også selvfølgelig den enkeltes valg, hvordan man ønsker at le-
ve sit liv. Og det vil altid være forældrene, der har den største indflydelse
på deres børns livsstil og sundhed.
Jeg giver hermed ordet videre til børne- og socialminister Mai Mercado.
7