Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1994271_0001.png
20. december 2018
J.nr. 2018-8072
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 98 af 12. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om, hvorfor Egmonthøjskolens busser ikke er helt eller delvist fritaget for afgifter, når de er en helt nødvendig del af det pædagogiske arbejde, der foregår på skolen, og allervigtigst en helt nødvendig del af den plejefaglige del af det at drive en institution med plads til borgere med nedsat førlighed og svære bevægelseshandicap, til skatteministeren
1994271_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Egmonthøjskolens busser ikke er helt eller delvist
fritaget for afgifter, når de er en helt nødvendig del af det pædagogiske arbejde, der fore-
går på skolen, og allervigtigst en helt nødvendig del af den plejefaglige del af det at drive
en institution med plads til borgere med nedsat førlighed og svære bevægelseshandicap?
Svar
Indledningsvist vil jeg nævne, at jeg som skatteminister efter reglerne i skatteforvaltnings-
loven ikke har lov til at gå ind i konkrete sager. Jeg kan dog henholde mig til følgende,
som jeg har modtaget fra Motorstyrelsen:
”Det
følger af registreringsafgiftsloven, at busser, som anvendes af plejehjem, ældrecentre
og lignende institutioner (institutionsbusser), er fritaget for registreringsafgift. Det er en
betingelse for afgiftsfritagelsen, at køretøjet opfylder den afgiftsmæssige definition for
busser efter registreringsafgiftsloven.
Hvorvidt busser, som fx anvendes af en højskole, kan fritages for registreringsafgift af-
hænger af, om højskolen
hører under betegnelsen ”lignende institutioner”.
Hvad der for-
stås ved ”lignende institutioner” er ikke uddybet i registreringsafgiftslovens forarbejder,
men Skatteforvaltningen og Landsskatterettens praksis vedrørende afgrænsningen af be-
grebet er behandlet i Den Juridiske Vejledning, hvoraf det fremgår, at der ved en konkret
vurdering skal tages hensyn til, om
der er ansat egentlig eller permanent tilknyttet plejepersonale, og at der foregår en
egentlig pleje/behandling,
hovedparten af beboerne er pleje- eller behandlingskrævende, og
opholdet ikke overvejende er af midlertidig karakter (under 3-6 måneder).
Ved fritagelse for registreringsafgift lægges der således vægt på, om den egentlige
pleje/behandling af de tilknyttede beboer, kan sidestilles med de opgaver, der varetages
på plejehjem og ældrecentre.
I de tilfælde, hvor en institution både har pleje- og behandlingskrævende beboere og nor-
malt fungerende beboere, er det en forudsætning for afgiftsfritagelse, at de pleje- og be-
handlingskrævende beboere normalt udgør mere end halvdelen af institutionens samlede
antal beboere. I sådanne tilfælde må bussen anvendes til transport af alle beboere i institu-
tionen.”
Det vurderes, at det vil kræve en ændring af loven, såfremt flere institutioner skal omfat-
tes af afgiftsfritagelsen. Det er udgangspunktet efter de gældende regler, at afgiftsfritagel-
sen gælder for institutioner, der ligner plejehjem og ældrecentre. Dermed har loven ikke
umiddelbart til formål at omfatte helt almindelige højskoler. Omfattes højskoler af afgifts-
fritagelsen, vil det således indebære en betydelig udvidelse af ordningen, som vil medføre
et større mindreprovenu, der kræver finansiering. Jeg har derfor ikke umiddelbart planer
om at ændre på lovgivningen.
Side 2 af 2