Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6122
Doknr.
633934
Dato
23-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 9. november 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 94 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Ander-
sen (SF).
Spørgsmål nr. 94:
I forlængelse af bl.a. henvendelsen fra L. Pedersen af 19. oktober 2018, jf.
SOU alm. del
–
bilag 48 (fortroligt bilag), bedes ministeren
–
evt. med bidrag fra
andre ministerier
–
oplyse, hvilke initiativer ministeren og regeringen påtænker
for at dæmme op for langsom sagsbehandling og/eller manglende handicap-
hjælp, hvilket ofte er en helt nødvendig forudsætning for, at borgere med et
handicap (fortsat) kan bidrage til samfundet med deres arbejdskraft og få hjælp
til andre aktiviteter?
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at det er vigtigt for mig, at borgere
med funktionsnedsættelse inkluderes i samfundet på lige fod med andre bor-
gere gennem tilknytning til arbejdsmarkedet, uddannelsesinstitutioner samt del-
tagelse i sociale og kulturelle aktiviteter.
Heri ligger ikke alene en gevinst for den enkelte borger men også for det sam-
fund, som den enkelte er en del af.
Serviceloven fastsætter den overordnede ramme for det sociale område, og
der er med loven tiltænkt den enkelte kommune en fleksibilitet i sammensæt-
ningen af løsninger for kommunens borgere.
Kommunen skal sørge for, at den enkelte borger får en sammenhængende og
helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkelte borgers behov, bl.a. for
at understøtte borgerens inklusion i samfundet og derigennem medvirke til at
øge den enkeltes mulighed for deltagelse i uddannelse, beskæftigelse og soci-
ale relationer.
Disse er således hensyn, som kommunen er forpligtede til at inddrage i den
konkrete og individuelle vurdering af hvilken hjælp, en borger skal have. Kom-
munen er desuden forpligtet til at behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som
muligt.
Regeringen er meget optaget af at understøtte og styrke kommunernes arbejde
med at sikre borgeren en indsats, der reelt hjælper dem videre. Derfor er det
1