Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1984071_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Dato: 07-12-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSGC
Sagsnr.: 1809422
Dok. nr.: 748902
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 9. november 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 89 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål 89
”Vil ministeren redegøre for henholdsvis de kommunale udgifter til den aktivitetsbe-
stemte medfinansiering af regionerne, og det maksimale niveau for regional finansie-
ring fra kommunal medfinansiering i form af aktivitetsbestemte bidrag i økonomiafta-
lerne med kommuner og regioner for årene 2016-2019? Herunder ønskes en redegø-
relse for årsagen differencen og stigningen i differencen.?”
Svar:
Enhver sygehusindlæggelse, der kunne være forebygget, er én for mange. I dag sker
det for ofte, at ældre borgere bliver indlagt med fx blærebetændelse, væskemangel
og andre lidelser, som kunne være fanget i opløbet, og dermed kunne have forebyg-
get en sygehusindlæggelse.
I et udvalgsarbejde med inddragelse af DR og KL blev det konstateret, at regionerne
havde et incitament til at øge uhensigtsmæssigt aktivitet for at være sikre på at opnå
de maksimale indtægter fra den kommunale medfinansiering (KMF). Det blev med øko-
nomiaftalen for 2016 derfor aftalt at ændre på konstruktionen af KMF for regionerne:
”en ændret medfinansiering skal fjerne mulige incitamentsvirkninger i regionerne, der
kan påvirke den marginale aktivitet, og samtidig håndtere de byrdefordelingsmæssige
konsekvenser.”
Konkret betød det, at den øvre grænse for regionernes indtægter fra KMF fra og med
2017 skulle sænkes til et lavere niveau, så regionerne fik en større sikkerhed for at opnå
deres maksimale indtægt fra KMF, og dermed ikke i praksis havde et incitament til
uhensigtsmæssigt at øge aktiviteten for at opnå maksimal indtægt fra KMF.
Som følge heraf er det forudsatte niveau for kommunernes udgifter højere end den
øvre grænse for regionernes indtægter fra den kommunale medfinansiering.
Den kommunale medfinansiering
I de årlige økonomiaftaler fastsættes det forudsatte kommunale udgiftsniveau til
KMF for det pågældende tilskudsår, som beregnes ud fra den forudsatte aktivitet i re-
gionerne. Det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fastsættes ud fra princip-
perne om at være det bedst mulige skøn for de faktisk kommunale udgifter til KMF.
Kommunerne modtager finansiering for det forudsatte kommunale udgiftsniveau til
KMF fra staten via det kommunale bloktilskud. Finansieringen indgår ikke i det kom-
munale udgiftsloft for de samlede serviceudgifter.
I de årlige økonomiaftaler fastsættes også den forudsatte øvre grænse for regionernes
indtægter fra KMF, som teknisk fastsættes lavere end det forudsatte kommunale ud-
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvordan eventuelt overforbrug og underforbrug udlignes mellem stat, region og kommune, til sundhedsministeren
giftsniveau til KMF(jævnfør ovenfor). Der anvendes en mekanisk model i fastsættelsen
af niveauerne, som teknisk sikrer, at alle regioner får en større sikkerhed for at opnå
deres maksimale indtægt fra KMF. Den mekaniske model kan indebære fluktuationer i
forskellen mellem de to niveauer fra år til år.
Regionerne modtager dertil et øget bloktilskud fra staten svarende til forskellen mel-
lem det forudsatte niveau for kommunerne udgifter til KMF og den forudsatte øvre
grænse for regionernes samlede indtægt fra KMF. Det øgede bloktilskud gør, at regio-
nerne ikke kommer til at opleve økonomiske konsekvenser af ordningen.
Regionerne modtager kun betalinger til KMF fra kommunerne svarende til den forud-
satte øvre grænse for regionernes indtægter fra KMF. De løbende betalinger fra kom-
munerne ud over grænsen opsamles i staten til finansiering af det forøgede regionale
bloktilskud.
Hvis betalinger fra kommunerne under ét i en region er mindre end de forudsatte ind-
betalinger til staten (dvs. den faktiske betaling til KMF for kommunerne er
mindre
end
det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fra økonomiaftalen), foretager staten
en yderligere opkrævning af det ”manglende” beløb i året efter regnskabsåret,
jf. §
14a, stk. 4, i bekendtgørelse af lov om regionernes økonomi.
Hvis betalinger fra kommunerne under ét i en region er højere end det forudsatte kom-
munale udgiftsniveau til KMF, så tilbagebetales ”merbeløbet” til kommunerne
jf. § 14a,
stk. 3, i bekendtgørelse af lov om regionernes økonomi.
Tilbagebetalingen fordeles til
kommunerne i den pågældende region i forhold til den enkelte kommunes andel af re-
gionens befolkningstal.
Den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet for 2017
For at eksemplificere teknikken beskrevet ovenfor vises i tabel 1, hvordan udgifter og
indtægter af KMF udlignes mellem stat, region og kommune. Der tages udgangspunkt
i det seneste regnskabsår, 2017.
Den øvre grænse for regionernes indtægter til kommunal medfinansiering er fastsat til
ca. 16,9 mia. kr. i 2017 og det forudsatte kommunale udgiftsniveau til kommunal med-
finansiering til ca. 20,1 mia. kr.
De faktiske udgifter til KMF (den afregnede kommunale medfinansiering) for 2017 er
ca. 19,4 mia. kr. hvilket vil sige, at der er opsamlet 2,5 mia. kr. i staten svarende til de
kommunale betalinger ud over den øvre grænser for regionernes forudsatte indtæg-
ter til KMF på 16,9 mia.kr.
Indbetalingerne fra kommunerne modsvarer dermed ikke fuldt ud de forudsatte sam-
lede indbetalinger til KMF på ca. 20,1 mia. kr., heraf udgør 3,2 mia. kr. til staten. Der
foretages derfor i 2018 en yderligere kommunal opkrævning til staten af det mang-
lende beløb på ca. 0,6 mia. kr.
Samlet set har kommunerne modtaget statslig finansiering for det forudsatte kommu-
nale udgiftsniveau til KMF på ca. 20,1 mia. kr., og de har (inklusiv efterreguleringen i
2018) samlet set haft udgifter til KMF for ca. 20,1 mia. kr. Ligeledes har regionen mod-
taget finansiering på 20,1 mia. kr., heraf 16,9 mia. kr. fra kommunerne til KMF og 3,2
mia. kr. fra staten til et øget bloktilskud.
Side 2
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvordan eventuelt overforbrug og underforbrug udlignes mellem stat, region og kommune, til sundhedsministeren
1984071_0003.png
Tabel 1.
Den kommunale medfinansiering for sundhedsområdet vedrørende 2017
Mia. kr.
Indtægter
A. Kommunal medfinansiering på sundhedsområdet
-
-
heraf indbetalinger fra kommunerne til staten
heraf yderligere opkrævning til staten
Stat
3,2
3,2
2,5
0,6
3,2
23,3
20,1
0
20,1
20,1
2,5
0,6
3,2
20,1
-20,1
0
Region
20,1
16,9
Kommune
20,1
20,1
B. Ændret bloktilskud til regionerne
Udgifter
A. Kommunal medfinansiering på sundhedsområdet
-
-
heraf indbetalinger fra kommunerne til staten
heraf yderligere opkrævning til staten
B. Ændret bloktilskud til regionerne
Nettoudgifter
Anm.: Tallene er afrundet.
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Udviklingen i niveauerne fra 2016 til 2019
I tabel 2 vises udviklingen i hhv. den øvre grænse for regionernes indtægter fra KMF,
det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF og de faktiske udgifter til kommunal
medfinansiering for årene 2016-2019.
Som det fremgår af tabel 2 ses forskellen mellem de to niveauer fra 2017 og frem, som
følge af ændringen omtalt ovenfor. Det ses, at forskellen varierer fra ca. 3,2 mia. kr. i
2017 til ca. 2,1 mia. kr. i 2018 til ca. 3 mia. kr. i 2019.
Ligeledes ses, at kommunerne under ét har modtaget en tilbagebetaling på 0,1 mia. kr.
i 2017 for den kommunale medfinansiering i året 2016, mens de er blevet opkrævet en
yderligere betaling på 0,6 mia. kr. i 2018 for den kommunale medfinansiering i året
2017.
Tabel 2.
Den kommunale medfinansiering for sundhedsområdet for årene 2016-2019
Mia. kr., årets priser
Aftalte niveau til KMF i økonomiaftalerne
Regioner
Den øvre grænse for regionernes indtægter fra KMF
Kommuner
Det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF
Faktiske udgifter til KMF
De faktiske udgifter til KMF
Tilbagebetaling (-)/yderligere opkrævning (+)
Udgifter til KMF
Anm.: Tallene er afrundet.
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
19,8
-0,1
19,7
19,4
+0,6
20,1
-
-
-
-
19,7
20,1
22,1
22,4
19,7
16,9
20,0
19,4
2016
2017
2018
2019
Med venlig hilsen
Side 3
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvordan eventuelt overforbrug og underforbrug udlignes mellem stat, region og kommune, til sundhedsministeren
Ellen Trane Nørby
/
Stephanie Gantzel Christiansen
Side 4
4