Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1979297_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
1018-6004
Doknr.
634118
Dato
30-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. november 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 82 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard
Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 82:
”Rigsrevisionen
skriver i konklusionen
på side 2 i ”Beretning til Statsrevisorerne
om satspuljen”, juni 2015: ”Rigsrevisionen kan desuden konstatere, at ministe-
rierne siden etableringen af satspuljen ikke har foretaget en tværgående evalu-
ering af den samlede satspulje, herunder om ordningerne samlet set lever op til
formålet med satspuljen
dvs. bidrager til forbedring af vilkårene for overfør-
selsindkomstmodtagere og svage grupper på social-, sundheds-, og beskæfti-
gelsesområdet. Set i forhold til bredden og variationen af de formål, satspulje-
midlerne anvendes til, og de målgrupper, indsatserne er rettet mod, om formå-
let
med satspuljen bliver indfriet”. Ministeren bedes redegøre for, hvad der er
gjort for at følge op på kritikken fra Rigsrevisionen.
Svar:
Rigsrevisionens
fandt i ”Beretning til Statsrevisorerne om satspuljen”, juni
2015, at ministerierne siden etableringen af satspuljen ikke har foretaget en
tværgående evaluering af den samlede satspulje, herunder om ordningerne
samlet set lever op til formålet med satspuljen . Som opfølgning på kritikken
blev der med satspuljeaftalen for 2017 afsat 1,5 mio. kroner der skulle danne
grundlag for tværgående evalueringer af satspuljen. Formålet med værktøjet er
at vurdere satspuljens samlede anvendelse på tværs af ministerområder.
Udviklingen af værktøjet blev forankret i Finansministeriet, som anmodede
VIVE om at udarbejde metodeværktøjet. Værktøjet blev færdigt i 2018 taget
ibrug i forbindelse med aftalen om satspuljen for 2019-2022.
Da projekterne i satspuljen, både inden for og på tværs af ressortområder, har
forskellige formål og karakter, har det været afgørende at afprøve værktøjet før
fuld ibrugtagning med henblik på at håndtere udfordringer med implementerin-
gen og sikre en ensartet anvendelse på tværs af ministerier, rettidigt. Der er
derfor fortaget en fokuseret udrulning af værktøjet i henhold til større udvalgte
regeringsinitiativer under årets satspuljeforhandlinger.
På børne- og socialområdet er det tværgående evalueringsværktøj blevet an-
vendt på initiativet Virksomme indsatser til udsatte børn og unge og deres fami-
lier. Konkret betyder det, at partierne bag satspuljen, i forbindelse med forhand-
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, hvad der er gjort for at følge op på kritikken fra Rigsrevisionen, til børne- og socialministeren
1979297_0002.png
lingerne, blev præsenteret for og har tilsluttet sig nogle målbare målsætninger
for initiativet, som evalueringen kommer til at basere sig på. Slutproduktet for
den tværgående evaluering vil være en rapport baseret på en score, der skal
sige noget om, i hvor høj grad de evaluerede initiativer lykkedes med deres
målsætninger.
Når evalueringsværktøjet er fuldt implementeret, er det udgangspunktet, at
satspuljerne på de relevante ressortområder
skal evalueres med en 4 årig indfasning. Når en evaluering
er færdig vil den blive præsenteret for satspuljepartierne og vil dermed bidrage
til læring og vidensopbygning om satspuljens anvendelse. Meningen er, at
ministerierne og partierne kan tage erfaringerne fra evalueringen med i de
fremtidige prioritering af satspuljen. Regeringen er helt enig i, at der bør være
gennemsigtighed i forhold til anvendelsen af midlerne, både i forhold til om
midlerne lever op til formålet med satspuljen, og i forhold til socialfagligt at
kvalificere fremtidige prioriteringer af midlerne.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2