Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1997639_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
9. januar 2019
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 81
(Alm. del) af 5. november 2018 stillet efter ønske fra Rasmus
Vestergaard Madsen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere på, om støtten til nedsættelse af a-kassebidraget lever
op til satspuljens formål om at forbedre vilkårene for udsatte borgere, jf. artiklen
”Kvart milliard til de mest udsatte ender som støtter til selvstændige” bragt på
Altinget den 2. november 2018?
Svar
Artiklen ”Kvart
milliard til de mest udsatte ender som støtter til selvstændige”
bragt på Al-
tinget den 2. november 2018 omhandler tre projekter afsat med satspuljen i hhv.
1994, 1995 og 1996:
1994-37 - Selvstændige forsikrede
1995-24 - Reduktion af a-kasse-bidrag for selvstændige
1996-37 - Ændring af minimumssatsen for selvstændige erhvervsdrivende
I artiklen fremgår en kritik af, at de omtalte
projekter ”ligger
længere væk fra satspul-
jens formålsparagraf, end de[t] burde gøre”.
De omtalte projekter har til formål at for-
bedre arbejdsmarkedsvilkårene for selvstændigt erhvervsdrivende, i form af forhø-
jelse af mindstesatsen for dagpenge og reduktion af a-kassemedlemsbidraget for
selvstændige forsikrede, så dette er på størrelse med medlemsbidraget for lønmod-
tagere.
Puljens aktuelle formålsbestemmelse fremgår af § 5, stk. 2, i Lov om en satsregu-
leringsprocent (lov nr. 373 af 28. maj 2003). Heraf fremgår,
at ”Puljebeløbet
anvendes
til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet med henblik på forbedring af
vilkårene for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper. Den nærmere anvendelse af puljebe-
løbet fastsættes på finansloven.”
De omtalte projekter i Altingets artikel stammer imidlertid fra før 2003, hvor den
aktuelle formålsbestemmelse blev fastsat i loven. Før 2003 var anvendelse ikke
fastsat ved lov.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at kommentere på, om støtten til nedsættelse af a-kassebidraget lever op til satspuljens formål om at forbedre vilkårene for udsatte borgere, til finansministeren, kopi til børne- og socialministeren
Side 2 af 2
Følgende fremgår således af bemærkninger til § 5, stk. 2:
”I bemærkningerne
til forslaget til den oprindelige satsreguleringslov er det om anvendelsen af
puljebeløbet anført: "Regeringen stiller forslag til udmøntning af et eventuelt puljebeløb inden
påbegyndelsen af det finansår, som puljebeløbet vedrører. Ved udmøntningen er det hensigten, at
puljeløbet fordeles forholdsmæssigt mellem pensionister og øvrige overførselsindkomstmodtagere i
forhold til deres samlede andel af overførslerne."
Denne hensigtserklæring har ikke altid været anvendt krone for krone ved den udmøntning, som
er foretaget af Folketinget ved vedtagelsen af de årlige finanslove. Dette er udtrykkeligt kommet
til udtryk i aftalen mellem satspuljepartierne og den daværende regering i april 1997 om regler
for udmøntning af puljen, hvor "fordelingsnøglen" ophæves. Der tilstræbes med den nye lov ingen
ændring i forhold hertil.”
Det bemærkes, at den nærmere anvendelse af puljebeløbet fastsættes på finanslo-
ven,
jf. § 5. stk. 2 i Lov om en satsreguleringsprocent samt bemærkningerne til loven hvoraf det
fremgår,
at ”Udmøntningen
af puljebeløbet skal som hidtil ske på finansloven”.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister