Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1974144_0001.png
MINISTEREN
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. november 2018
2018-5958
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har i brev af 5. november 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 79:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder kommunerne har for at forhin-
dre, at byområder forandres til sundhedsskadelige lejre for tredjelandschauffø-
rer? Der henvises f.eks. til artiklen i Fagbladet 3F af 29. oktober 2018: ”Afslø-
ring: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Dan-
mark”https://fagbladet3f.dk/artikel/filippinske-arbejdere-bor-i-slumlejr-i-
danmark
Svar:
Indledningsvis vil jeg understrege, at der ikke skal være tvivl om, at chauffører
og andre arbejdstagere skal bo under ordentlige forhold, når de opholder sig og
arbejder i Danmark.
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der administrerer reglerne for opførel-
se af byggeri, og de har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Byggelovgivningens
regler
Reglerne for opførelse af byggeri i Danmark fremgår af byggeloven og byg-
ningsreglementet. Efter byggeloven skal alt byggeri i Danmark være sundt og
sikkert.
Ved opførelse af byggeri, der skal anvendes til beboelse, skal der søges om byg-
getilladelse til byggeriet. For at et byggeri, der skal anvendes til beboelse, kan få
en byggetilladelse, skal det leve op til de relevante krav i bygningsreglementet,
herunder bl.a. krav til konstruktions- og brandsikkerhed, krav til afstandsfor-
hold, krav til vand- og afløbsinstallationer, til indeklima, energiforbrug mv.
I kommenens vurdering af ansøgningen om byggetilladelse indgår blandt andet
udformning og størrelse af byggeriet, den planlagte anvendelse samt byggeriets
placering. Der kan også være krav i anden lovgivning, der også skal overholdes,
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 79: MFU spm. om, hvilke muligheder kommunerne har for at forhindre, at byområder forandres til sundhedsskadelige lejre for tredjelandschauffører, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1974144_0002.png
inden der kan gives en byggetilladelse, som fx miljølovgivning og planlovgiv-
ning.
Transportable konstruktioner
Opførelse af skurvogne, letvogne, containere og lignende konstruktioner er
undtaget fra kravet om byggetilladelse, uanset om konstruktionen anvendes til
overnatning. Selvom disse skurvogne er undtaget fra kravet om tilladelse, skal
de overholde reglerne i bygningsreglementet.
Er skurvognen placeret på samme sted i mere end 6 uger, betragtes den ikke
længere som en midlertidig konstruktion, og den vil herefter være omfattet af
kravet om byggetilladelse på samme måde som permanent byggeri.
Anvendes skurvognen til beboelseslignende formål, er det bygningsreglemen-
tets regler for beboelse, der skal overholdes. Hvis chauffører skal overnatte i en
skurvogn, skal skurvognen som udgangspunkt leve op til de samme regler som
for anden beboelse. Det betyder, at skurvognen bl.a. skal leve op til skærpede
regler om brand- og konstruktionssikkerhed samt krav til vand- og afløbsinstal-
lationer mv. til konstruktionen.
Anvendes skurvognen til overnatning på en byggeplads, er der krav om bygge-
tilladelse fra kommunen. 6-ugers reglerne gælder således ikke for skurvogne,
som anvendes til overnatning på byggepladser. Det er en forudsætning herfor,
at der er taget stilling til overnatning og varigheden heraf i tilladelsen til bygge-
arbejdet.
Ulovligt forhold efter byggeloven
Lever byggeriet ikke op til reglerne i byggelovgivningen, herunder kravet om
ansøgning om byggetilladelse, er der tale om et ulovligt forhold efter byggelo-
ven, som kan straffes med bøde. Det er ejeren af den transportable konstrukti-
on, der er anvarlig for, at den pågældende konstruktion er lovlig, og det vil være
ejeren, der kan ifalde bødestraf.
Kommunens rolle som bygningsmyndighed
Det er kommunen, der som bygningsmyndighed skal påse, at byggelovens og
bygningsreglementets regler overholdes. Det er også kommunen, der vurderer,
om der i det konkrete tilfælde kan gives en byggetilladelse, samt hvilke krav der
skal stilles i den enkelte byggesag.
Når kommunen udsteder en byggetilladelse efter byggeloven, skal den samtidig
sikre sig, at anden relevant lovgivning er overholdt, herunder fx regler på ar-
bejdsmiljøområdet og i planlovgivningen.
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 79: MFU spm. om, hvilke muligheder kommunerne har for at forhindre, at byområder forandres til sundhedsskadelige lejre for tredjelandschauffører, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1974144_0003.png
Kommunen har ikke en aktiv tilsynspligt, men hvis den bliver opmærksom på
et ulovligt byggeri efter byggeloven, har den pligt til at søge det lovligjort.
Kommunen kan i den forbindelse give ejeren et påbud om at bringe et ulovligt
forhold i orden.
Hvis ejeren af det ulovlige byggeri ikke efterkommer en kommunes påbud om
at bringe det ulovlige forhold i orden, kan det ved dom med tvangsbøder på-
lægges denne at bringe det ulovlige forhold i orden inden for en fastsat tidsfrist.
Hvis det ulovlige forhold fortsat ikke bringes i orden, kan kommunen på eje-
rens bekostning foretage det nødvendige for at bringe forholdet i orden, even-
tuelt med bistand fra politiet.
I sidste ende kan kommunen melde det ulovlige forhold til politiet, som vil fast-
sætte den konkrete bødestraf.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen