Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018-1410
Doknr.
28108
Dato
29-10-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 7 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren i forlængelse af sit svar på spørgsmål nr. 621 (folketingsåret 2017-18)
oplyse, hvordan de i alt 1,4 mia. kr. fordeles på kommuner, og om kommunerne
–
i
givet fald hvilke
–
kan bruge pengene til øget service, jf. aftalen om kommunernes
økonomi og serviceloftet?”
Svar:
Som det fremgår af svaret på SOU alm. del
–
spm. 621 vil regeringen ekstraordinært
søge tilslutning til at etablere en 2-årig overgangsordning for de kommuner, som får
tab på en opdatering af fordelingen af udgifter på aldersgrupper i det aldersbetingede
udgiftsbehov i den kommunale udligning. Ordningen er således parallel med den be-
sluttede overgangsordning vedrørende nye data for udlændinges medbragte uddannel-
sesniveau.
Den enkelte kommunes tilskud efter denne ordning i henholdsvis 2019 og 2020 frem-
går af vedlagte
bilag 1.
Virkningerne af opdateringen af det aldersbetingede udgiftsbehov skyldes hovedsage-
ligt, at kommunerne fra og med budgetterne fra 2018 opdeler deres udgifter til ældre
og voksne med handicap mere præcist. Dermed bliver kommunernes udgiftsbehov
også opgjort mere retvisende i udligningen. Der er tale om en omfattende ændring af
konteringsreglerne for, hvordan kommunerne budgetterer disse udgifter, som er aftalt
mellem regeringen og KL. Ændringen får gennemslag i den kommunale udligning fra
og med 2019.
Formålet med den påtænkte overgangsordning er at give de kommuner, som taber
udligningsbeløb som følge af denne opdatering, bedre mulighed for at tilpasse sig de
nye vilkår.
Det er den enkelte kommune, som bestemmer, hvordan et eventuelt tilskud efter den-
ne overgangsordning konkret anvendes. De samlede kommunale service- og anlægs-
udgifter skal dog fortsat holdes inden for de rammer, som fastsættes i de årlige aftaler
mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi.
Det skal her bemærkes, at regeringen og KL med aftalen om kommunernes økonomi
for 2019 er enige om at løfte den kommunale serviceramme med 1,7 mia. kr., og sam-
tidig målrette 600 mio. kr. frigjorte midler til kommunal velfærd..