Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1963688_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Beredskab til brug ved samråd B og C
om benproteser efter servicelovens §
112
1. november 2018, kl. 12:00-13:00
13 minutter
Social-, Indenrigs- Børneudvalget
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål B stillet af Kirsten Normann Ander-
sen (SF):
”Hvilke kriterier skal kommunerne lægge vægt på, når der
skal bevilges benproteser til borgere med et handicap i hen-
seende til livskvalitet, bevægelighed og tilknytning til arbejds-
markedet, og hvad er ministerens vurdering af disse krite-
rier?
Samrådsspørgsmål C stillet af Kirsten Normann Ander-
sen (SF):
”Hvad er ministerens holdning til, at en kommune f.eks. næg-
ter en borger en benprotese eller andre tilsvarende hjælpe-
midler, hvis det er det, der skal til for sikre en borgers aktive
tilknytning til arbejdsmarkedet?”
Det talte ord gælder.
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd, der handler om den vur-
dering, kommunerne skal foretage i sager om bevilling af
benprotese som hjælpemiddel efter reglerne i serviceloven.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
Jeg bliver konkret spurgt om, hvilke kriterier kommunen skal
lægge vægt på i en sag om benproteser henset til borgerens
livskvalitet, bevægelighed og tilknytning til arbejdsmarkedet,
og hvad min vurdering er af disse kriterier.
Jeg bliver også spurgt om min holdning til, at en kommune
nægter en borger fx en benprotese, hvis benprotesen sikrer
borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet.
Før jeg starter med at besvare spørgsmålene, vil jeg gøre
det klart, hvilken målgruppe vi taler om, og hvad servicelo-
vens regler siger, de har ret til.
Vi taler ved dette samråd om de borgere, som har en varig
fysisk funktionsnedsættelse i form af et enten mangelfuldt
udviklet eller amputeret ben, og som har behov for en ben-
protese for at kunne føre en så normal tilværelse som muligt
med fx et arbejde, fritidsaktiviteter og andre daglige aktivite-
ter i og uden for hjemmet uden at være afhængig af andres
assistance.
Servicelovens regler om hjælpemidler giver denne gruppe af
borgere mulighed for at få offentlig støtte til en benprotese.
Og det er kommunerne, der har ansvar for at vurdere en bor-
gers behov for en benprotese og træffe afgørelse herom.
[Kriterier for bevilling af benprotese]
Jeg vil nu komme ind på de forhold, som kommunen kan
lægge vægt på, når det skal vurderes, om en borger med et
fysisk handicap har ret til en benprotese, herunder hvilken
der er den bedst egnede for borgeren.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
1963688_0003.png
Og hermed vil jeg også besvare spørgsmålet om, hvilke kri-
terier kommunen skal lægge vægt på henset til borgerens
livskvalitet, bevægelighed og tilknytning til arbejdsmarkedet.
Kommunen skal først og fremmest tage udgangspunkt i, at
benprotesen i væsentlig grad skal kunne afhjælpe de varige
følger af den nedsatte funktionsevne eller lette den daglige
tilværelse i hjemmet, eller at benprotesen skal være nødven-
dig for, at borgeren kan udøve et erhverv.
Der gælder grundlæggende tre kriterier for, at en benprotese
kan bevilliges.
Det første kriterium er, at borgerens funktionsevne skal være
varigt nedsat.
Det andet kriterium er, at borgeren skal have et væsentligt
behov for benprotesen, eller at benprotesen skal være en
forudsætning for overhovedet at kunne få eller bevare tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet, hvis det er det, borgeren ønsker.
Det tredje kriterium er, at kommunen skal bevillige den bedst
egnede og billigste benprotese.
Det første kriterium
varighedskriteriet - indebærer, at der
ikke inden for en overskuelig fremtid vil være udsigt til bed-
ring af borgerens funktionsnedsættelse, og at der i lang tid
fremover vil være et behov for at afhjælpe følgerne af funkti-
onsnedsættelsen.
Opfyldelsen af det andet kriterium - væsentlighedskriteriet
beror på kommunens skønsmæssige vurdering af borgerens
samlede behov for en benprotese.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
1963688_0004.png
Kommunen er her forpligtet til i hvert enkelt tilfælde at fore-
tage en samlet vurdering af borgerens konkrete og individu-
elle hjælpebehov på baggrund af sagens oplysninger.
Det kan være oplysninger om borgerens helbredsforhold.
Det kan også være oplysninger om borgerens fritidsaktivite-
ter og i øvrigt daglige aktiviteter i og uden for hjemmet, her-
under hvordan borgeren klarer sig til dagligt, og hvilke funkti-
oner borgeren ikke kan udføre. Det kan desuden være oplys-
ninger om borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet, herun-
der arbejdets art.
Hjælpemidlets betydning for borgerens mulighed for at leve
et liv og udfolde sig som andre på samme alder og i samme
livssituation skal også indgå i kommunens vurdering. Det føl-
ger også af det grundlæggende kompensationsprincip.
Kommunen må i vurderingen i øvrigt alene inddrage saglige
hensyn, som skal ses i sammenhæng med bestemmelsens
og servicelovens indhold og formål. Det er således sagligt for
kommunen at inddrage både faglige og økonomiske hensyn.
For så vidt angår det tredje kriterium om, at kommunen skal
bevillige den bedst egnede og billigste benprotese, så indgår
der i egnetheds-vurderingen oplysninger om fx borgerens
funktionsnedsættelse og behov, men også om fx benprote-
sens type, kvalitet, betjeningsmuligheder og holdbarhed.
Der er dermed mange hensyn, som kan indgå i kommunens
vurdering.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
Der er derimod ikke forudbestemte forhold, der er bestem-
mende for, om en borger fx kan opnå livskvalitet, øget bevæ-
gelighed eller tilknytning til arbejdsmarkedet med en benpro-
tese.
Hvilke behov, borgeren har for at bevæge sig til dagligt og
for at kunne udføre sine arbejdsopgaver på sin arbejdsplads,
kan variere.
Ligeledes kan svaret på, hvad det er, der giver livskvalitet
hos mennesker, variere.
’Livskvalitet’ er et bredt og abstrakt
begreb, og her spiller borgerens subjektive stillingstagen til,
hvad der for ham og hende giver et godt og aktivt liv, ind.
Derfor er det vigtigt, at borgeren inddrages i sagsbehandlin-
gen, da borgeren bedst selv kan formulere sine behov.
Det er vigtigt her at understrege, at det i sidste ende er kom-
munen, der ud fra en konkret og individuel vurdering vurde-
rer borgerens samlede og reelle behov for en benprotese,
herunder hvilken der er den bedst egnede for borgeren.
Kommunerne skal naturligvis påtage sig dette ansvar og
sikre, at det sker i samarbejde med borgeren.
[Ms vurdering af kriterierne]
Spørgsmålet om, hvad min vurdering er af kriterierne, vil jeg
besvare med, at jeg synes, at hjælpemiddelreglerne meget
godt understøtter servicelovens karakter som en rammelov.
Det betyder, at mens serviceloven præcist beskriver ram-
merne for den hjælp, som kommuner skal tilbyde, for at
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
sikre, at borgerne får den hjælp, der modsvarer den enkeltes
behov, så er kommunerne overladt et hvis skøn.
De tre grundlæggende kriterier om varighed, væsentlighed
og bedst egnet og billigst er begrundet i lovgivningen. Skøn-
net derimod gælder i forhold til, hvilke forhold der fx i hen-
seende til at sikre livskvalitet, øget bevægelighed og tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet med en benprotese skal lægges
vægt på - og med hvilken styrke.
Dermed er der rum til, at kommunen kan vurdere, hvad den
bedste løsning er for en borger med afsæt i borgerens per-
sonlige situation.
Selvfølgelig skal kommunen i sit skøn holde sig inden for lo-
ven, og det forventer jeg naturligvis, at de gør.
[Ms holdning til, at en borger nægtes en benprotese]
Endelig er jeg kommet til spørgsmålet om, hvad min hold-
ning er til, at en kommune nægter en borger fx en benpro-
tese, hvis benprotesen sikrer borgerens tilknytning til ar-
bejdsmarkedet.
Jeg forstår fuldt ud, hvor vanskeligt det må være for borgere
ikke at få det hjælpemiddel, som han eller hun mener at
have behov for.
Jeg vil her gentage mig selv og understrege, at kommunen i
hvert enkelt tilfælde altid skal foretage en samlet, konkret og
individuel vurdering af, hvilken benprotese der er den bedst
egnede for borgeren
også i forhold til, om borgeren uden
en bestemt benprotese kan udøve et erhverv.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
Og som jeg har sagt før, så forventer jeg, at kommunerne le-
ver op til det ansvar.
Og jeg kan ikke tydeligt nok understrege, hvor vigtigt det er,
at sagsbehandlingen forud for afgørelsen sker i tæt samar-
bejde mellem borgeren og kommunen.
Det er imidlertid vigtigt at forstå, at mens borgerens behov
selvfølgelig skal høres, så er borgerens selvudtrykte behov
for en bestemt type af benprotese ikke det eneste afgø-
rende.
Der er som nævnt nogle betingelser forbundet med at tildele
et hjælpemiddel, og det er op til kommunen at foretage den
konkrete og individuelle vurdering af, om benprotesen er
nødvendig og bedst egnet til, at borgeren kan opnå eller be-
vare tilknytning til arbejdsmarkedet.
Og for at forbedre vilkårene for borgere, som har behov for
et hjælpemiddel, så er der indført en frit valg-ordning i loven.
Borgeren har herefter mulighed for at indkøbe en anden ben-
protese end den, kommunen har bevilliget, eller at vælge en
helt anden leverandør end den, kommunen evt. har indgået
en aftale med om levering af en benprotese.
Hvis den selvvalgte benprotese er dyrere end den, kommu-
nen har bevilliget, så hæfter borgeren for prisdifferencen.
Hvis borgeren benytter sig af frit valg-ordningen, så forpligter
det borgeren til at sikre sig, at benprotesen opfylder de spe-
cifikationskrav, som kommunen har fastsat i bevillingen.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
Og hvis borgeren stadig er utilfreds, så må borgeren videre-
føre dialogen med sin kommune og eventuelt klage over sin
afgørelse til Ankestyrelsen.
[Afrunding]
Opsummerende så skal kommunerne give deres borgere
med varig fysisk funktionsnedsættelse støtte til den bedst
egnede og billigste benprotese på markedet.
Det er kommunen der på bagrund af en konkret og individuel
vurdering af borgerens behov vurderer, om en bestemt ben-
protese i væsentlig grad vil kompensere for borgerens funkti-
onsnedsættelse eller lette den daglige tilværelse eller er en
forudsætning for, at borgeren kan udøve et erhverv, hvis det
er det, borgeren ønsker.
I vurderingen skal kommunen inddrage en lang række hen-
syn, herunder hensynet til borgerens livskvalitet, selvstæn-
diggørelse og inklusion i samfundet.
For mig er det rigtigt vigtigt, at borgere med handicap ikke
føler sig ekskluderet af samfundet som følge af en funktions-
nedsættelse. Disse borgere skal have samme muligheder
som andre for at kunne føre en normal og aktiv tilværelse og
være en del af arbejdsmarkedet.
Heri ligger ikke alene en gevinst for den enkelte, men også
for det samfund, som den enkelte er en del af.
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at jeg har en klar forvent-
ning om, at kommunerne inddrager alle de fornødne hensyn,
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra samrådet den 1. november 2018 om kriterier for bevilling af benproteser til borgere med handicap, til børne- og socialministeren
herunder hensynet til borgerens inklusion i samfundet gen-
nem fx deltagelse i beskæftigelse, når der træffes en afgø-
relse i sager om den bedst egnede benprotese til en borger.
Jeg ved imidlertid godt, at den løsning, som kommunen vur-
derer, er den rigtige, ikke altid vil være den løsning, som bor-
geren ønsker sig.
I de sager, hvor borgeren og kommunen ikke kan nå til enig-
hed, har borgeren mulighed for at klage over sin afgørelse til
Ankestyrelsen.
Tak for ordet.
9