Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1978225_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1921
Doknr.
39394
Dato
29-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har d. 1. november 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 58 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 58:
”Er
det ministerens vurdering, at beslutningen om at fjerne KOMBIT fra listen over
selskaber, der er undtaget for aktindsigt i offentlighedsloven, vil gøre det nemmere
eller sværere for selskabet at løfte opgaven med at bryde KMDs monopol på en lang
række af kommunernes samfundskritiske IT-systemer til gavn for kommuner,
virksomheder og borgere, som ifølge KL og KOMBIT vil give årlige besparelser til
kommunerne i omegnen af 1,5 mia. kr.?”
Svar:
Ophævelsen af undtagelsen af kommunernes it-fællesskab KOMBIT A/S fra
offentlighedsloven har baggrund i mit ønske om at skabe mere åbenhed i selskabet,
der er ejet af KL. Ønsket om mere åbenhed opstod, efter at der i foråret var kritik af
kommunernes valg af leverandør af nyt valgadministrationssystem, hvor bl.a. den
manglende åbenhed omkring selskabet blev problematiseret.
Åbenhed og gennemsigtighed er i min optik meget vigtigt for at fastholde borgernes
tillid til de beslutninger, der træffes i den offentlige sektor. Det er også vigtigt for, at
der kan foregå en demokratisk kontrol.
Ved at inddrage KOMBIT A/S under offentlighedsloven vil medier, borgere og
erhvervslivet inden for rammerne af offentlighedsloven få bedre mulighed for indsigt i
selskabets arbejde, og dermed bedre mulighed for at udføre demokratisk kontrol med
selskabet. Det er meget tungtvejende hensyn for mig.
Jeg har vanskeligt ved at se, at det forhold, at KOMBIT A/S - i overensstemmelse med
offentlighedslovens udgangspunkt om offentligt ejede selskaber - bliver omfattet af
offentlighedsloven, skulle have større negativ eller positiv betydning for selskabets
muligheder for at udføre sine opgaver, herunder i forhold til åbning af markedet for
IT-løsninger i kommunerne.
Der er efter offentlighedsloven mulighed for at undtage oplysninger om drifts- og
forretningsforhold eller lignende af væsentlig økonomisk betydning for den
virksomhed, som oplysningerne omhandler, og at undtage oplysninger af hensyn til
det offentliges økonomiske interesser.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille