Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
19. december 2018
Svar på spørgsmål nr. 52 (alm. del) af 31. oktober 2018 stillet efter
ønske fra Magnus Heunicke (S)
Spørgsmål
”I forbindelse med, at Økonomi-
og indenrigsministeriet i en bekendtgørelse singulært har beslut-
tet at fjerne undtagelsen for aktindsigt i offentlighedsloven for KL’s aktieselskab
KOMBIT
A/S (Kommunernes it-indkøbsorganisation) ønskes det oplyst, hvori begrundelserne kan findes
for, at Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S (SKI) fortsat skal være undtaget fra
aktindsigt i offentlighedsloven, mens det modsatte altså fremover bliver tilfældet for KOMBIT,
set i lyset af, at KOMBIT arbejder med at bryde et amerikanskejet monopol på kommunernes
kritiske it-løsninger.”
Svar
Vedkommende minister kan i medfør af offentlighedsloven fastsætte regler om, at
loven ikke skal finde anvendelse på nærmere angivne offentligt ejede selskaber. I
bemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at det forudsættes, at bestemmel-
sen navnlig finder anvendelse i forhold til offentligt ejede selskaber, der ikke udø-
ver forvaltningsvirksomhed, og som udøver virksomhed, der i altovervejende grad
er konkurrenceudsat.
Finansministeriet har på den baggrund
undtaget
bl.a. Staten og Kommunernes Ind-
købsservice A/S (SKI) fra offentlighedsloven,
jf. bekendtgørelsen nr. 191 af 27. februar
2014.
Der blev i forbindelse med bekendtgørelsen i relation til SKI blandt andet lagt
vægt på, at Offentlighedskommissionen i sin betænkning fra 2009 angav SKI som et
eksempel på et selskab, der levede op til undtagelseskriterierne i offentlighedsloven.
Der er ikke ændret på selskabets formelle rammevilkår siden bekendtgørelsens ikraft-
træden i 2014. Der vurderes på den baggrund ikke at være anledning til at revurdere
SKI’s undtagelse fra offentlighedsloven.
For så vidt angår statslige selskaber, herunder SKI, skal jeg endvidere bemærke, at
statens ejerskabspolitik hviler på grundlæggende principper om åbenhed og gennem-
sigtighed om statens udøvelse af ejerskabet og selskabernes virksomhed. Tilsvarende
principper afspejles ligeledes i selskabs- og årsregnskabsloven, hvor statslige aktiesel-
skaber er underlagt særlige bestemmelser med henblik på at sikre åbenhed om selska-
bernes økonomi og virksomhed. SKI er underlagt disse bestemmelser.
Det skal slutteligt bemærkes, at den ansvarlige ejerminister har pligt til at udøve et
aktivt ejerskab over for statens selskaber, bl.a. via løbende dialog med selskaberne,
herunder også med SKI. Offentlighedsloven finder anvendelse på kommunikation
mellem selskabet og ejerministeriet.
Der er således offentlighed omkring de statslige selskaber generelt, herunder også i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk