Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 471 (Alm. del):
I brev af 10. april 2019 har udvalget efter ønske fra Orla Hav (S) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 471:
”Vil
ministeren oplyse, om hun mener, at det er i orden at en tredjedel af
børn med autisme ikke går i skole, og vil ministeren endvidere oplyse,
hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at også børn med særlige
forudsætninger får en reel mulighed for at gå i skole, idet der henvises til
indlægget ”Hvert tredje barn med autisme er ikke i skole –
Danmark
svigter konvention”, bragt i Jyllands-Posten
den 10. april?”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at jeg ikke mener, at det er i orden,
at børn med autisme ikke går i skole. Der er undervisningspligt i Dan-
mark, og ingen børn må være uden et undervisningstilbud. Det er kom-
munernes ansvar at sikre, at alle børn og unge med autisme kan få et
undervisningstilbud i folkeskolen, der imødekommer deres behov.
Kommunen og skolen har også pligt til i samarbejde med forældrene og
eleven at afdække årsagerne, hvis barnet eller den unge ikke kommer i
skole, og sætte de nødvendige foranstaltninger i gang, så skolegangen
genoptages.
Hvis forældrene mener, at deres barn har behov for specialundervisning,
og kommunen eller skolen ikke efterkommer dette ønske, har forældrene
mulighed for at klage til Klagenævnet for Specialundervisning. Forældre-
ne har også mulighed for at klage over foranstaltningen og dermed over
specialundervisningstilbuddet.
Artiklen refererer til en undersøgelse fra Landsforeningen Autisme
blandt ca. 1.400 forældre til børn med autisme. I undersøgelsen svarer
4,7 pct. af forældrene, at deres barn ikke har et skoletilbud. Ca. halvdelen
af eleverne i undersøgelsen går i en specialskole eller specialklasse, knap
3. maj 2019
Sagsnr.:19/05855