Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2054329_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 2149
Doknr.
692595
Dato
03-05-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 8. april 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 466 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (Ø).
Spørgsmål nr. 466:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan hun ser forskellen på at indføre en lov-
fastsat minimumsnormering i daginstitutioner og det gældende krav i folkesko-
leloven om, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28
børn, idet der henvises til, at ministeren på et samråd om bedre normeringer i
daginstitutioner den 2. april 2019, jf. samrådsspørgsmål X og Y, gav udtryk for,
at indførelse af minimumsnormeringer i daginstitutioner vil være udtryk for en
detailstyring af kommunerne?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at folkeskole- og dagtilbudsområdet udgør to forskellige områ-
der med forskellig historik og opbygning, herunder i forhold til måden at regule-
re områderne på.
Dette hænger bl.a. sammen med, at der også er strukturelle forhold, der er
forskellige for de to områder. For eksempel er der som udgangspunkt for en
klasse i folkeskolen fælles og faste møde- og gåtider, hvorimod dagtilbuddene
er kendetegnet ved, at antallet af børn varierer hen over dagen, at fremmødet
kan skifte fra dag til dag, og at grupper og stuer ændrer størrelse i løbet af da-
gen.
En regulering af normeringer på dagtilbudsområdet vil således medføre øget
grad af detailregulering på dagtilbudsområdet, som ikke eksisterer i dag.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
1