Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 2091
Doknr.
691932
Dato
26-04-2019
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. april 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 450 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 450:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 7/3-19 fra Dansk Handicap For-
bund om udfordringer med merudgiftsdækning efter servicelovens § 100, jf.
SOU alm. del
– bilag 189?”
Svar:
Det er en betingelse for at modtage merudgiftsydelse efter servicelovens §
100, at borgeren har en varigt nedsat funktionsevne. Ved en varigt nedsat funk-
tionsevne forstås en langvarig lidelse, hvis konsekvenser for den enkelte er af
indgribende karakter i den daglige tilværelse. For at modtage hjælp efter ser-
vicelovens § 100, skal funktionsnedsættelsen samtidig medføre, at der ofte må
sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnær-
melsesvis normal tilværelse. Udgangspunktet for vurderingen af, om en borger
er omfattet af merudgiftsydelsens personkreds, er en konkret og individuel hel-
hedsvurdering af funktionsnedsættelsen og det deraf afledte hjælpebehov.
Det vil dermed ikke være i overensstemmelse med lovgivningen og de heri in-
deholdte intentioner, hvis personer med varig funktionsnedsættelse, som har
indgribende karakter i den daglige tilværelse, der medfører, at der ofte må sæt-
tes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger, bliver vurderet ikke at
være i personkredsen for § 100.
Det er endvidere vigtigt for mig at gøre opmærksom på, at der gælder et skær-
pet begrundelseskrav for kommunerne, når kommunen vurderer, at hjælp og
støtte skal nedsættes eller ophøre. Ydermere har borgere ved nedsættelse el-
ler ophør af hjælp krav på en fyldestgørende begrundelse. Det gælder navnlig,
når borgeren får nedsat eller standset en ydelse, som borgeren har modtaget
igennem længere tid, og borgerens funktionsniveau ikke har ændret sig. Dette
fremgår af en udtalelse fra Folketingets Ombudsmand af den 29. november
2011 om skærpet begrundelseskrav og Ankestyrelsens principafgørelse 93-12.
Slutteligt skal det understreges, at der ikke i de senere år har været foretaget
justeringer i forhold til personkredsen for servicelovens § 100. Således blev
merudgiftsydelsens personkreds f.eks. videreført uændret ved aftalen om revi-
sion af servicelovens voksenbestemmelser fra november 2016, hvor der i øv-
rigt blev foretaget ændringer i udmålingssystemet.
1