Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 1796
Doknr.
90442
Dato
17-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 29. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 433 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 433:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange og i hvilke sager Ankestyrelsen
som led i
deres tilsyn har anvendt fogedfunktionen til at gennemtvinge en bindende afgørelse i
en klagesag over for en kommune?”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Ankestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Indledende
om Ankestyrelsens anvendelse af fogedfunktionen
Hvis en kommune ikke følger en afgørelse fra Ankestyrelsen eller fra en anden klage-
eller tilsynsmyndighed, kan Ankestyrelsen som led i sit tilsyn med kommunerne an-
vende den såkaldte fogedfunktion. Fogedfunktionen kan også være aktuel, hvis en
kommune ikke svarer på anmodninger om oplysninger fra en klage- eller tilsynsmyn-
dighed. Fogedfunktionen giver mulighed for om nødvendigt at pålægge medlemmer af
kommunalbestyrelsen tvangsbøder.
Pr. 1. april 2017 overgik tilsynet med kommunerne og regionerne fra Statsforvaltnin-
gen til Ankestyrelsen. Samtidig blev kommunestyrelsens § 48 a ændret, således at det
kommunale tilsyn (Ankestyrelsen) fik mere fleksible rammer for sagsudvælgelsen. Det
fremgår af forarbejderne til lovændringen, at overførslen af tilsynet fra Statsforvalt-
ningen til Ankestyrelsen ville kunne understøtte en større opmærksomhed på de mu-
ligheder, det kommunale og regionale tilsyn har i forhold til bl.a. at sikre overholdelse
af Ankestyrelsens afgørelser ved hjælp af den såkaldte fogedfunktion.
Efter lovændringen har Ankestyrelsen haft stort fokus på at få afsluttet tilsynssager fra
før 1. april 2017 og få nedbragt antallet af verserende sager. Dette er i vid udstrækning
lykkedes, idet Ankestyrelsen pr. 1. april 2017 havde 854 verserende tilsynssager, mens
antallet pr. 1. april 2019 var 337. Liggetiden på de verserende sager er ligeledes faldet,
idet denne pr. 1. april 2019 er 24,4 uger, mens den i april 2017 var 37,2 uger.
Ankestyrelsen har derfor nu mulighed for i højere grad at prioritere, hvilke sager det er
relevant at behandle efter de nye rammer for sagsudvælgelse, herunder hvornår det er
relevant at bringe fogedfunktionen i anvendelse.
Ankestyrelsen har som led i denne prioritering iværksat en systematisk opfølgning på
børne- og ungeområdet i forhold til, om de pålæg, vi giver kommunerne, bliver efterle-