Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2045010_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1891
Doknr.
688142
Dato
11-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 419 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 419:
”Vil
ministeren bekræfte, at hjemmehjælp til borgere gives efter servicelovens §
83 og eventuelt § 94 og har et helt andet formål end hjælp bevilliget efter ser-
vicelovens § 96, hvor formålet med § 96 er at give borgeren en helhedsoriente-
ret og sammenhængende hjælp, så borgeren blandt andet kan fastholde eller
opbygge et selvstændigt liv?”
Svar:
Hjælp efter § 83, § 94 og § 96 i serviceloven hører ind under det afsnit i ser-
viceloven, som regulerer voksenområdet. Derfor finder formålsbestemmelserne
under denne lov om hjælp og støtte til voksne også anvendelse for alle tre ty-
per hjælp. Det helt overordnede formål med at yde støtte efter serviceloven til
voksne er at sikre, at den enkelte får en sammenhængende og helhedsoriente-
ret indsats, der modsvarer den enkeltes behov.
Støtten skal ydes med det formål at styrke den enkeltes egne muligheder og
eget ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er
muligt for den enkelte. Formålet er også at sikre, at den enkelte kan fastholde
sit aktuelle funktionsniveau, og at yde kompensation, omsorg og pleje. Desu-
den skal hjælpen forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gen-
nem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje. Endelig
skal indsatserne efter denne lov fremme inklusion i samfundet, herunder med-
virke til at øge den enkeltes mulighed for deltagelse i uddannelse, beskæfti-
gelse og sociale relationer.
Af vejledning om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret per-
sonlig assistance (servicelovens §§ 95 og 96) fremgår det, at det overordnede
formål med disse regler er at skabe grundlag for fleksible ordninger, der tager
udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse, så borgeren kan fastholde eller op-
bygge et selvstændigt liv.
Det fremgår ydermere af samme vejledning, at formålet samtidig er, at der ska-
bes mulighed for helhedsorienteret hjælp for borgere med et omfattende hjæl-
pebehov. BPA efter servicelovens § 96, stk. 3, kan samtidig være et tilbud til
borgere, der ikke har så omfattende hjælpebehov, og hvor kommunalbestyrelsen
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om hjemmehjælp til borgere gives efter servicelovens § 83 og eventuelt § 94, til børne- og socialministeren
2045010_0002.png
vurderer, at BPA vil være den bedste mulighed for at tilbyde en sammenhæn-
gende hjælp til borgeren.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Børne- og Socialministeriet indhen-
tet bidrag fra Sundheds- og Ældreministeriet, som oplyser følgende om hjælp
efter §§ 83 og 94:
”Det fremgår af servicelovens § 83, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde per-
sonlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjem-
met og madservice. Tilbuddene skal gives til personer, som på grund af midler-
tidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale
problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.
Afgørelser om tildeling af personlig hjælp og pleje efter servicelovens § 83 skal
træffes på grundlag af en konkret og individuel vurdering af borgerens behov
for hjælp.
Formålet med hjælp efter § 83 er at bidrage dels til at vedligeholde fysiske eller
psykiske færdigheder, dels til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk el-
ler psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Hjælpen efter § 83
skal dermed ikke kun kompensere for væsentlige følger af nedsat funktions-
evne, men også
i det omfang det er muligt
fremme den enkeltes mulighe-
der for at leve et liv med bedst mulig funktionsevne.
Den personlige og praktiske hjælp og madservice skal betragtes som hjælp til
selvhjælp, dvs. som supplerende hjælp til opgaver, som modtageren midlerti-
digt eller varigt er ude af stand til eller kun meget vanskeligt kan udføre på
egen hånd.
Med servicelovens § 83 a er kommunalbestyrelsen forpligtet til at tilbyde et
tidsafgrænset, korterevarende og målorienteret rehabiliteringsforløb, hvis reha-
biliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre modtagerens funktionsevne og
dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83.
Formålet med rehabiliteringsforløb er at bidrage til at gøre de borgere, hvor et
rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne og
dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83, mere selvhjulpne.
Det fremgår endvidere af servicelovens § 94, at en person, som er berettiget til
hjælp eller støtte efter § 83, kan vælge selv at udpege en person til at udføre
opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af kommunalbestyrelsen,
som herefter skal indgå kontrakt med den pågældende om omfang og indhold
af opgaverne og om leverancesikkerhed.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2