Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1891
Doknr.
688142
Dato
11-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 419 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 419:
”Vil
ministeren bekræfte, at hjemmehjælp til borgere gives efter servicelovens §
83 og eventuelt § 94 og har et helt andet formål end hjælp bevilliget efter ser-
vicelovens § 96, hvor formålet med § 96 er at give borgeren en helhedsoriente-
ret og sammenhængende hjælp, så borgeren blandt andet kan fastholde eller
opbygge et selvstændigt liv?”
Svar:
Hjælp efter § 83, § 94 og § 96 i serviceloven hører ind under det afsnit i ser-
viceloven, som regulerer voksenområdet. Derfor finder formålsbestemmelserne
under denne lov om hjælp og støtte til voksne også anvendelse for alle tre ty-
per hjælp. Det helt overordnede formål med at yde støtte efter serviceloven til
voksne er at sikre, at den enkelte får en sammenhængende og helhedsoriente-
ret indsats, der modsvarer den enkeltes behov.
Støtten skal ydes med det formål at styrke den enkeltes egne muligheder og
eget ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er
muligt for den enkelte. Formålet er også at sikre, at den enkelte kan fastholde
sit aktuelle funktionsniveau, og at yde kompensation, omsorg og pleje. Desu-
den skal hjælpen forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gen-
nem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje. Endelig
skal indsatserne efter denne lov fremme inklusion i samfundet, herunder med-
virke til at øge den enkeltes mulighed for deltagelse i uddannelse, beskæfti-
gelse og sociale relationer.
Af vejledning om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret per-
sonlig assistance (servicelovens §§ 95 og 96) fremgår det, at det overordnede
formål med disse regler er at skabe grundlag for fleksible ordninger, der tager
udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse, så borgeren kan fastholde eller op-
bygge et selvstændigt liv.
Det fremgår ydermere af samme vejledning, at formålet samtidig er, at der ska-
bes mulighed for helhedsorienteret hjælp for borgere med et omfattende hjæl-
pebehov. BPA efter servicelovens § 96, stk. 3, kan samtidig være et tilbud til
borgere, der ikke har så omfattende hjælpebehov, og hvor kommunalbestyrelsen
1