Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2044992_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1891
Doknr.
688142
Dato
11-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs og Børneudvalg har d. 27. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 417 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 417:
”Er
ministeren enig i, at en 20 procents reduktion i antallet af BPA-ordninger,
som fremgår af artiklen
”Hver
femte personlige hjælper er væk”, bragt i Nordjy-
ske den 24. marts 2019, er dramatisk og utvivlsomt koster både livsmuligheder
og livskvalitet hos nogle af de mennesker med handicap, der er ramt af ned-
skæringerne?”
Svar:
Som jeg også skriver i min besvarelse af den 11. april 2019 af SOU alm. del
spørgsmål nr. 412, er det først og fremmest vigtigt for mig at understrege, at
kommunen er forpligtet til at yde støtte til voksne med nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne og til at sikre, at den enkelte får en sammenhængende og
helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov.
Det følger af servicelovens § 1, stk. 3, at kommunerne skal tilrettelægge hjæl-
pen på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons
behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Dette gælder både, når kommunerne første gang tildeler en borger hjælp, og
når der sidenhen skal følges op i sagerne.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at der er et skærpet begrundelseskrav for
kommunerne, når kommunen vurderer, at hjælp og støtte skal ophøre. Yder-
mere har borgere ved nedsættelse af hjælp krav på en fyldestgørende begrun-
delse. Det gælder navnlig, når borgeren får nedsat en ydelse, som borgeren
har modtaget igennem længere tid, og borgerens funktionsniveau ikke har æn-
dret sig. Dette fremgår af en udtalelse fra Folketingets Ombudsmand af den 29.
november 2011 om skærpet begrundelseskrav og Ankestyrelsens principafgø-
relse 93-12.
Det er ligeledes vigtigt for mig at gøre opmærksom på, at kommunerne, når de
udmåler hjælp efter servicelovens §§ 95 og 96, skal holde sig formålet med
denne type hjælp for øje, nemlig at udmålingen skal være tilstrækkeligt rumme-
lig til at sikre fleksibiliteten i ordningen. Kommunen skal således i udmålingen
af hjælp sikre sig, at det samlede timetal i ordningen er fastsat så rummeligt, at
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om en 20 procents reduktion i antallet af BPA-ordninger er dramatisk og utvivlsomt koster både livsmuligheder og livskvalitet hos nogle af de mennesker med handicap, der er ramt af nedskæringerne, til børne- og socialministeren
2044992_0002.png
det er muligt at dække borgerens samlede behov for personlig pleje og praktisk
hjælp samtidig med, at ordningen kan hænge sammen.
Er man uenig med kommunen i den afgørelse, som kommunen har truffet i ens
sag, kan man klage til Ankestyrelsen.
I den forbindelse bemærkes, at varslingsordningen i servicelovens § 3a, som
trådte i kraft den 1. januar 2018, er med til at sikre, at borgere, der klager til An-
kestyrelsen over kommunens afgørelse om frakendelse eller nedsættelse af
hjælp efter servicelovens §§ 95 og 96, kan beholde hjælpen uændret i perioden
for klagesagsbehandlingen.
Varslet efter bestemmelsen skal være på mindst 14 uger gældende fra borge-
rens modtagelse af kommunens afgørelse.
Idet jeg ikke kan udtale mig om konkrete sager, kan jeg derfor heller ikke vur-
dere, hvorvidt de i artiklen omtalte afgørelser er truffet på et korrekt grundlag.
Jeg kan kun understrege, at såfremt man som borger mener, at kommunen har
truffet en forkert afgørelse, kan afgørelsen påklages til Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1. Svar på SOU alm. del spm. 412.
Bilag 2. FOB 2011.16-1. Udtalelse fra Folketingets Ombudsmand af den 29.
november 2011 om skærpet begrundelseskrav.
Bilag 3. Ankestyrelsens Principafgørelse 93-12.
2