Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1688
Doknr.
681874
Dato
11-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 18. marts stillet følgende
spørgsmål nr. 398 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 398:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er barnets tarv, når kommuner hjemtager
anbragte børn på grund af spareplaner?
Der henvises til artiklen ’Anbragte børn kastet rundt: Langeland Kommune ville
spare penge’, bragt den 14. marts 2019 på dr.dk, jf. https://www.dr.dk/nyhe-
der/regionale/fyn/anbragte-boern-kastet-rundt-langeland-kommune-ville-spare-
penge.”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvist understrege, at kommunerne skal overholde lov-
givningen, så udsatte børn og unge får den hjælp og støtte, som de har behov
for. Derfor skal kommunen altid vælge en foranstaltning, som tilgodeser bar-
nets eller den unges behov, og en nødvendig foranstaltning eller ydelse må
ikke ophøre i utide af hensyn til besparelser i kommunen.
I forhold til den konkrete sag, der henvises til i spørgsmålet, så forstår jeg artik-
len således, at Langeland Kommune tilbage i 2014 angiveligt af sparehensyn
traf beslutning om at hjemtage anbragte børn og unge til kommunens egne an-
bringelsessteder samt at hjemgive nogle af børnene til biologiske forældre. Ef-
terfølgende er nogle af børnene blevet genanbragt.
I forhold til servicelovens regler så kan jeg oplyse om, at en kommunalbestyrel-
sen gerne må tage saglige økonomiske hensyn. Det kan f.eks. medføre, at
kommunalbestyrelsen ved valg af foranstaltning kan vælge det konkrete tilbud,
der både tilgodeser barnets eller den unges behov samtidig med, at det er den
økonomisk mest hensigtsmæssige løsning. Et økonomisk hensyn kan imidlertid
ikke være sagligt, hvis det varetages på bekostning af grundlæggende hensyn
til et konkret barn eller en ung.
Således har kommunen kun mulighed for at træffe afgørelse om ændring af an-
bringelsessted, når det må anses for nødvendigt under hensynet til formålet
med anbringelsen og under hensynet til barnets eller den unges bedste, jf. ser-
vicelovens § 69. Derudover kan der naturligvis være tilfælde, hvor et anbringel-
sessted lukker mv., og hvor det derfor er nødvendigt at finde et nyt anbringel-
sessted.
1