Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2040031_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5082
Doknr.
678278
Dato
03-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 11. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 389 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 389:
Kan ministeren redegøre for hvilke problemer og anbefalinger, man fik belyst
tilbage i 2014, efter en udarbejdet analyse af puljeadministrationen i
Socialministeriet?
Svar:
Formålet med
Analyse af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Soci-
ale Forholds samlede puljeadministration
fra maj 2014 var at afdække hen-
sigtsmæssigheden af den aktuelle tilskudsforvaltning samt komme med anbe-
falinger til forbedringer heraf. Kammeradvokaten og EY (Ernst&Young) bidrog
til analysen.
Kammeradvokaten gennemgik og vurderede ministeriets tilskudsforvaltning
med fokus på overholdelsen af de forvaltningsretlige regler og principper, som
gør sig gældende på området. EY bidrog med en beskrivelse af en række arke-
typiske modeller, for hvordan tilskudsforvaltningen kunne organiseres, som in-
put til ministeriets beslutning om fremtidig administration og organisation.
Kammeradvokatens hovedkonklusion var,
jf. Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forholds puljeadministration, Kammeradvokaten, 28.
maj 2014:
”Socialministeriets
puljeadministration, fra hjemlen tilvejebringes på finans-
loven til ministerets opfølgning på udbetalte tilskud, opfylder efter min vur-
dering generelt de forvaltningsretlige krav, der kan stilles til en god og ef-
fektiv tilskudsadministration.
Inddragelsen af satspuljeordførerne i den administrative sagsbehandling
må dog give anledning til meget alvorlige forvaltningsprocessuelle og der-
med retssikkerhedsmæssige betænkeligheder, og det må derfor nøje over-
vejes, om inddragelsen kan opretholdes, og hvorledes der i givet fald kan
tilvejebringes et betryggende grundlag for denne.
Anvendelsen af vejledningsformen kan give anledning til overvejelser om
klarheden i reguleringen af puljeadministrationen. På den baggrund kan det
overvejes, om det er muligt på en hensigtsmæssig måde at ændre den nu-
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om, hvilke problemer og anbefalinger, man fik belyst tilbage i 2014, efter en udarbejdet analyse af puljeadministrationen i Socialministeriet , til børne- og socialministeren
2040031_0002.png
værende fordeling mellem regulering af tilskudsadministrationen ved be-
kendtgørelser og gennem vejledninger, således at en større del af den nor-
merende regulering sker ved bekendtgørelse.”
EY præsenterede fire arketyper for organiseringen af tilskudsadministration,
hvor administrationen af tilskud kunne ligge i departementet, en styrelse, en
ekstern bestyrelse eller en fond.
Der blev givet følgende anbefalinger på baggrund af de eksterne undersøgel-
ser:
Der indføres en klar opgavedeling mellem forvaltningen og de politiske af-
taleparter.
Der indføres en praksis, hvor forvaltning og udmøntning af ansøgningspul-
jer i videst muligt omfang regelfastsættes via bekendtgørelser i stedet for
via administrative vejledninger.
Der implementeres en række vejledninger og instrukser, som understøtter
den eksisterende tilskudsforvaltning på centrale forvaltningsjuridiske områ-
der.
Tildelingspuljer (de såkaldte lukkede puljer) afskaffes som administrativ ud-
møntningsform.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2