Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1514
Doknr.
685750
Dato
05-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 8. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 384 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 384:
Vil ministeren oplyse, hvilke erfaringer man har i Holland, Tyskland og New
Zealand med legalisering af bordeldrift i forhold til omfanget af prostitutionsvirk-
somhed, prostitueredes sikkerhed og sundhed og senskader hos tidligere pro-
stituerede? Og er det noget, den tværministerielle arbejdsgruppe om prostitu-
tion vil have fokus på?
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har ministeriet indhentet bidrag fra Socialstyrel-
sen:
”Tyskland
Prostitution har siden 2002 været et lovligt erhverv ligestillet med andre erhverv
i Tyskland. Med lovliggørelsen ønskede den tyske regering at forbedre retsstil-
lingen og den sociale situation for borgere i prostitution. En evaluering fra 2007
af prostitutionsloven, udarbejdet for det tyske ministerium for familie, seniorer,
kvinder og unge, konkluderer, at kun en del af de forventninger, som var knyttet
til lovens indførelse, er blevet indfriet. Fx viser evalueringen, at antallet af bor-
gere i prostitution, som har en arbejdskontrakt, er meget lille og estimeres at
være ca. 1 pct., og at borgere i prostitution i praksis ikke benytter muligheden
for at indgive civil- eller arbejdsretlige sager ved domstolene.
I 2017 trådte en ny lov om beskyttelse af borgere i prostitution i kraft (Prostitui-
ertenschutzgesetz). I bemærkningerne til lovforslaget fra 2017 fremgår det, at
prostitution er forbundet med særlige risici for borgere, der prostituerer sig, og
at der derfor er behov for tiltag særligt målrettet prostitutionserhvervet. Loven
indebærer yderligere regulering, fx i form af minimumsstandarder til beskyttelse
af borgere i prostitution, tiltag til understøttelse af sundheden for borgere i pro-
stitution samt bedre mulighed for at føre kontrol med prostitutionsvirksomheder
for bl.a. at kunne forhindre kriminalitet i miljøet.
Med loven er der indført en række tiltag, hvor der bl.a. er fokus på sundhed og
sikkerhed for borgere i prostitution:
Obligatorisk registrering (registreringsbevis).
1