Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2031399_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1368
Doknr.
675291
Dato
18-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 362 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 362:
”Vil ministeren redegøre for, om socialtilsynene
kan pålægge en kommune, at
de skal ændre anbringelsessted af et plejebarn, herunder redegøre for situatio-
nen, hvor en kommune og socialtilsynet er uenige? Vil ministeren endvidere
oplyse, i hvilke situationer socialtilsynet kan afgøre, om et plejebarn skal flytte
anbringelsessted f. eks. i en plejefamilie og oplyse, hvor mange sager der er i
socialtilsynet vedrørende denne problematik?”
Svar:
Det er helt centralt for mig, at vi gør, hvad vi kan for at sikre, at børn og unge,
der skal anbringes uden for hjemmet, får den rette hjælp og støtte. Det kræver
en kvalificeret indsats fra den anbringende kommune, fra socialtilsynet og fra
anbringelsesstedet.
Den anbringende kommunes opgave
Alle opgaver vedrørende konkrete anbringelser, herunder i plejefamilier, vare-
tages af den anbringende kommune, jf. servicelovens § 148, stk. 1. Det gælder
både før og under anbringelsens iværksættelse, og det indebærer både, at
kommunen skal finde det rette anbringelsessted, herunder den rette plejefami-
lie, og at kommunen løbende skal sikre sig, at det bliver ved med at være det
rette anbringelsessted.
Det er således den anbringende kommune som træffer afgørelse om, at barnet
eller den unge skal anbringes i en plejefamilie og om, hvilken konkret plejefami-
lie, anbringelsen skal ske i.
Socialtilsynet skal ifølge socialtilsynslovens § 3, stk. 2 bistå den anbringende
kommune med at matche plejefamilien og barnet eller den unge, hvis den an-
bringende kommune anmoder om det.
Den anbringende kommune har særligt i forhold til plejefamilierne til opgave at
sikre, at plejefamilien får den fornødne støtte, kurser, efteruddannelse og su-
pervision i overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Det indebærer en
ret og en pligt for plejefamilien til uddannelse, efteruddannelse og supervision,
jf. servicelovens § 66 a, stk. 4, og socialtilsynslovens § 5, stk. 9.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om socialtilsynene kan pålægge en kommune, at de skal ændre anbringelsessted af et plejebarn, til børne- og socialministeren
2031399_0002.png
Kommunen skal som nævnt sikre sig, at plejefamilien bliver ved med at være
det rette anbringelsessted. Det kan være, at et match mellem barn og plejefa-
milie, som har været rigtigt, da anbringelsen startede, senere viser sig ikke
længere at være det, fordi forholdene har ændret sig enten i plejefamilien eller
for barnet eller den unge.
Reglerne om ændring af anbringelsessted fremgår af servicelovens § 69. Hvis
en ændring af anbringelsessted er nødvendig under hensyn til formålet med
anbringelsen, skal kommunalbestyrelsen som led i opfølgning på indsatsen ef-
ter servicelovens § 70, stk. 2 og § 148 træffe afgørelse om ændret anbringel-
sessted.
Ændring af anbringelsessted kræver samtykke fra forældremyndighedsindeha-
veren og barnet, der er fyldt 12 år. Hvis der ikke kan opnås samtykke, skal af-
gørelsen træffes af børn og unge-udvalget. Børn og unge-udvalget skal tage
stilling til, om barnets/den unges behov for støtte bedst imødekommes ved en
ændring af anbringelsesstedet under hensyntagen til formålet med anbringel-
sen og barnets/den unges behov for kontinuitet i anbringelsen.
Når en kommunalbestyrelse står overfor at skulle træffe afgørelse om flytning
af et barn eller en ung anbragt i en plejefamilie, skal plejefamilien efter service-
lovens § 69, stk. 5, høres, inden der træffes afgørelse. Udtalelsen fra plejefami-
lien skal omhandle plejefamiliens viden om barnets eller den unges behov, her-
under særligt oplysninger om barnets eller den unges udvikling og trivsel, relati-
oner, forhold til familien osv.
Socialtilsynets opgave
Hvor kommunens opgave er at vælge en egnet plejefamilie i forbindelse med
iværksættelse af anbringelsen og føre tilsyn med, at det fortsat er den rette løs-
ning, er det socialtilsynets opgave, at godkende bl.a. plejefamilier som generelt
egnede og at føre et løbende tilsyn med, at plejefamilierne fortsat har den nød-
vendige kvalitet og er egnede til at håndtere de børn og unge, som de har an-
bragt.
Det følger af socialtilsynslovens § 7, stk. 1 og § 4, at socialtilsynet varetager
godkendelsen af generelt godkendte plejefamilier og fører det driftsorienterede
tilsyn med dem.
Formålet med det driftsorienterede tilsyn er både at føre kontrol med forhol-
dene i plejefamilien og at indgå i dialog med plejefamilien med henblik på at
sikre, at barnet eller den unge i familiepleje får en indsats af høj kvalitet, som
bidrager til at skabe en reel og positiv forskel for plejebarnet, jf. servicelovens §
46.
Socialtilsynet vurderer plejefamiliens kvalitet inden for 8 temaer, herunder
sundhed og trivsel, kompetencer samt familiestruktur og familiedynamik, hvoraf
de 7 er udfoldet i kvalitetsmodellen i socialtilsynslovens § 6. Dialog mellem so-
cialtilsynet og plejefamilierne er et afgørende element i socialtilsynets godken-
delses- og tilsynsvirksomhed. Kvalitetsmodellen er et centralt dialogredskab,
som giver et systematisk og målrettet udgangspunkt for socialtilsynets samlede
faglige vurdering af plejefamiliernes kvalitet.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om socialtilsynene kan pålægge en kommune, at de skal ændre anbringelsessted af et plejebarn, til børne- og socialministeren
2031399_0003.png
Kvaliteten i en plejefamilie skal være kendetegnet ved, i hvor høj grad formålet
med indsatsen efter serviceloven realiseres og bidrager til, at barnet eller bør-
nene i plejefamilien trives.
I den forbindelse skal socialtilsynet indgå i dialog med plejefamilien med hen-
blik på at sikre, at familien løbende kan levere en indsats af høj kvalitet til den
målgruppe, som familien er godkendt til at kunne håndtere.
Hvis socialtilsynet vurderer, at plejefamilien ikke længere har den fornødne
kvalitet til at være plejefamilie, kan socialtilsynet give plejefamilien påbud om at
rette op på forhold af betydning for at kunne opretholde godkendelsen. Hvis det
ikke sker, kan socialtilsynet i sidste ende trække plejefamiliens godkendelse,
og så vil det være op til den anbringende kommune at finde et nyt sted til pleje-
barnet eller den unge. Inden socialtilsynet træffer afgørelse om fx påbud eller
ophør af godkendelse, skal tilsynet indgå i dialog med plejefamilien for at give
den mulighed for at rette op på de forhold, der ligger til grund for socialtilsynets
overvejelser om fx et påbud.
Hvis socialtilsynet i forbindelse med tilsynet finder, at et barn eller en ungs be-
hov for støtte har ændret sig, så tilsynet vurderer, at den konkrete plejefamilie
ikke længere er kvalificeret til at varetage opgaven, må socialtilsynet orientere
den anbringende kommune om dette. Det vil så være op til kommunen at sikre
sig, at barnet får den tilstrækkelige hjælp enten ved at tildele plejefamilien sup-
plerende støtte og kurser eller ved at ændre anbringelsesstedet. For at sikre
sammenhæng mellem det tilsyn, som socialtilsynet udfører, og det tilsyn, som
anbringende kommune udfører, er der en gensidig forpligtelse for det driftsori-
enterede tilsyn og det personrettede tilsyn til at underrette hinanden om bekym-
rende forhold, jf. socialtilsynslovens § 10 og servicelovens §§ 153 og 154.
Antal sager i socialtilsynet vedrørende denne problematik
I sidste del af spørgsmålet spørges der til, hvor mange sager der er i socialtil-
synet vedr. problematikken, hvor socialtilsynet går ind og anfører og/eller på-
lægger, at et plejebarn skal flyttes. Det har desværre ikke været muligt at fore-
tage den ønskede opgørelse, da der ikke findes centralt indsamlede oplysnin-
ger herom.
Som allerede nævnt er socialtilsynets fokus at føre et løbende generelt tilsyn
med, at plejefamilierne har den nødvendige kvalitet og er egnede til at håndtere
de børn og unge, som de har anbragt. Ansvaret for at træffe den relevante af-
gørelse vedrørende den konkrete anbringelse er den anbringende kommunes.
Jeg kan dog oplyse, at socialtilsynenes anvendelse af påbud i tilsynet med ple-
jefamilier fremgår af Socialstyrelsens årsrapport om socialtilsynenes virksom-
hed for 2017. Jeg vedlægger opgørelsen med forbehold for, at antallet af på-
bud dækker over alle former for påbud, dvs. også påbud som ikke nødvendig-
vis har med den rejste problematik at gøre.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1 - Socialtilsynets anvendelse af påbud i tilsynet med plejefamilier
3