Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2023615_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Beredskab til brug ved samråd S om
at sikre mere sammenhængende for-
løb for borgere med hurtigt fremad-
skridende sygdomme som f.eks.
ALS
28. februar 2019, kl. 12-13.30
Ca. 10 minutter
FT 1-133
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Økonomi- og Indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(LA) er ligeledes kaldt i samråd.
Mai Mercado starter, hvorefter økonomi- og indenrigsmini-
steren taler.
Samrådsspørgsmål S stillet af Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget
”Hvad vil ministrene gøre for at sikre mere helhedsorienterede og
sammenhængende forløb (ift. både vejledning, støtte, hurtig sags-
behandling og hurtigt bevilget praktisk hjælp, der er fleksibel ift.
stigende hjælpebehov) for borgere med hurtigt fremadskridende
sygdomme som eksempelvis ALS, som
medregnet sagsbe-
handlingstiden af deres klagesager i Ankestyrelsen
samlet set
ofte må vente meget længe på at få tilkendt den hjælp, de har be-
hov for, og som tilmed ofte oplever store problemer med at få be-
vilget yderligere hjælp, når deres sygdom hurtigt forværres og de-
res hjælpebehov forøges?”
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd.
Jeg og økonomi- og indenrigsministeren bliver konkret
spurgt til, hvad vi vil gøre for at sikre mere helhedsoriente-
rede og sammenhængende forløb for borgere med hurtigt
fremadskridende sygdomme som eksempelvis ALS [amyo-
trofisk lateral sklerose].
Jeg har tidligere på året været i et lukket samråd om samme
problemstilling
at borgere med sygdomme som ALS har
særlige behov for hurtig, fleksibel og helhedsorienteret
hjælp. På det lukkede samråd understregede jeg, at de per-
sonlige historier, vi har set i pressen, naturligvis gør et stort
indtryk på mig. Jeg understregede også, at jeg som resten af
udvalget er stærkt optaget af, at de borgere, der rammes af
en så frygtelig sygdom, oplever, at samfundet står parat med
hurtig og relevant hjælp.
På samrådet oplyste jeg derfor udvalget om, at jeg allerede
har taget to initiativer, der skal sikre, at kommunerne både er
opmærksomme på deres forpligtelser efter serviceloven og
er bedre klædt på, når de skal stille den rette hjælp og støtte
til rådighed for borgere med ALS.
Det vil jeg komme nærmere ind på senere, når jeg har rede-
gjort dels for, hvem målgruppen er, og dels for kommuner-
nes forpligtelser over for disse borgere.
Dernæst vil indenrigs- og økonomiministeren, som er res-
sortminister for Ankestyrelsen, der er klageinstans på det so-
ciale område, redegøre for Ankestyrelsens sagsbehandlings-
tider i sager, hvor borgeren har en hurtigt fremadskridende
sygdom som eksempelvis ALS.
[Borgere med ALS]
Først vil jeg skitsere, hvilke borgere det er, vi blandt andre
taler om, når vi taler om borgere med hurtigt fremadskri-
dende sygdomme.
I 2018 var der ifølge Sundhedsdatastyrelsens egne bereg-
ninger 421 personer, som var diagnosticeret med ALS. Og i
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2017, som er det seneste år, der er oplysninger for, blev 179
nye personer diagnosticeret med ALS. Mennesker som der-
med får brug for en eller anden form for hjælp fra kommunen
fremover.
Der er tale om borgere, hvis sygdom er progressiv med
fremadskridende symptomer. Den er uhelbredelig og dermed
i sidste ende dødelig. Den gennemsnitlige levetid er tre år,
mens det tidsmæssige forløb og udviklingen af symptomer
dog varierer fra person til person og sagtens kan forløbe
over længere tid.
ALS er kendetegnet ved, at det er svært at udføre de rutine-
mæssige handlinger, som vi normalt udfører til daglig, f.eks.
personlig hygiejne og almindelige praktiske opgaver. Dét, at
sygdommen forværres over tid, gør, at helt almindelige dag-
ligdags gøremål kun bliver sværere og sværere.
ALS er en frygtelig sygdom, og den ændrer afgørende på
livssituationen for den borger, der er ramt, og for borgerens
familie.
Som følge af sygdommens fremadskridende forløb er det
vigtigt, at disse borgere hurtigt får tildelt den rette hjælp på
det rigtige tidspunkt, og at både kommune og klageinstans i
sådanne sager fremskynder sagsbehandlingen mest muligt.
[Kommunernes sagsbehandling]
Det er kommunerne, der har ansvaret for at træffe afgørelse
efter serviceloven, og de er forpligtede til altid at foretage en
konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers hjæl-
pebehov.
Kommunerne skal også tidligt i forløbet tilstræbe at tilrette-
lægge hjælpen ud fra en samlet vurdering af den enkelte
borgers situation og behov på længere sigt, hvis borgeren
har brug for at få hjælp i en længere tid.
Dette gælder i alle typer af sager efter serviceloven.
Kommunerne er herudover forpligtede til at behandle en an-
søgning om hjælp så hurtigt som muligt og til at fastsætte og
offentliggøre sagsbehandlingsfrister på de enkelte sagsom-
råder.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
Det er ikke reguleret, hvor kort eller lang tid det må tage at
træffe afgørelser, da det er den enkelte kommunens opgave
at prioritere tid og ressourcer som led i de lokale prioriterin-
ger.
Kommunerne har også pligt til løbende at følge op på den
hjælp, borgeren allerede modtager for at sikre, at hjælpen
fortsat opfylder sit formål og visitationskriterierne. Opfølg-
ningsintervallet afhænger af den enkelte sag, og det er hen-
sigtsmæssigt, at der i sager, hvor borgerens hjælpebehov
ændrer sig hastigt, sker opfølgning med korte intervaller.
Her er det selvfølgelig særligt vigtigt, at der løbende er dialog
mellem borger og kommune, når der sker forværring, som
der gør, når man er ramt af en hurtigt fremadskridende syg-
dom.
Hvis en borger er utilfreds med en afgørelse om hjælp efter
serviceloven, så kan afgørelsen påklages til Ankestyrelsen.
[Hyrdebrev og sagsbehandlingstider]
Som jeg også gjorde rede for på det lukkede samråd om bor-
gere med ALS, mener jeg, at der allerede er det fornødne
lovmæssige grundlag for at sikre, at kommunerne kan frem-
skynde både sagsbehandlingen, når det er påkrævet, og
skabe fleksible rammer for den løbende opfølgning, der er
behov for i disse sager.
Samtidigt er jeg meget opmærksom på, om vi kan klæde
kommunerne bedre på til at håndtere alvoren i en sygdom
som ALS.
Jeg har, som jeg nævnte i indledningen, derfor allerede taget
initiativ til to tiltag, der skal bidrage til at skabe større op-
mærksomhed om de sager, hvor borgeren har en hurtigt
fremadskridende sygdom, som kræver en særlig hurtig ind-
sats.
I starten af januar i år sendte jeg et hyrdebrev ud til samtlige
kommuner for at præcisere deres sagsbehandlingsansvar.
Med hyrdebrevet ønsker jeg at sikre, at kommunerne er op-
mærksomme på de forpligtelser, de har i forhold til sager,
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
hvor borgeren har en hurtigt fremskridende sygdom, som be-
tyder, at hjælpebehovet kan ændres inden for kort tid.
Jeg har en klar forventning om, at de ansvarlige kommunal-
bestyrelser lader hyrdebrevet være anledning til at påse, at
man lokalt prioriterer de fornødne ressourcer til et godt sam-
arbejde med de borgere, der er ramt af en så alvorlig syg-
dom som ALS.
[Inspirationsmateriale]
Derudover er jeg optaget af, at kommunerne er fagligt klædt
på til opgaven samt at sagsbehandlerne har den relevante
viden om, hvilke særlige indsatser der kan være relevante
for borgere med fremadskridende sygdomme.
Jeg har derfor bedt Socialstyrelsen om at udarbejde et fagligt
inspirationsmateriale om indsatsen til personer med hurtigt
fremadskridende sygdomme som ALS. Materialet skal pege
på god praksis, når kommunerne skal tilrettelægge og lø-
bende tilpasse hjælpen til disse borgere. Såfremt der er sær-
lig relevant eller supplerende lovgivning i forhold til sådanne
situationer, vil det kunne fremhæves.
Det kan også være relevant at inddrage nogle udvalgte ca-
ses på hurtigt fremadskridende funktionstab, herunder ALS,
hvor det kræver tilrettelæggelse af særlige indsatser.
Med et sådan inspirationsmateriale ønsker jeg at give sags-
behandlerne et bedre vidensgrundlag at stå på, så de både
er klædt på, når de møder borgeren første gang, og når de
løbende skal sikre, at borgerens behov bliver mødt med den
rette hjælp.
Det forventes, at inspirationsmaterialet kan blive udgivet i lø-
bet af 2019.
[Afslutning]
Til slut vil jeg sige, at jeg forstår udvalgets ønske om hand-
ling.
Jeg har stor sympati for de borgere, som må leve med de al-
vorlige sygdomme, som de hurtigt fremadskridende er.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
Jeg mener dog, at der allerede i dag er det fornødne grund-
lag for at sikre, at disse borgere får en hurtig afklaring af mu-
lighederne for kommunal hjælp og støtte.
Samtidig er jeg som resten af udvalget stærkt optaget af, at
de borgere, der rammes af en så frygtelig sygdom, oplever,
at samfundet står parat med hurtig hjælp.
Og det er altså derfor, jeg har valgt både at sende et hyrde-
brev til landets kommunalbestyrelser og bedt Socialstyrelsen
om at udarbejde et fagligt inspirationsmateriale om det gode
forløb for borgere med en sygdom som ALS.
Jeg tror således på, at den nødvendige indsigt i og forståelse
for de hurtigt fremadskridende sygdomme og deres særlige
karakter kan danne grundlag for en god sagsbehandling i
overensstemmelse med de allerede gældende regler.
Jeg ser frem til en konstruktiv drøftelse med jer.
Tak for ordet.
6