Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2023512_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Åbent samråd i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget med børne- og socialminister
Mai Mercado
Den 28. februar kl. 12.00-13.30
Ca. 10,5 minutter
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Børne- og socialminister Mai Mercado (K) er ligeledes kaldt i
samråd.
Mai Mercado starter, hvorefter Simon Emil Ammitzbøll-Bille taler.
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål S:
”Hvad
vil ministrene gøre for at sikre mere
helhedsorienterede og sammenhængende forløb (ift.
både vejledning, støtte, hurtig sagsbehandling og hurtigt
bevilget praktisk hjælp, der er fleksibel ift. stigende
hjælpebehov) for borgere med hurtigt fremadskridende
sygdomme som eksempelvis ALS, som
medregnet
sagsbehandlingstiden af deres klagesager i
Ankestyrelsen
samlet set ofte må vente meget længe
på at få tilkendt den hjælp, de har behov for, og som
tilmed ofte oplever store problemer med at få bevilget
yderligere hjælp, når deres sygdom hurtigt forværres og
deres hjælpebehov forøges?”
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0002.png
[Indledning
afgrænsning og fokus på sagsbehandlingstider]
Tak for invitationen til samrådet.
Som børne- og socialministeren har været inde på, er
Ankestyrelsen organisatorisk placeret under Økonomi- og
Indenrigsministeriet. Det betyder, at ministeriet har det
overordnede ansvar for budget- og personaleforhold samt andre
administrative forhold i Ankestyrelsen. Herunder har Økonomi- og
Indenrigsministeriet ansvar for at føre tilsyn med, at Ankestyrelsen
generelt har rimelige sagsbehandlingstider.
I forhold til at besvare spørgsmålet håber jeg, udvalget har
forståelse for, at jeg
ikke
kan forholde mig til Ankestyrelsens
konkrete afgørelser, da Ankestyrelsen jævnfør
retssikkerhedsloven er uafhængig af instruktioner vedrørende de
enkelte sagers behandling og afgørelse.
Det følger desuden af § 50, stk. 4, i retssikkerhedsloven, at
Ankestyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for en anden
administrativ myndighed. Dermed har hverken Økonomi- og
Indenrigsministeriet eller hvervgivende fagministerier kompetence
til at efterprøve Ankestyrelsens afgørelser i enkeltsager, herunder
klager over sagsbehandlingen. Det har alene domstolene og
Folketingets Ombudsmand. Samtidig har jeg i kraft af hvervet som
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0003.png
økonomi- og indenrigsminister ikke instruktionsbeføjelse i forhold
til kommunernes afgørelser og deres udmøntning af eksempelvis
Serviceloven.
Resten af mit svar i dag vil derfor handle om, hvad jeg som
økonomi- og Indenrigsminister generelt gør for at sikre en rimelig
sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen for borgere med hastigt
fremadskridende sygdom. Sagsbehandlingstiderne optager mig
meget, og derfor har jeg også set frem til drøftelsen i dag.
[Overlap med tidligere udvalgsspørgsmål]
Jeg skal gøre opmærksom på, at udvalget tidligere har stillet
børne- og socialministeren spørgsmål vedrørende Ankestyrelsens
sagsbehandlingstid og praksis i forbindelse med behandlingen af
sager, hvor borgeren lider af en hastigt fremadskridende sygdom.
Jeg har fået lov til at bidrage til børne- og socialministerens
besvarelser af disse spørgsmål, og skal derfor beklage, hvis jeg
kommer til at gentage mig selv i dag i forhold til børne- og
socialministerens svar på udvalgets spørgsmål 244 og 245.
[Alle Ankestyrelsens sager er vigtige]
Ankestyrelsen behandler mere end 50.000 sager årligt. Jeg tror, vi
kan være enige om, at
alle
Ankestyrelsens sager er vigtige sager,
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0004.png
ikke mindst for den enkelte borger, som venter på afklaring af den
specifikke situation, vedkommende måtte stå i. Men det er helt
åbenlyst særlige omstændigheder, der gør sig gældende for
borgere, der lider af en hastigt fremadskridende sygdom.
[Sagsbehandlingstid er frustrerende, men fornuftshensyn
nødvendige]
Lang sagsbehandlingstid er selvsagt dybt frustrerende
ikke
mindst i køen ved en offentlig myndighed. Helt firkantet kan man
sige, at jo kortere sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen er, jo
bedre er det for borgerne, som går og venter på en afgørelse. I et
lidt mere nuanceret perspektiv er der en række hensyn, vi
samtidig skylder borgerne at tage i kampen for at minimere
sagsbehandlingstiderne. For det første må kvaliteten af
Ankestyrelsens afgørelser ikke kompromitteres. Borgerne har krav
på rigtige afgørelser - og rigtige afgørelser kan indimellem tage
tid. Derudover tilsiger almindelig sund fornuft, at vi også bliver
nødt til at sikre, at Ankestyrelsens udgiftsniveau ikke skrider
uhensigtsmæssigt.
[Ankestyrelsens praksis for hastebehandling af sager]
Når det kommer til borgere med hurtigt fremadskridende
sygdomme eller borgere, som er i den terminale fase, er der i
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0005.png
sagens natur en helt særlig og akut grund til ofte at lade disse
borgere komme allerforrest i køen til sagsbehandling. Det er
forhold, som medfører, at Ankestyrelsen kan beslutte at
hastebehandle borgernes sager. Det er i den forbindelse
afgørende for Ankestyrelsens beslutning, om borgerens lidelse
medfører, at borgeren har et stort hjælpebehov, som har
indgribende betydning for borgerens hverdag, og der derfor er
brug for en meget hurtig afklaring af borgerens klagesag.
Ankestyrelsen har oplyst, at det altid er en konkret vurdering, om
der skal ske hastebehandling. I nogle tilfælde er der ikke behov for
en afklaring inden for 14 dage, men blot at sagen behandles
hurtigere end andre sager.
Ankestyrelsen har forklaret, at styrelsen sender et kvitteringsbrev
til borgeren, når klagesagen modtages fra kommunen. I brevet
fremgår det blandt andet, at borgerens sag behandles hurtigst
muligt, og Ankestyrelsens forventede sagsbehandlingstid er
anført.
Nogle gange har borgeren eller kommunen allerede i forbindelse
med indsendelse af klagesagen anmodet om hastebehandling.
Ankestyrelsens procedure i en sådan situation er, at der efter en
indledende visitation af sagen sker en hurtig advisering af det
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0006.png
relevante fagkontor om anmodningen. Herefter tager fagkontoret
straks stilling til, om der er grundlag for hastebehandling og svarer
på anmodningen. I svaret oplyser Ankestyrelsen den forventede
sagsbehandlingstid.
Ankestyrelsen har oplyst, at der ikke foretages en særskilt
registrering af, hvor ofte muligheden for hastebehandling af
klagesager anvendes. Det er imidlertid Ankestyrelsens vurdering,
at ca. 20 sager på voksenhandicapområdet bliver hastebehandlet
hvert år som følge af borgeres hastigt fremadskridende sygdom.
Ankestyrelsen har desuden oplyst, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for sager, som bliver hastebehandlet, er
omkring 5 til 14 dage, medmindre Ankestyrelsen er nødt til at
indhente yderligere oplysninger i sagen fra borgeren eller
kommunen, eller borgeren anmoder om udsættelse af sagen.
Endelig har Ankestyrelsen oplyst, at Ankestyrelsens praksis om
hastebehandling går mange år tilbage og efter Ankestyrelsens
opfattelse er i overensstemmelse med god forvaltningsskik, idet
en myndighed skal sikre en hurtig sagsbehandling, så formålet
med hjælpen ikke forspildes.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0007.png
Det er klart, at såvel borgere som kommuner skal være oplyst om
muligheden for at anmode Ankestyrelsen om hastebehandling.
Her har jeg noteret mig, at borgerne kan læse om muligheden for
hastebehandling på Ankestyrelsens hjemmeside. Det fremgår
ligeledes af Ankestyrelsens vejledning til kommunerne om
udfyldelse af Ankestyrelsens web-ankeskema, at det kan angives,
hvis klagen haster, hvis der er oplysninger om hastigt
fremadskridende lidelser eller andet, Ankestyrelsen skal være
opmærksom på ved behandling af sagen.
[Sagsbehandlingstiden for hastesager synes ikke urimelig]
Borgere, som er ramt af hurtigt fremadskridende sygdom, er
unægtelig mærket af en ganske forfærdelig situation. Jeg har stor
forståelse for, at disse omstændigheder gør ventetiden på en
afgørelse fra Ankestyrelsen særligt generende for borgeren. Men
uagtet de skærpede omstændigheder,
skal
der tages nødvendige
hensyn til kvaliteten af Ankestyrelsens afgørelser.
Alt i alt har Ankestyrelsen oplyst mig om en generel praksis og
sagsbehandlingstid for borgere med en hurtigt fremadskridende
sygdom, som jeg synes, lyder fornuftig.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0008.png
[Generelt høje sagsbehandlingstider i Ankestyrelsen]
Når det er sagt, er jeg bekendt med, at Ankestyrelsen gennem en
længere periode generelt har været udfordret på de generelle
sagsbehandlingstider, og at dette faktum har været almindeligt
kendt
ikke mindst hos Rigsrevisionen og Folketingets
Ombudsmand. Der har været flere årsager til de relativt høje
sagsbehandlingstider, som jeg ikke vil trætte udvalget med. Når
jeg igen understreger, at jeg prioriterer nedbringelsen af
sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen højt, kan jeg underbygge
det med, at jeg har arbejdet aktivt for og således medvirket til, at
Ankestyrelsen på finansloven for 2019 har fået en merbevilling på
35 mio. kr., som netop er målrettet nedbringelse af
sagsbehandlingstiderne. Derudover pågår der i øjeblikket en
budgetanalyse af Ankestyrelsen, som har til formål at finde det
rette bevillingsniveau, som sikrer, at Ankestyrelsens
sagsbehandlingstider bliver nedbragt inden for en kortere
årrække. Min forventning er, at Ankestyrelsen dermed kan få bugt
med for lange sagsbehandlingstider
en gang for alle. Konkret
sigtes der mod, at Ankestyrelsen gradvist nedbringer den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid på størstedelen af det
bevillingsfinansierede område, det vil sige kommunale sociale og
beskæftigelsessager, fra 21 uger i 2018 til 13 uger i 2022.
Derudover skal der indføres et loft over sagsbehandlingstiden for
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/2-19 om at sikre mere sammenhængende forløb for borgere med hurtigt fremadskridende sygdomme som f.eks. ALS, til børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
2023512_0009.png
visse forsørgelsesydelser på maksimalt 10 uger, og endelig skal
alle sager om klager over kommuner og regioners afgørelser om
aktindsigt behandles inden for som udgangspunkt 20
arbejdsdage.
[Ankestyrelsen skal altid arbejde for optimering]
Når det er slået fast, mener jeg samtidig, at Ankestyrelsen, såvel
som alle andre offentlige institutioner, altid og fortsat skal sigte
mod og arbejde for at blive bedre og mere effektive inden for
rammerne af Ankestyrelsens formål og bevilling
ikke mindst i
takt med nye teknologiske landvindinger. Det fokus fremgår og
fastholdes eksempelvis gennem den resultatplan, som årligt
indgås mellem departementet og Ankestyrelsen.
[Afslutning
]
Jeg håber, at jeg hermed har givet udvalget et indblik i forholdene
omkring Ankestyrelsens sagsbehandling for borgere med hastigt
fremadskridende sygdomme. Jeg ser frem til en god og
konstruktiv dialog.
Tak for ordet.
8