Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2034445_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1246
Doknr.
680315
Dato
25-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 26. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 348 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 348:
”Vil
ministeren i forlængelse af SOU alm. del
spørgsmål 347 redegøre for, om
der stilles særlige krav til indholdet af efterværnstilbuddet til såvel den anbrin-
gende kommune, som opholdskommunen, hvis den unge er udfordret af et
handicap og/eller en psykisk diagnose? I bekræftende fald bedes ministeren
oplyse, hvilke særlige krav der er tale om og særligt i forhold til medinddragelse
af den unge, herunder at give den unge forståelse og indsigt i indholdet af ef-
terværnstilbuddet.”
Svar:
Unge med handicap og/eller psykiske diagnoser er berettigede til efterværn på
samme vilkår som andre unge, der har været haft en fast kontaktperson eller
anbragt indtil sit fyldte 18. år, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for efter-
værn. Det væsentlige kriterium ved vurderingen af, om der skal iværksættes ef-
terværn efter servicelovens § 76, er, om efterværnet vil kunne bidrage til, at
den unge får en bedre overgang til voksenlivet. Efterværnet kan eksempelvis
bidrage til en bedre indføring på arbejdsmarkedet, give støtte til gennemførel-
sen af en uddannelse eller i øvrigt medvirke til at sikre en god overgang til vok-
senlivet. Ankestyrelsen har i flere afgørelser og senest i principafgørelse 95-13
fastslået, at der skal være udsigt til en positiv udvikling for den unge i perioden
med efterværn, men der er ikke krav om, at den unge skal blive helt selvhjul-
pen senest ved det fyldte 23. år.
For unge i alderen 18 til 22 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne, der umiddelbart inden de fylder 18 år er anbragt i en pleje-
familie, kan kommunen imidlertid træffe afgørelse om at opretholde anbringel-
sen, jf. servicelovens § 76 a, stk. 2. Denne foranstaltning kan vælges, når det
må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for
støtte. Hjælpen skal bidrage til en god overgang til voksenlivet, skal herunder
have fokus på omsorg og forberedelse til den unges næste boform. Hvis der
træffes afgørelse om opretholdt anbringelse efter § 76 a, forbliver den anbrin-
gende kommune handlekommune, når den unge fylder 18, da den unge herved
følger de samme regler, som gælder for unge, som får tilbud om og flytter fra
anbringelsesstedet til et botilbud for voksne.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om der stilles særlige krav til indholdet af efterværnstilbuddet til såvel den anbringende kommune, som opholdskommunen, hvis den unge er udfordret af et handicap og/eller en psykisk diagnose, til børne- og socialministeren
2034445_0002.png
Afgørelser om efterværn eller opretholdt døgnophold efter servicelovens §§ 76
eller 76 a sker efter en konkret vurdering af den unges behov for støtte og i
samarbejde med den unge, som beskrevet i min samtidige besvarelse af SOU
alm. del. spørgsmål 347. Hvis der er tale om unge med betydelig og varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funktionsevne, træffes afgørelsen om opretholdt ophold i
en plejefamilie efter § 76 a under hensyn til den unges eller den unges værges
ønske.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2