Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2033135_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1219
Doknr.
672937
Dato
20-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har d. 25. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 336 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 336:
”Hvilke
dele af anbringelsesområdet mener ministeren fungerer godt og til
barnets bedste, og hvilke dele mener ministeren bør ændres?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd om ændring af
anbringelsessted for anbragte børn den 21. februar 2019, jf.
samrådsspørgsmål R.”
Svar:
Jeg mener, at indsatsen for udsatte børn og unge grundlæggende set er velfun-
gerende. Bl.a. er der en udvikling mod mere forebyggelse og færre anbringelser
samtidig med, at de børn, der anbringes uden for hjemmet, i høj grad trives på
deres anbringelsessted.
Jeg synes fx, at det er rigtigt positivt, at 9 ud af 10 anbragte børn og unge i
undersøgelsen ”Anbragte børn og unges trivsel 2018” fortæller,
at de har det
godt dér, hvor de bor, samt at 92 procent af de anbragte børn og unge oplever,
at de voksne holder af dem. Vi kan også se, at antallet af underretninger er sti-
gende. Således er der en stigning fra 104.500 i 2016 til 117.400 i 2017 svarende
til en stigning på 12 pct. Det ser jeg som et udtryk for, at der er flere, der er
opmærksomme på, at udsatte børn og unge skal have hjælp.
Men der er ingen tvivl om, at der også er plads til forbedringer i indsatsen. I min
optik er der overordnet set behov for et fortsat fokus på to centrale elementer i
indsatsen: en mere vidensbaseret socialpolitik og en sagsbehandling af højere
kvalitet i nogle kommuner.
For så vidt angår et øget fokus på at skabe en virksom socialpolitik, så handler
det dels om at styrke effekten af indsatserne, herunder i højere grad at få viden
om og iværksætte virksomme indsatser, og dels om en tæt opfølgning på ind-
satsen i familierne, så indsatsen løbende justeres efter behov.
Det kræver først og fremmest udvikling af et solidt data- og vidensgrundlag, der
udgør det nødvendige fundament for kommunernes arbejde. Der skal opbyg-
ges viden om resultater af de sociale indsatser, bl.a. gennem udvikling, afprøv-
ning af effektfulde metoder og ved at dokumentere virkning og effekt af kon-
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om ministeren mener, at det skal have konsekvenser, når kommuner fejlanbringer børn, jf. artiklen Catrines mareridt: De tog min datter, udeoghjemme.dk den 20. august 2018, til børne- og socialministeren
2033135_0002.png
krete indsatser. Samtidig skal kommunerne understøttes i at kunne måle effek-
ten af deres arbejde, ligesom viden om virkningsfulde indsatser skal udbredes
til kommuner og tilbud.
Jeg mener, at der er taget et stort og vigtigt skridt mod at understøtte en vi-
densbaseret socialpolitik på udsatte børn- og ungeområdet med oprettelsen af
det udviklings- og investeringsprogram på børneområdet, som satspuljeparti-
erne aftalte i satspuljeaftalen for 2019. Udviklings- og investeringsprogrammet
skal styrke udviklingen og udbredelsen af virksomme og omkostningseffektive
indsatser og praksisser på børne- og ungeområdet med afsæt i metoder og
indsatser, som efterspørges i kommunerne.
Derudover vil jeg fremhæve, at vi fra politisk side har vedtaget en række gode
tiltag, som skal sikre et løft af plejefamilieområdet, der er den mest anvendte
anbringelsesform. For det første vedtog vi i satspuljekredsen forrige år en stor
og ambitiøs pakke, som skal styrke området og minimere antallet af skift og
sammenbrud. Her indførte vi blandt andet nye plejefamilietyper, der skal
hjælpe kommunerne til at finde den rette plejefamilie første gang. Vi blev også
enige om at give plejefamilierne ret til intensiv støtte i begyndelsen af anbrin-
gelsen, så anbringelserne kommer godt fra start, og vi på den måde får reduce-
ret antallet af skift.
Desuden er der igangsat et arbejde, der skal imødekomme problematikken
med konflikter mellem plejefamilier og kommune pga. aflønning. Regeringen
har således i Økonomiaftalen for 2019 aftalt med KL, at de skal afdække for-
skellige modeller for, hvordan kommunerne aftaler honorar med plejefamili-
erne. KL har også forpligtet sig til at anbefale en række principper for god for-
handlingsadfærd sammen med en mere hensigtsmæssig model, der fremmer
det gode samarbejde og giver mere ro og stabilitet omkring det anbragte barn.
For så vidt angår den anden hovedudfordring omkring kvaliteten af sagsbe-
handlingen, så er det min overbevisning, at en styrkelse af indsatsen på anbrin-
gelsesområdet forudsætter et løft af kvaliteten af kommunernes sagsbehand-
ling. Jeg bliver eksempelvis dybt bekymret, når enkeltsager udstiller kaotiske
anbringelsesforløb, hvor barnets behov tilsyneladende ikke har været i cen-
trum. Det gælder fx de sager, hvor der ikke er taget hensyn til den relation, der
kan opstå mellem et anbragt barn og for eksempel barnets plejefamilie. Den til-
knytning mener jeg, at kommunerne skal blive bedre til at tage højde for.
Derfor er jeg glad for, at vi med satspuljeaftalen for 2019 har sat fokus på an-
bragte børn og unges tilknytning til nære omsorgspersoner, som for eksempel
plejefamilier, og har afsat midler til blandt andet nye retningslinjer for tilknyt-
ningsvurderinger. Det skal sikre, at kommunen træffer en afgørelse, som sæt-
ter barnets trivsel i centrum.
Derudover ser jeg frem til at følge kvaliteten i kommunernes sagsbehandling på
børneområdet tæt via det nye undersøgelseskoncept, som regeringen sammen
med satspuljepartierne i satspuljeaftalen for 2019 afsatte varige midler til. Det
skal sikre, at vi får et bedre og løbende billede af kommunernes sagsbehand-
ling, herunder at vi kan målrette indsatsen de kommuner, der ikke overholder
lovgivningen.
Jeg forventer mig meget af de tiltag, som vi fra politisk side er blevet enige om.
De skal rette op på området og understøtte en tryg og stabil opvækst for an-
bragte børn og unge. Men set i lyset af de mange sager om anbringelsesforløb,
der kører af sporet, mv. er det dog samtidig min holdning, at der er behov for få
lavet et eftersyn af anbringelsesområdet, hvor der ses nærmere på retssikker-
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om ministeren mener, at det skal have konsekvenser, når kommuner fejlanbringer børn, jf. artiklen Catrines mareridt: De tog min datter, udeoghjemme.dk den 20. august 2018, til børne- og socialministeren
2033135_0003.png
heden og kvaliteten i sagsbehandlingen på området. Derfor har jeg bedt mini-
steriet om blandt andet at se på muligheder for at øge den faglige kvalitet i af-
gørelserne og styrke børnenes og familiernes retssikkerhed.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3