Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2033134_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1220
Doknr.
673223
Dato
20-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 25. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 342 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 342:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren
mener, at det skal have konsekven-
ser, når kommune fejlanbringer børn, jf. artiklen ”Catrines mareridt: De tog min
datter”, udeoghjemme.dk den 20. august 2018?
https://www.udeoghjemme.dk/skaebner/catrines-mareridt-de-tog-min-datter”.
Svar:
Ud fra de oplysninger, der fremgår i pressen, ser der ud til at være tale om en
meget ulykkelig sag, som efter det oplyste er blevet behandlet i klagesystemet.
Det fremgår også, at barnet er hjemgivet til forældrene, og at sagen er afsluttet.
Efter de gældende regler i serviceloven skal kommunen undersøge de vor-
dende forældres forhold nærmere, hvis det må antages, at der kan opstå et be-
hov for særlig støtte til et barn umiddelbart efter fødslen. Undersøgelsen skal
så vidt muligt gennemføres i samarbejde med de vordende forældre.
Det fremgår udtrykkeligt af serviceloven, at kommunerne skal vælge den eller
de foranstaltninger, som bedst kan løse de problemer og behov, som er afdæk-
ket i den børnefaglige undersøgelse, når der er behov for at iværksætte særlig
støtte over for et barn eller en ung. Det er vigtigt, at kommunen altid prioriterer
hensynet til barnets tarv højest, hvilket også understøttes af reglerne på områ-
det. Vurderer en kommune, at det er nødvendigt at anbringe barnet uden for
hjemmet, mens en situation undersøges, vil det i nogle tilfælde ske ved anbrin-
gelse uden forældrenes samtykke. Kriteriet er her, at det vurderes at være
”åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller ud-
vikling”, jf. servicelovens § 58.
Det er en svær vurdering, som kommunerne skal foretage, og der er altid en ri-
siko for, at det efterfølgende viser sig, at der ikke var hold i vurderingen. Det er
derfor også godt, at en afgørelse om anbringelse uden samtykke kan påklages
til Ankestyrelsen, og at Ankestyrelsens afgørelse frit kan indbringes for domsto-
lene. Det er således under hele sagens behandling muligt som forældre at få
en højere instans til at efterprøve afgørelsen, ligesom der er adgang til gratis
advokatbistand for forældrene under hele sagens behandling.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om ministeren mener, at det skal have konsekvenser, når kommuner fejlanbringer børn, jf. artiklen Catrines mareridt: De tog min datter, udeoghjemme.dk den 20. august 2018, til børne- og socialministeren
2033134_0002.png
Som svaret i min besvarelse af SOU alm del spørgsmål 336, så er det også
min holdning, at der er behov for få lavet et eftersyn af anbringelsesområdet,
hvor der ses nærmere på retssikkerheden og kvaliteten i sagsbehandlingen på
området. Derfor har jeg bedt ministeriet om blandt andet at se på muligheder
for at øge den faglige kvalitet i afgørelserne og styrke børnenes og familiernes
retssikkerhed.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag
SOU alm. del
svar på spm. 336.
2