Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2033112_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1220
Doknr.
673223
Dato
20-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 25. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 341 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 341:
”Mener ministeren, at hun har levet op
til vedtagelsesteksten V 30 om gennem-
førelse af Barnets Reform (fremsat den 6. december 2018, vedtaget den 11.
december 2018), og vil ministeren redegøre for, hvordan hun agter fremover at
leve op til vedtagelsesteksten?”.
Svar:
Med vedtagelsesteksten vedrørende forespørgsel F 11 (v 30) pålagde Folketin-
get regeringen at følge bedre op på implementeringen af nye reformer i kom-
munerne, herunder sikre at den gældende lovgivning bliver overholdt og at be-
nytte de redskaber og sanktionsmuligheder, der findes over for kommuner, der
ikke følger og overholder lovgivningen. Herudover opfordrede Folketinget rege-
ringen til at undersøge årsager til stigningen i anbringelser uden samtykke, her-
under omfanget af anbringelser af børn og unge med funktionsnedsættelser.
Afslutningsvist opfordrede Folketinget regeringen til at arbejde for, at kommu-
nerne i højere grad baserer deres arbejde på viden om effekt, samt sikre at fa-
milierne bliver partshørt, så indsatsen over for udsatte børn, unge og deres fa-
milier forbedres.
Det er vigtigt for mig at understrege, at kommunerne selvfølgelig skal over-
holde lovgivningen, så udsatte børn og unge får den hjælp og støtte, som de
har behov for. Jeg er derfor også glad for, at vi med satspuljen for 2019 beslut-
tede at følge kvaliteten af kommunernes sagsbehandling årligt via et nyt under-
søgelseskoncept. Undersøgelsen skal give et overblik over den aktuelle udvik-
ling i kvaliteten af sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet, og gør os
samtidig i stand til at målrette indsatsen de kommuner, hvor det halter.
Som børne- og socialminister kan jeg ikke pålægge det kommunale tilsyn at
tage sager op, men jeg fører et ulovbestemt generelt tilsyn med kommunernes
administration af lovgivningen inden for Børne- og Socialministeriets ressort-
område. I forbindelse med udøvelsen af dette ressorttilsyn kan Børne- og So-
cialministeriet indhente oplysninger fra kommuner om behandlingen af kon-
krete sager. Det betyder, at jeg kan indhente en redegørelse fra en kommune,
når jeg finder det nødvendigt. Samtidig har ministeriet en trækningsret hos An-
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om ministeren mener, at hun har levet op til vedtagelsesteksten V 30 om gennemførelsen af Barnets Reform (fremsat den 6. december 2018, vedtaget den 11. december 2018), til børne- og socialministeren
2033112_0002.png
kestyrelsen på området for udsatte børn og unge. Via denne kan ministeriet an-
mode Ankestyrelsen om at udarbejde en praksisundersøgelse, der eksempel-
vis kan omhandle en række kommuners afgørelser på et specifikt område eller
en gennemgang af én kommunes afgørelser på et givent sagsområde. For at
synliggøre kommunes ansvar for sagsbehandlingskvaliteten skal der også
hvert år offentliggøres et danmarkskort over omgørelsesprocenter i Ankestyrel-
sen på baggrund af klagesager over kommunernes afgørelser på socialområ-
det. Jeg kan henvise til min samtidige besvarelse af SOU alm. del spørgsmål
338.
Hvad angår stigningen i anbringelser uden samtykke, fremgår det klart af lov-
givningen, at kommunen altid skal forsøge at få forældrenes eller den unges
samtykke til en anbringelse. Jeg har derfor også igangsat en undersøgelse,
som skal afdække årsagerne til stigningen i antallet af anbringelser uden sam-
tykke, herunder i forhold til anbringelser af børn og unge med funktionsnedsæt-
telser. Denne undersøgelse forventes at være færdig medio 2019. Dette er i
forlængelse af, at det med satspuljen for 2019 blev aftalt at igangsætte tre initi-
ativer, der skal forbedre afgørelsesgrundlaget i sager om anbringelse uden
samtykke. De tre initiativer er, at det skal være et lovkrav, at indstillingen om
anbringelse uden samtykke til børn og unge-udvalget skal indeholde en sær-
skilt vurdering af forældrenes kompetencer, at psykologiske undersøgelser af
forældrene ifm. den børnefaglige undersøgelse skal ske med brug af en autori-
seret psykolog, samt at de nuværende retningslinjer for udarbejdelse af foræl-
drekompetenceundersøgelser fra 2011 bliver opdateret.
Regeringen arbejder fortsat på, at kommunerne i højere grad baserer deres ar-
bejde på viden om effekter af de sociale indsatser. Med satspuljen for 2019
blev det bl.a. besluttet at investere 249,3 mio. kr. i årene 2019-2022 samt 71,5
mio. kr. årligt herefter i et Udviklings- og Investeringsprogram på børne- og un-
geområdet. Det skal bidrag til en mere vidensbaseret og effektfuld socialpolitik,
som vil øge kvaliteten af indsatsen på børneområdet.
Der er altså allerede sat en række initiativer i gang, der skal understøtte kom-
munernes udfordringer med sagsbehandlingen samt understøtte en mere vi-
densbaseret socialpolitik. Initiativerne påvirker måden, der arbejdes på over tid,
og derfor mener jeg også, at det er vigtigt, at vi giver de pågældende tiltag tid til
at virke.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2