Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1220
Doknr.
673223
Dato
20-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 25. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 341 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 341:
”Mener ministeren, at hun har levet op
til vedtagelsesteksten V 30 om gennem-
førelse af Barnets Reform (fremsat den 6. december 2018, vedtaget den 11.
december 2018), og vil ministeren redegøre for, hvordan hun agter fremover at
leve op til vedtagelsesteksten?”.
Svar:
Med vedtagelsesteksten vedrørende forespørgsel F 11 (v 30) pålagde Folketin-
get regeringen at følge bedre op på implementeringen af nye reformer i kom-
munerne, herunder sikre at den gældende lovgivning bliver overholdt og at be-
nytte de redskaber og sanktionsmuligheder, der findes over for kommuner, der
ikke følger og overholder lovgivningen. Herudover opfordrede Folketinget rege-
ringen til at undersøge årsager til stigningen i anbringelser uden samtykke, her-
under omfanget af anbringelser af børn og unge med funktionsnedsættelser.
Afslutningsvist opfordrede Folketinget regeringen til at arbejde for, at kommu-
nerne i højere grad baserer deres arbejde på viden om effekt, samt sikre at fa-
milierne bliver partshørt, så indsatsen over for udsatte børn, unge og deres fa-
milier forbedres.
Det er vigtigt for mig at understrege, at kommunerne selvfølgelig skal over-
holde lovgivningen, så udsatte børn og unge får den hjælp og støtte, som de
har behov for. Jeg er derfor også glad for, at vi med satspuljen for 2019 beslut-
tede at følge kvaliteten af kommunernes sagsbehandling årligt via et nyt under-
søgelseskoncept. Undersøgelsen skal give et overblik over den aktuelle udvik-
ling i kvaliteten af sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet, og gør os
samtidig i stand til at målrette indsatsen de kommuner, hvor det halter.
Som børne- og socialminister kan jeg ikke pålægge det kommunale tilsyn at
tage sager op, men jeg fører et ulovbestemt generelt tilsyn med kommunernes
administration af lovgivningen inden for Børne- og Socialministeriets ressort-
område. I forbindelse med udøvelsen af dette ressorttilsyn kan Børne- og So-
cialministeriet indhente oplysninger fra kommuner om behandlingen af kon-
krete sager. Det betyder, at jeg kan indhente en redegørelse fra en kommune,
når jeg finder det nødvendigt. Samtidig har ministeriet en trækningsret hos An-
1