Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 816
Doknr.
671618
Dato
01-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 8. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 312 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Ander-
sen (SF).
Spørgsmål nr. 312:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Forældre tvinges til at sende handi-
cappede unge på døgninstitution” Altinget den 17. maj 2018, og
oplyse, om So-
cialministeriet stadig mener, at det vil koste 90 mio. kr. at finde en løsning på
overvågningsproblemet, henset til at det i analysenotatet
”Undersøgelse af
kommunale udgifter til overvågning efter servicelovens § 95
– Analysenotat”
udarbejdet af Deloitte, august 2017, der ligger til grund for estimatet, netop på
side 6 understreger: ”Det skal bemærkes, at kommunerne er blevet bedt om at
vurdere de meromkostninger, der kan forventes at følge af de to scenarier,
men at det ikke er muligt at estimere, om scenarierne vil medføre, at omkost-
ninger efter andre paragraffer reduceres”.
Svar:
Vedrørende første del af spørgsmålet henviser jeg i det hele til min besvarelse
af den 22. februar 2019 af SOU alm. del spm. 318.
I forhold til spørgsmålets anden del kan det oplyses, at der i analysenotatet
Un-
dersøgelse af kommunale udgifter til overvågning efter servicelovens § 95, stk.
3,
udarbejdet af Deloitte i 2017 tages udgangspunkt i to konkrete scenarier,
hvor § 95, stk. 3, udvides til også at omfatte overvågning.
I det første scenarie vil udvidelsen af § 95, stk. 3, kun være målrettet borgere,
der i forvejen modtager hjælp i et sådan omfang, at den pågældende kan visi-
teres til den eksisterende ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere
efter § 95, stk. 3. Det bemærkes, at i den eksisterende ordning skal borgeren
have et behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt.
I det andet scenarie vil udvidelsen af § 95, stk. 3, inkludere nuværende bor-
gere, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, samt borgere, der tidligere har haft
et mindre støttebehov efter § 95, stk. 3, men som, når overvågningen indgår i
udmålingen af de 20 timer, også bliver berettiget til tilskud efter servicelovens §
95, stk. 3.
1