Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2033802_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1217
Doknr.
678997
Dato
21-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 25. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 332 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Ravn (S) på vegne
af udvalget.
Spørgsmål nr. 332:
”Vil ministeren redegøre
for, hvordan ministeriet de seneste par år har arbejdet
med opfølgningen
af de enkelte mål og delmål under FN’s 17 verdensmål?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på møde den 21. februar 2019 om FN’s
verdensmål”.
Svar:
Danmark tilsluttede sig FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling i september
2015. FN’s verdensmål omfatter samlet set 169 delmål fordelt på 17 overord-
nede mål, som økonomi, sundhed, uddannelse, ligestilling og miljø, jf.
www.verdensmaalene.dk.
Med verdensmålene er der tale om en global dagsorden, der skal oversættes til
den nationale kontekst, og som skal opnås på globalt niveau. Verdensmålene
er universelle i den forstand, at de gælder for alle FN’s medlemslande –
både
udviklede lande og ikke-udviklede lande. Opfyldelsen af de 17 verdensmål skal
ske i overensstemmelse med hvert enkelt medlemslands nationale tilgang og
prioriteter, herunder med udgangspunkt i de nationale omstændigheder, der er
gældende i hvert land.
Danmark ligger i front i forhold til at realisere mange af verdensmålene. Sustai-
nable Development Solutions Network under FN vurderer, at Danmark er num-
mer to i verden i forhold til at opfylde verdensmålene, jf. SDG Index &
Dashboards
Global Report, 2016. Det betyder, at nogle målsætninger er min-
dre relevante end andre, og at arbejdet med disse mål ikke kan forventes at
være det samme i Danmark som i mange andre lande.
FN’s verdensmål omfatter målsætninger om bæredygtig udvikling på mange
forskellige områder, og ressortansvaret for arbejdet med de enkelte mål og del-
mål er placeret i de relevante ministerier, jf. svar på FIU alm. del spm. 21 af 4.
oktober 2018. Børne- og Socialministeriet har ressortansvaret for ni delmål. I
det følgende oplistes de ni delmål efterfulgt af de konkrete initiativer iværksat
inden for de enkelte områder:
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, hvordan ministeriet de seneste par år har arbejdet med opfølgningen af de enkelte mål og delmål under FN’s 17 verdensmål, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
2033802_0002.png
”1.1. Inden 2030 skal ekstrem fattigdom være udryddet for alle mennesker
overalt i verden, for øjeblikket målt som mennesker, der lever for mindre end
USD 1,25 om
dagen”
Alle personer med lovligt ophold i Danmark har en grundlovssikret ret til økono-
misk understøttelse, hvis vedkommende ikke er i stand til at forsørge sig selv
og sine, og hvis forsørgelsen ikke påhviler nogen anden. Der er således et
økonomisk sikkerhedsnet i form af universelle ydelser, der skal forhindre eks-
trem fattigdom i Danmark.
”1.2.
Inden 2030 skal andelen af mænd, kvinder og børn i alle aldre, som lever i
fattigdom i alle dens dimensioner, halveres i henhold til nationale definitioner.”
Danmark har ikke en officiel fattigdomsgrænse. En officiel fattigdomsgrænse
rammer skævt i forhold til at belyse hvilke personer i Danmark, der reelt set har
et behov for hjælp og støtte, eksempelvis i form af en social indsats. Det var
også erfaringen med den tidligere officielle danske fattigdomsgrænse, der vi-
ste, at gruppen af økonomisk fattige var en forholdsvis lille og meget sammen-
sat gruppe, der ikke nødvendigvis havde sociale problemer. Samtidig var der
en forholdsvis stor mobilitet ud af fattigdom, da mange af personerne under fat-
tigdomsgrænsen selv fik forbedret deres økonomiske situation.
Der findes samtidig personer i Danmark, som af forskellige årsager lever i me-
get udsatte positioner, men som ikke nødvendigvis er økonomisk fattige. Det
kan eksempelvis være alkohol- og stofmisbrugere, eller personer med psykiske
vanskeligheder, som har betydelige sociale problemer, der går ud over deres
helbred, deres familier, og på sigt også evnen til at forsørge sig selv. Her hand-
ler den sociale indsats om at få løst problemerne bag, at personerne ender i
misbrug, hjemløshed mv.
Regeringen har derfor fastsat 10 konkrete mål for social mobilitet, der sætter
retning for socialpolitikken, og som der årligt gøres status for i Socialpolitisk
Redegørelse. Med målene tydeliggør regeringen, at det er vigtigt, at flere per-
soner i Danmark skal være en del af arbejdsfællesskabet, og at færre skal
være socialt udsatte.
De 10 mål for social mobilitet er i høj grad relateret til FN’s verdensmål,
der
blandt andet handler om at hjælpe personer i udsatte positioner. Det indgår
desuden i Børne- og Socialministeriets overvejelser, hvordan verdensmålene i
højere grad kan integreres i Socialpolitisk Redegørelse fremadrettet ift. at be-
lyse mål om social udsathed.
Parallelt hermed følger regeringen udviklingen i antallet af personer i Danmark
med en relativ lav indkomst. Det omfatter de personer, der i et enkelt år har en
disponibel indkomst under 50 pct. af medianindkomsten for hele befolkningen.
Der gøres blandt andet status i Økonomi- og Indenrigsministeriets årlige publi-
kation Fordeling og Incitamenter, og her er Danmark kendetegnet ved, at der er
relativt få personer i lavindkomstgruppen set i et internationalt perspektiv.
”1.3. Der skal gennemføres
nationalt tilpassede sociale sikringssystemer og
foranstaltninger for alle, inklusiv nedre grænser, og inden 2030 skal der opnås
en substantiel dækning af de fattige og de udsatte grupper.”
Dagtilbudsområdet
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, hvordan ministeriet de seneste par år har arbejdet med opfølgningen af de enkelte mål og delmål under FN’s 17 verdensmål, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
2033802_0003.png
Der blev med satspuljeaftalen for 2016 afsat 23 mio. kr. i perioden 2016-2019
til et hold pædagogiske praksiskonsulenter, der skal rådgive om bedre dagtil-
bud for børn i udsatte positioner.
Forskning viser, at udsatte børn får størst gavn af højkvalitets dagtilbud, og
bl.a. derfor øgede regeringen fokus på kvalitet i dagtilbud ved en styrket pæda-
gogisk læreplan som led i dagtilbudsaftalen fra 2017. Her blev der øremærket
45 mio. kroner i 2018 og 83 millioner årligt fra 2019 og frem til flere pædagoger
i de daginstitutioner, som har flest børn i udsatte positioner. Derudover blev der
afsat 58 mio. kr. i perioden 2017-2018 til igangsættelsen af forsøg med målret-
tede sociale og tværfaglige indsatser i dagtilbud med mange børn i udsatte po-
sitioner.
Efter aftalen om obligatorisk læringstilbud (2018) skal 1-årige børn fra udsatte
boligområder have et obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen, hvis de
ikke går i dagtilbud. Med aftalen blev der afsat 210 mio. kr. i perioden 2018-
2021 og 94 mio. kr. årligt fra 2022 og frem.
Med udspillet ”1.000-dages-program – en bedre start på livet”
(2019) bliver der
bl.a. afsat 1 mia. kr. i perioden 2019-2022 til indsatser i udsatte børns første
1.000 dage. Der øremærkes midler til flere pædagoger, målrettet uddannelse til
personalet og hjælp i hjemmet til, at familierne kan give børnene en bedre start
på livet, således for at mindske negativ social arv.
Handicapområdet
Den 1. januar 2018 trådte lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under
ferie i kraft. Med loven kan visse kommunale og regionale døgntilbud tilbyde
beboere med betydelig nedsat psykisk funktionsevne at købe deres kendte
personale med på ferie. Hensigten med loven er at give beboere i kommunale
og regionale døgntilbud mulighed for at tage det personale, som de allerede
kender og er trygge ved, med på ferie.
Hjemløseområdet
Tidligere har der alene været hjemmel i serviceloven til at klage over kommu-
nernes afgørelse. På boformer efter servicelovens § 110 (forsorgshjem og her-
berger) er der imidlertid boformslederen, der træffer afgørelse om optagelse og
udskrivning på § 110-boformer. Derfor har der ikke været adgang til at klage
over afvisning eller udskrivning fra § 110-boformer. Dette er blevet rettet, og si-
den 1. januar 2018 har der således været adgang til klage over boformlederes
afgørelser om afslag på optagelse eller udskrivning fra § 110-boformer.
Med satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der afsat 154 mio. kr. til en handlings-
plan til bekæmpelse af hjemløshed. Handlingsplanen har som overordnet for-
mål at sikre en bedre indsats mod hjemløshed blandt landets kommuner ved at
sikre, at virksomme indsatser udbredes til flere kommuner samt at styrke den
forebyggende indsats mod hjemløshed. Der er afsat over 70 millioner til inve-
steringspuljer i perioden 2018-2012, som skal støtte kommunerne i at investere
i forebyggelse af hjemløshed og i at give den rette indsats til personer i hjem-
løshed. Handlingsplanen har ligeledes et særligt fokus på de unge hjemløse
samt den mindre gruppe af hjemløse, der har været meget længe i systemet.
Med satspuljeaftalen for 2019-2022 er der afsat 11,5 mio. kr. til en ansøgnings-
pulje, hvorfra kommuner samt frivillige og private organisationer kan søge om
støtte til udvikling af midlertidige boliger til unge i hjemløshed eller i risiko for at
ende i hjemløshed samt skabe grundlag for en mere fremskudt socialindsats.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, hvordan ministeriet de seneste par år har arbejdet med opfølgningen af de enkelte mål og delmål under FN’s 17 verdensmål, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
2033802_0004.png
Bevillingen ligger i 2019 og kan tildeles i en op til treårig projektperiode. Indsat-
sen (Unge under eget tag) skal understøtte, at flere unge får den rette hjælp og
støtte i bevægelsen mod en mere permanent boligsituation og i forebyggelsen
af social udsathed.
Voksenområdet
Med satspuljeaftalen for 2017-2020 blev der afsat 400 mio. kr. til en målrettet
indsats for at forebygge vold og overgreb på landets botilbud. Med handlings-
planen blev der afsat midler til at oprette 150 særlige pladser på psykiatriske
afdelinger med det formål at tilbyde en intensiv og helhedsorienteret behand-
lings- og rehabiliteringsindsats. Dertil blev der afsat midler til en generel volds-
forebyggende indsats på landets botilbud.
Der
blev i december 2018 indgået en politisk aftale om ”En helhedsorienteret
indsats for borgere med komplekse problemer”.
Med aftalen er der
enighed om
principperne for en ny hovedlov, som skal skabe rammerne for en helhedsori-
enteret indsats for borgere med komplekse behov med det formål, at flere bli-
ver i stand til at mestre eget liv og komme i beskæftigelse.
Det indgår endvi-
dere af aftalen, at der skal drøftes konkrete tiltag til at skabe bedre sammen-
hæng for de allermest udsatte borgere, som lever på kanten af samfundet og
kæmper med flere tunge sociale problemstillinger på en gang; fx misbrug, pro-
stitution, hjemløshed og psykiske lidelser.
Med satspuljeaftalen for 2019-2022 er der afsat 100 mio. kr. til et kvalitets- og
kompetenceløft af socialpsykiatrien, som i højere grad tager højde for den diffe-
rentierede målgruppe. Initiativet skal understøtte en omlægning af indsatsen i
kommunerne og på botilbuddene, hvor fokus er på den enkelte borgers mulig-
hed for at gøre fremskridt og genfinde glæden, selv med de begrænsninger der
følger af de psykiske vanskeligheder. Udviklingen skal udbredes, så kvaliteten i
den samlede indsats i socialpsykiatrien løftes og bliver mere forebyggende,
helheds- og recoveryorienteret.
”1.5. Inden 2030 skal modstandsdygtigheden opbygges
hos de fattige og hos
mennesker, der lever i udsatte situationer, og deres eksponering og sårbarhed
over for klimarelaterede ekstreme hændelser og andre økonomiske, sociale og
miljømæssige chok og katastrofer skal reduceres.”
Med satspuljeaftalen for 2017-2020 blev der afsat 39,1 mio. kr. til social støtte i
overgangen til og fastholdelse i job for udsatte ledige. Jobcenteret og socialfor-
valtningen skal samarbejde om at hjælpe udsatte ledige i job i et projekt, der
kombinerer jobfokus og socialfaglig støtte. Projektet gennemføres i et samar-
bejde mellem Socialstyrelsen og Styrelsen for Rekruttering og Arbejdsmarked
(STAR).
”4.2. Inden 2030 skal alle piger og drenge sikres adgang til dagtilbud af høj
kvalitet, så de er klar til grundskolen.”
Med dagtilbudsaftalen fra 2017 vedtog regeringen en aftale om at øge kvalite-
ten, adgangen og fleksibiliteten i dagtilbud gennem en opprioritering af området
med 580 mio. kr. i perioden 2017-2020. Der blev bl.a. øremærket 165 mio. kr.
til efteruddannelse af dagplejere, ledere og faglige fyrtårne, og der blev udar-
bejdet en styrket pædagogisk læreplan. Den nye læreplan har bl.a. fokus på
udsatte børn. Fleksibilitetsinitiativerne blev igangsat bl.a. for at imødekomme
de forældre, der arbejder uden for normale arbejdstider
weekendvagter, nat-
arbejde eller tidlige morgenvagter. Således for at sikre, at alle familier har lige
adgang til dagtilbud.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, hvordan ministeriet de seneste par år har arbejdet med opfølgningen af de enkelte mål og delmål under FN’s 17 verdensmål, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
2033802_0005.png
”5.3. Alle skadelige skikke som børneægteskaber, tidlige ægteskaber og
tvangsægteskaber samt kvindelig omskæring skal elimineres.”
Med en lovændring fra 2017 er muligheden for at dispensere fra alderskravet
(18 år) ved indgåelse af ægteskab i Danmark afskaffet. Lovændringen medfø-
rer også, at ægteskaber, der er indgået i udlandet af mindreårige, ikke aner-
kendes efter dansk ret, medmindre der foreligger tvingende grunde herfor, og
parterne ellers vil blive stillet i en urimelig situation
”10.2.
Inden 2030 skal enhver, uanset alder, køn, handicap, race, etnicitet, op-
rindelse, religion eller økonomisk eller anden status, i højere grad inddrages i
sociale, økonomiske og politiske beslutninger.”
Børneområdet
Med satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der afsat i alt 24 mio. kr. til den så-
kaldte Børnerettighedspakke, der skal styrke børns rettigheder med det formål
at forebygge, at børn er i mistrivsel og i risiko for overgreb. Børnerettigheds-
pakken består af følgende initiativer:
1) Bedre opsporing og reaktion på tidlige tegn på mistrivsel og risiko for over-
greb med fokus på børn i dagtilbud og sundhedspleje
2) Styrket inddragelse af børn i egen sag i kommunerne så børn høres og ta-
ges alvorligt gennem individuelle rettighedsforløb til kommunerne
3) Den udvidede åbningstid for henvendelser til BørneTelefonen gøres per-
manent for at sikre børns direkte adgang til hjælp og rådgivning
4) Udbredelse af børns kendskab til egne rettigheder for at styrke børns mod-
standskraft og forebygge overgreb
Dagtilbudsområdet
Der henvises til ovenstående afsnit om hhv. dagtilbudsaftalen fra 2017, aftalen
om obligatorisk læringstilbud fra 2018 og udspillet ”1.000-dages-program –
en
bedre start på livet” (2019).
Frivilligområdet
Med satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der afsat 96,6 mio. kr. til en civilsam-
fundsstrategi. Strategien skal bidrage til at bekæmpe ensomhed og fremme
deltagelse i samfundets fællesskaber, så udsatte børn, voksne og ældre samt
mennesker med handicap, som ikke er en del af arbejdsfællesskabet, i højere
grad bliver en del af de frivillige fællesskaber som frivillige. Derudover skal initi-
ativet bidrage til, at frivilligheden understøttes i alle egne af landet, og at flere
aktører på tværs af forskellige sektorer samarbejder om at løse samfundets ud-
fordringer.
”10.3. Alle skal sikres lige muligheder, ligesom samfundsforårsagede uligheder
skal reduceres, bl.a. ved at afskaffe diskriminerende love, politikker og skikke,
og ved at fremme hensigtsmæssig lovgivning, politikker og foranstaltninger til
at imødegå dette.”
Børneområdet
Med satspuljeaftalen for 2016-19 blev der afsat i alt 96 mio. kr. til at udvikle den
kommunale indsats hen mod at sætte tidligere og mere forebyggende ind på
området for udsatte børn og unge. Formålet er at forebygge, at problemer ud-
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, hvordan ministeriet de seneste par år har arbejdet med opfølgningen af de enkelte mål og delmål under FN’s 17 verdensmål, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
2033802_0006.png
vikler sig til at blive for svære at håndtere for både børnene og familierne. Initia-
tivet tager blandt andet udgangspunkt i erfaringerne fra Forebyggelsespakken
fra 2014. Aftalen består af følgende initiativer:
1) Faglig rådgivning og økonomisk understøttelse af kommunernes omlæg-
ning af indsatsen for udsatte børn og unge
2) Styrket viden om lovende sociale indsatser
Med satspuljeaftalen for 2019-2022 blev der afsat i alt 249,3 mio. kr. samt 71,5
mio. kr. årligt til et udviklings- og Investeringsprogram (Virksomme
indsatser for
udsatte børn og unge og deres familier)
på børne- og ungeområdet, der har til
formål at understøtte en mere vidensbaseret og effektfuld socialpolitik med af-
sæt i metoder og indsatser, som efterspørges i kommunerne. Det skal ske ved
at styrke udviklingen og udbredelsen af virksomme og omkostningseffektive
indsatser og praksisser på børne- og ungeområdet. Udviklings- og Investe-
ringsprogrammet skal i sidste ende være med til at sikre, at sociale indsatser
kommer til at gøre en reel forskel, så udsatte børn og unge samt børn og unge
med handicap får styrkede muligheder for personlig udvikling, sundhed og et
selvstændigt voksenliv.
Dagtilbudsområdet
Der henvises til ovenstående afsnit om hhv. dagtilbudsaftalen fra 2017, aftalen
om obligatorisk læringstilbud fra 2018 og udspillet ”1.000-dages-program –
en
bedre start på livet” (2019).
Handicapområdet
Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap trådte i kraft den
1. juli 2018. Loven betyder, at Ligebehandlingsnævnet fremover kan behandle
klager over ulovlig forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejds-
markedet.
”16.b. Ikke-diskriminerende
love og politikker til støtte for en bæredygtig udvik-
ling skal fremmes og håndhæves.”
Frivilligområdet
Der henvises til ovenstående afsnit om satspuljeaftalen for 2018-2021, hvor-
med der blev afsat 96,6 mio. kr. til en civilsamfundsstrategi. Strategien under-
støtter ligeledes opfyldelsen af dette delmål.
Handicapområdet
På baggrund af ikrafttræden af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund
af handicap er der nedsat en arbejdsgruppe, som er i gang med at undersøge
mulighederne for at indføre rimelig individuel tilpasning.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, hvordan ministeriet de seneste par år har arbejdet med opfølgningen af de enkelte mål og delmål under FN’s 17 verdensmål, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
2033802_0007.png
7