Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1984101_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Dato: 07-12-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSGC
Sagsnr.: 1808787
Dok. nr.: 756314
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 17.10.2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 33 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 33:
”Hvad
er ministerens forklaring på, at udviklingen i udgifterne til den kommunale
medfinansiering af sundhedsområdet i 2018 ikke harmonerer med budgetterne i flere
kommuner, og kan ministeren fuldstændig afvise, at det skyldes den aldersdifferenti-
ering af taksterne, som blev indført i 2018?
Svar:
Enhver sygehusindlæggelse, der kunne være forebygget, er én for mange. I dag sker
det for ofte, at ældre borgere bliver indlagt med fx blærebetændelse, væskemangel
og andre lidelser, som kunne være fanget i opløbet, og dermed kunne have forebyg-
get en sygehusindlæggelse.
En differentiering af den kommunal medfinansiering var et konkret ønske fra KL,
jf.
KL-udspillet
”Sa
e o su dhed” fra
5.
Efter et udvalgsarbejde med inddra-
gelse af DR og KL, blev den kommunale medfinansiering (KMF) aldersdifferentieret
fra 2018 og frem, så betalingen varierer og afspejler de kommunale muligheder for
forebyggelse der, hvor de i forvejen har kontakt og fokus via sundheds- og hjemme-
pleje.
Den kommunale medfinansiering for kommunerne
I de årlige økonomiaftaler fastsættes det forudsatte kommunale udgiftsniveau til
KMF for det pågældende tilskudsår, som beregnes ud fra den forudsatte aktivitet i re-
gionerne.
Kommunerne modtager finansiering for det forudsatte kommunale udgiftsniveau til
KMF fra staten via det kommunale bloktilskud. Finansieringen indgår ikke i det kom-
munale udgiftsloft for de samlede serviceudgifter.
I den kommunale budgetlægning for det pågældende aftaleår kan en kommune bud-
gettere med det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF (fordelt på kommune-
niveau på baggrund af aktivitetsfordelingen to år før aftaleåret) eller budgettere
over/under niveauet. Det skyldes, at kommunerne i forbindelse med budgetlægnin-
gen også tager stilling til, hvilken udvikling kommunen selv forventer pba. kommu-
nens kendskab til egne borgere og tilbud.
Det bemærkes, at kommunerne under ét har budgetteret ca. 0,2 mia. kr. under det
forudsatte niveau i 2018, mens de har budgetteret ca. 0,7 mia. kr. over det forudsatte
niveau i 2017. I 2018 dækker det over, at der er kommuner, der har budgetteret op til
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministerens forklaring på, at udviklingen i udgifterne til den kommunale medfinansiering af sundhedsområdet i 2018 ikke harmonerer med budgetterne i flere kommuner, til sundhedsministeren
16 pct. under det forudsatte niveau, og kommuner, der har budgetteret op til 7 pct.
over det forudsatte niveau. Jeg kan henvise til min besvarelse af SOU alm. del spørgs-
mål nr. 60 for en oversigt over kommunernes budgetterede niveau for KMF.
Det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fastsættes ud fra principperne om
at være det bedst mulige skøn for de faktisk kommunale udgifter til KMF. Når året er
omme kan det derfor vise sig, at de faktiske udgifter ikke stemmer overens med det
forudsatte niveau for kommunerne under ét inden for hver af de 5 regioner. I det til-
fælde, hvor:
-
den faktiske betaling til KMF for kommunerne under ét i en region er
højere
end det forudsatte niveau fra økonomiaftalen, så tilbagebetales
” erbelø-
bet”
til kommunerne i året efter regnskabsåret. Tilbagebetalingen fordeles
til kommunerne i den pågældende region i forhold til den enkelte kommu-
nes andel af regionens befolkningstal,
jf. § 14 a, stk. 3, i bekendtgørelse af
lov om regionernes finansiering.
-
den faktiske betaling til KMF for kommunerne under ét i en region er
lavere
end det forudsatte niveau fra økonomiaftalen, foretager staten en yderligere
opkrævning af det
”manglende”
beløb (forskellen ml. det faktiske og forud-
satte kommunale udgiftsniveau til KMF) i året efter regnskabsåret,
jf. § 14 a,
stk. 4, i bekendtgørelse af lov om regionernes finansiering.
Det vil altså sige, at det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fra økonomiafta-
len udgør det maksimale udgiftsniveau, som kommunerne under ét i en region kan
have. For betalingen ud over niveauet, vil kommunerne modtage en kompensation.
Samtidig udgør det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fra økonomiaftalen
også det mindste udgiftsniveau, som kommunerne under ét i en region kan have. For
” a gle de” betali g op til iveauet edfører e yderligere opkræv i g fra state .
Den kommunale medfinansiering for 2018
I oktober 2018 foretog Sundheds- og Ældreministeriet en beregning af den forven-
tede afregning af den kommunale medfinansiering (KMF) for kommunerne i 2018.
Beregningen er baseret på den foreløbige opgørelse for KMF pr. 10. september 2018
og dertil opskrevet med samme faktor som forholdet mellem endelige opgørelse for
KMF for 2017 pr. 10. april 2018, og foreløbig opgørelse for KMF for 2017 pr. 10 sep-
tember 2017. Det vil sige, opskrevet med den antagelse, at efterregistreringsforhol-
dene og aktivitetsfordelingen på de resterende dage i året 2018 er som i 2017. Der er
således tale om en beregningsteknisk fremskrivning, som er forbundet med betydelig
usikkerhed.
Beregningen viste, at der er stort set ingen ændring for hele landet under ét mellem
den forventede afregning af KMF for kommunerne i 2018 og de forudsætninger, der
lå til grund for den kommunale budgetlægning for 2018 - det samlede forudsatte
kommunale udgiftsniveau for KMF fra økonomiaftalen for 2018.
Men der ses betydelige udsving på kommuneniveau. Flere kommuner kan forvente
en øget afregning af den kommunale medfinansiering (KMF) for 2018, og omvendt
kan flere kommuner opleve et fald i afregningen af KMF, i forhold til det forudsatte
niveau.
Side 2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministerens forklaring på, at udviklingen i udgifterne til den kommunale medfinansiering af sundhedsområdet i 2018 ikke harmonerer med budgetterne i flere kommuner, til sundhedsministeren
Forklaringen på en øget afregning af den kommunale medfinansiering for 2018 i for-
hold til det forudsatte niveau formodes at kunne tilskrives følgende faktorer:
a. en større aktivitet (flere sundhedsydelser) i det regionale sundhedsvæsen
eller
b. en forskydning i sundhedsforbruget mod de +65 årige og især mod befolknings-
grupperne over 80 år og under 2 år
eller
c. en større andel af forbruget bliver leveret på sygehuset - især i det somatiske sy-
gehusvæsen - fremfor i almen praksis
Den dominerende effekt af ovenstående tre effekter varierer på tværs af kommu-
nerne. Effekt b) kan tilskrives, at den kommunale medfinansiering er blevet aldersdif-
ferentieret for 2018.
En aldersdifferentieret kommunal medfinansiering indebærer, at småbørn og ældre
borgere fremadrettet vægtes mere (bl.a. på grund af højere medfinansieringstakster)
i afregningen end aldersgruppen 3-64 år. Det betyder, at hvis kommunerne ikke fore-
bygger især småbørn og ældre borgerne i at komme unødigt på sygehuset, så vil det
ses i afregningen
og det vil ses i langt højere grad pba. aldersdifferentieringen end
førhen. Det skal samtidig bemærkes, at de demografiske faktorer i udligningssyste-
met har en kompenserende virkning for så vidt angår en evt. stigning i antallet af æl-
dre og småbørn i den enkelte kommune.
Som nævnt ovenfor var hensigten med en aldersdifferentiering at styrke det økono-
miske incitament til at forebygge unødige indlæggelser af ældre og småbørn. De kom-
munale sundhedsplejersker og hjemmeplejere er netop dagligt i kontakt med kom-
munens nyfødte og ældre medborgere, og de har dermed mulighed for både at holde
øje med og påvirke disse borgeres helbred og sundhed.
./.
For nogle kommuner er der hertil en effekt af, at der er budgetteret under det forud-
satte niveau for 2018, hvilket er uddybet i svaret på SUU alm. del spm. 60.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Stephanie Gantzel Christiansen
Side 3