Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Kenneth Bengtsson
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1062
Doknr.
675487
Dato
14-03-2019
Kære Kenneth Bengtsson
Tak for de henvendelser og artikler, du i løbet af februar og marts måned har
sendt til mig, hvor du beskriver de udfordringer og problemer, du oplever i Greve
Kommunes sagsbehandling i dine børns sager og på børnehandicapområdet
generelt. Du har også den 17. februar skrevet til statsministeren, sundhedsmini-
steren og beskæftigelsesministeren. Efter aftale med de øvrige ministre besvarer
jeg din henvendelse på regeringens vegne.
Du har også tidligere skrevet til mig om din utilfredshed med kommunens sags-
behandling, og fået et svar fra mig den 8. januar i år.
Jeg er ked af at høre, at du fortsat oplever samarbejdet med kommunen som
meget problematisk, og at det er din oplevelse, at kommunens praksis på bør-
nehandicapområdet generelt ikke lever op til lovgivningens krav. Og det bekym-
rer mig naturligvis også, når jeg
–
både via enkelte henvendelser direkte til mig,
via den underskriftsindsamling, du har sendt mig et link til, og via artikler i den
lokale presse
–
kan se, at der er flere familier i kommunen, som har den samme
oplevelse.
Som jeg også skrev til dig i januar, har kommunen nemlig et klart ansvar for at
sikre en ordentlig service
–
ikke bare ved at overholde loven, men også ved at
skabe gode rammer for en tillidsfuld dialog med de borgere, der har brug for
hjælp. Og det er som nævnt borgmesteren og kommunalbestyrelsen, der har det
øverste ansvar for sagsbehandlingen og tilrettelæggelsen af indsatserne på det
sociale område
–
herunder for at sikre, at rammerne for det gode møde mellem
borgerne og den kommunale forvaltning er på plads, og at kommunens sagsbe-
handling lever op til de krav, der stilles i lovgivningen.
Jeg er derfor glad for at se, at både du og andre forældre har rettet henvendelse
til borgmesteren og kommunalbestyrelsen i Greve Kommune. Det er således min
klare forventning, at kommunalbestyrelsen forholder sig til de henvendelser og
klager, de modtager, og tager aktiv stilling til, om klagerne giver anledning til
yderligere undersøgelser, dialog eller omlægninger i kommunens praksis.
Jeg skal dog også gøre dig opmærksom på, at man som borger kan henvende
sig til det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, hvis man mener at en kommune
ikke overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
1