Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2029495_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1062
Doknr.
675487
Dato
14-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 18. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 326 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 326:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen fra Kenneth Bengtsson af 17. fe-
bruar 2019 vedr. fejl Greves kommunes sagsbehandling, jf. SOU alm del
bi-
lag 152 (internt bilag), og forholde sig til, om det efter ministerens opfattelse er
rimeligt, at man som forældre kan være nødsaget til at hyre en privat sagsbe-
handler for at trænge igennem overfor kommunen? Ministeren bedes endvi-
dere oplyse, om sagen har eller vil medfører sanktioner overfor Greve kom-
mune, samt hvilke tiltag ministeren vil tage, hvis en kommune f.eks. ikke følger
lovgivningen.
Der henvises også til artiklen ”Forældre efterlyser hjælp
fra kom-
mune” Sydkysten den 5. februar 2019. http://www.e-pages.dk/sydkysten-
syd/493/html5/”
Svar:
I forhold til første del af spørgsmålet, hvor jeg bliver bedt om at kommentere på
henvendelsen fra Kenneth Bengtsson af 17. februar 2019 vedrørende fejl i Greve
Kommunes sagsbehandling, skal jeg henvise til det brev, jeg dags dato har sendt
til Kenneth Bengtsson. Brevet er vedlagt som bilag til dette svar.
I forhold til anden del af spørgsmålet, som handler om, hvorvidt det er rimeligt,
at man som forældre kan være nødsaget til at hyre en privat sagsbehandler for
at trænge igennem over for kommunen, er det korte svar, at det er det naturligvis
ikke. Kommunen har en generel forpligtelse til at rådgive og vejlede borgerne
om mulighederne for hjælp og støtte, både efter den sociale lovgivning og efter
anden lovgivning, men også en helt overordnet forpligtelse til at sikre en ordentlig
service
ikke bare ved at overholde loven, men også ved at skabe gode rammer
for en tillidsfuld dialog med de borgere, der har brug for hjælp. Og den dialog
skal selvfølgelig ikke være afhængig af, at borgeren har ansat en privat sagsbe-
handler til at føre sin sag.
Den sidste del af spørgsmålet handler om, hvorvidt sagen har eller vil medføre
sanktioner over for Greve Kommune, samt om, hvilke tiltag jeg vil tage, hvis en
kommune f.eks. ikke følger lovgivningen.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Kenneth Bengtsson af 17. februar 2019 vedr. fejl Greves kommunes sagsbehandling, til børne- og socialministeren
2029495_0002.png
I forhold til det generelle spørgsmål om, hvilke tiltag, jeg vil tage, hvis en kom-
mune f.eks. ikke følger lovgivningen, kan jeg henvise til de budskaber, jeg frem-
satte under førstebehandlingen af B 55 den 26. februar 2019 om økonomisk
kompensation ved medhold i klagesager. Her drøftede vi netop spørgsmålet om,
hvordan vi bedst kan styrke borgerens retssikkerhed i sager, hvor kommunerne
begår fejl i sagsbehandlingen, og jeg tilkendegav regeringens generelle holdning
om, at den bedste vej til at styrke borgernes retssikkerhed ikke er gennem sank-
tioner, men gennem understøttelse af kommunernes sagsbehandling.
Når det er sagt, er det selvfølgelig også vigtigt, at vi holder fast i og bruger de
kontrolsystemer, som findes i dag. Her tænker jeg både på Ankestyrelsens mu-
lighed for at påtale sagsbehandlingsfejl i klagesager om konkrete afgørelser og
på det kommunale tilsyn hos Ankestyrelsen, som kan tage sager op om f.eks.
lovligheden af en kommunes generelle praksis inden for et sagsområde. Anke-
styrelsen kan som led i tilsynet også med tilsynets såkaldte fogedfunktion gen-
nemtvinge en bindende afgørelse i en klagesag over for en kommune.
I forhold til opfølgning på forældrenes klager har jeg noteret mig, at flere forældre
har rettet henvendelse til kommunalbestyrelsen i Greve Kommune, herunder til
kommunens borgmester og viceborgmester. Det fremgår af såvel den avisarti-
kel, der henvises til i spørgsmålet, og af de henvendelser om Greve Kommune,
jeg har fået fra blandt andre Kenneth Bengtsson i februar måned i år.
Jeg kan ikke tage stilling til, hvordan der fra kommunalt hold bør følges op på
forældrenes kritik. Men det er min klare forventning, at kommunalbestyrelen for-
holder sig til de henvendelser og klager, de modtager, og tager aktiv stilling til,
om klagerne giver anledning til yderligere undersøgelser, dialog eller omlægnin-
ger i kommunens praksis. Det er nemlig netop kommunalbestyrelsen, der har
det øverste ansvar for kommunens personale og for tilrettelæggelsen af opga-
verne i kommunen, herunder for at sikre, at sagsbehandlingen lever op til de
krav, der stilles i lovgivningen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Kenneth Bengtsson af 17. februar 2019 vedr. fejl Greves kommunes sagsbehandling, til børne- og socialministeren
2029495_0003.png
Bilag:
Bilag 1: Kopi af børne- og socialministerens svar til Kenneth Bengtsson, af-
sendt d.d.
3