Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2025377_0001.png
Folketinget
Social- Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. marts 2019
Databeskyttelseskontoret
Cathrine Engsig Søren-
sen
2019-0032/42-0068
1014729
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 325 (Alm. del), som Folketin-
gets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har stillet til justitsministeren den
15. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om partiet Klaus Riskær Pedersen bryder med Dataforordningsloven, til justitsministeren
2025377_0002.png
Spørgsmål nr. 325 (Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om partiet Klaus Riskær Pedersen bry-
der med Dataforordningsloven, når partiet selv sender links til
deres kommende stillere og derved får mulighed for at følge
med i, hvilke borgere der anvender linket, og hvem der ikke
gør?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet har forstået spørgsmålet således, at dette vedrører
partiets indsamling af vælgererklæringer, som er omfattet af
reglerne i vælgererklæringsbekendtgørelsen
1
. Det fremgår bl.a.
af en artikel på Danmarks Radios hjemmeside
2
, at Økonomi- og
Indenrigsministeriet har irettesat partiet for manglende overhol-
delse af reglerne i den nævnte bekendtgørelse.
Vælgererklæringsbekendtgørelsens § 5, stk. 1 og 2, har følgende
ordlyd:
’§
5.
En vælger, der ønsker at afgive en vælgerer-
klæring ved brug af den digitale løsning, skal først
afgive en støttetilkendegivelse til partiet i form af
vælgerens e-mailadresse, jf. dog §§ 14 og 15. Støt-
tetilkendegivelsen er ikke bindende for vælgeren.
Partiet skal sikre, at oplysninger om vælgeren be-
handles efter reglerne i persondataloven, herunder at
vælgeren ved afgivelse af støttetilkendegivelsen
samtidig giver udtrykkeligt samtykke til, at partiet
kan behandle oplysninger om vælgeren og registrere
dem i den digitale løsning.
Stk. 2. Partiet skal registrere støttetilkendegivelsen i
den digitale løsning. Når der er forløbet 7 dage fra
registreringen, modtager vælgeren en e-mail fra den
digitale løsning. E-mailen indeholder et link, der
sammen med vælgerens digitale signatur skal benyt-
tes for at få adgang til løsningen.’
1
Bekendtgørelse nr. 13 af 7. januar 2016 om anvendelse af en digital løsning til brug for
anmeldelse af nye partier og indsamling af vælgererklæringer.
2
https://www.dr.dk/nyheder/politik/klaus-riskaer-irettesat-igen-har-brudt-reglerne-gen-
nem-hele-sin-indsamling.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om partiet Klaus Riskær Pedersen bryder med Dataforordningsloven, til justitsministeren
Det følger således bl.a. heraf, at partiers indsamling af perso-
noplysninger i forbindelse med indsamling af vælgererklærin-
ger skal ske i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige
regler. Det bemærkes i den forbindelse, at persondataloven den
25. maj 2018 blev ophævet og afløst af databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven, der supplerer reglerne i forord-
ningen.
Partier skal således overholde databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven ved indsamling af vælgererklæringer. Det
indebærer bl.a., at de generelle principper i forordningens arti-
kel 5 og betingelserne for lovlig behandling af personoplysnin-
ger i bl.a. artikel 6 og 9 skal overholdes.
Procedurereglerne i vælgererklæringsbekendtgørelsen ses
umiddelbart ikke at have til formål at varetage databeskyttelses-
retlige hensyn. Fravigelsen af proceduren i forbindelse med ind-
samling af vælgererklæringen giver således ikke som sådan Da-
tatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet har på baggrund af de foreliggende oplysninger
ikke grundlag for at kunne tage stilling til, om partiets behand-
ling af personoplysninger i øvrigt kan give anledning til databe-
skyttelsesretlige overvejelser.”
3