Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5591
Doknr.
629555
Dato
09-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 17. oktober 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 32 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Hummelgaard
Thomsen (S).
Spørgsmål nr. 32:
”Kan
ministeren oplyse, hvilken dokumentation der vil blive anset for at være
tilstrækkelig for at opfylde betingelserne i servicelovens § 129, stk. 1, nr. 2 og
5?”
Svar:
Når Statsforvaltningen træffer afgørelse om flytning uden samtykke, sker det
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af, om betingelserne for flyt-
ning er opfyldt i det enkelte tilfælde. Serviceloven stiller ikke krav om bestemte
former for dokumentation herfor.
Det fremgår af kapitel 11 i Vejledning om magtanvendelse m.v., at det er en
betingelse, at flytningen er absolut påkrævet for, at borgeren kan få den nød-
vendige hjælp, og at hjælpen ikke kan gennemføres i den hidtidige bolig.
Denne vurdering tager alene hensyn til den enkeltes behov for hjælp og hensy-
net til, hvor den enkelte bedst muligt kan modtage den nødvendige hjælp. Den
nødvendige hjælp er den hjælp, borgeren efter en faglig vurdering har behov
for som følge af den nedsatte psykiske funktionsevne. Hjælpen kan f.eks. bestå
i hjælp til personlig pleje og hygiejne, sygepleje og omsorg eller lægeligt tilsyn
eller behandling. Den nødvendige hjælp må forstås som hjælp til at dække
både fysiske og psykiske behov, f.eks. i kraft af fornemmelsen af at være en
del af et fællesskab i det omfang, den pågældende selv kan rumme det. Der
skal dermed ikke kun fokuseres på borgerens fysiske behov.
At flytningen er absolut påkrævet for at yde den nødvendige hjælp indebærer,
at hjælpen efter en konkret og faglig vurdering ikke kan ydes forsvarligt på en
anden og mindre indgribende måde. Kan behovet opfyldes ved f.eks. at ændre
boligens indretning, tilrettelægge hjemmehjælp og dagtilbud eller andre tilbud
mere hensigtsmæssigt eller ved at stille hjælpemidler til rådighed, er flytningen
ikke absolut påkrævet. Kan en risiko for væsentlig personskade således afhjæl-
pes på en anden mindre indgribende måde end ved flytning, er der ikke hjem-
mel i servicelovens § 129, stk. 1, til at flytte en borger mod den pågældendes
vilje.
1