Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2030562_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
15. marts 2019
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 313 (Alm.
del) af 8. februar stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse de kommunale henholdsvis drifts- og anlægsudgifter i
aftale, budget og regnskab for hvert af årene i perioden 2007-2019, opgjort i 2019-
priser.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der ikke aftales et særskilt niveau for de kom-
munale driftsudgifter. Hertil opgavekorrigeres de kommunale driftsudgifter ikke,
og det er derfor ikke muligt at opgøre driftsudgifterne i et sammenligneligt opga-
veniveau på tværs af år. I besvarelsen indgår der i stedet en opgørelse af de kom-
munale serviceudgifter i budget 2019-opgaveniveau.
De kommunale serviceudgifter er opgjort som de samlede kommunale netto-
driftsudgifter fratrukket udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering af
regionernes sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og budgetgaranterede områ-
der, udgifter vedrørende forsikrede ledige samt eksklusiv indtægter fra den centra-
le refusionsordning.
Serviceudgifter
Udviklingen i kommunernes aftalte, budgetterede og realiserede serviceudgifter i
perioden 2007 til 2019 fremgår af
tabel 1.
Kommunernes aftalte, budgetterede og realiserede serviceudgifter er opgjort eks-
klusiv løft af de kommunale serviceudgifter, der følger af finanslovsaftalerne for
2014 og frem, og som ligger under det statslige delloft for driftsudgifter.
Løft, der er placeret under det statslige delloft for driftsudgifter, udmøntes som
statslige driftstilskud efter ansøgning. Løft af den kommunale service i finanslovs-
aftalerne er angivet særskilt i
tabel 1
og omfatter bl.a. værdighedsmilliarden samt
pulje til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem mv. Det bemærkes i
denne forbindelse, at en del af udviklingen i kommunernes nettoserviceudgifter
kan ses i lyset af, at løftene efter to til fire år omlægges til bloktilskud og dermed
er afspejlet i opgørelsen af kommunernes nettoserviceudgifter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om de kommunale henholdsvis drifts- og anlægsudgifter i aftale, budget og regnskab, til finansministeren
2030562_0002.png
Side 2 af 4
Udviklingen i kommunernes serviceudgifter skal herudover blandt andet ses i lyset
af, at der de senere år er foretaget en opstramning af styringen af den kommunale
økonomi efter en årrække med store budgetoverskridelser, og at der i perioder er
prioriteret et højt anlægsniveau.
Tabel 1
Kommunale serviceudgifter, aftale, budget og regnskab, 2007-2019
Mia. kr., 2019-pl
B2019-
opgaveniveau
Aftale
Budget
Regnskab
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
245,3 248,4 253,1 255,8 254,9 254,6 252,3 249,7 250,0 250,7 250,3 250,9 252,3
245,5 250,0 252,5 254,9 253,2 251,9 249,5
1
249,6 249,8 250,5 249,8 250,8 251,9
250,1 252,6 259,3 256,7 246,8 246,1 246,4 247,1 248,2 247,5 249,0
-
-
Løft af kommu-
nal service som
indgår i det
statslige
udgiftsloft
Løft af ældreom-
rådet (’ældremil-
liarden’)
Udbredelse af
klippekort til
ekstra hjemme-
hjælp
Mere pædago-
gisk personale i
dagtilbud
Løft til en værdig
ældrepleje
(’værdighedsmil-
liarden’)
Klippekort til
ekstra hjælp til
plejehjemsbebo-
ere
Løft til bedre
bemanding i
hjemmeplejen og
på plejehjem mv.
-
-
-
-
-
-
-
1,1
1,4
1,5
1,4
2,0
1,6
-
-
-
-
-
-
-
1,1
1,1
*
*
*
*
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
0,2
*
*
*
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
0,3
*
*
*
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,1
1,1
1,1
1,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,4
0,4
*
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,5
0,5
Anm.: Serviceudgifter er defineret som kommunernes nettodriftsudgifter eksklusive udgifter vedrørende forsy-
ningsvirksomheder, almene ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes sund-
hedsvæsen, udgifter til overførsler og budgetgaranterede områder, udgifter vedrørende forsikrede ledige samt
ekskl. indtægter fra den centrale refusionsordning.
Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2019-opgaveniveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger til 2019-niveau. Dette har til formål at øge sammenligneligheden mellem årene, idet der
tages højde for opgaveændringer mv. Dette indebærer, at de opgjorte udgifter ikke svarer 1:1 til de aftalte,
budgetterede og regnskabsførte udgifter i de enkelte år.
1
Budget 2013 er korrigeret for, at kommunerne efter aftale med regeringen valgte at prioritere et løft af in-
vesteringerne på samlet set 2,6 mia. kr. mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
*Omlagt til kommunalt bloktilskud og indgår dermed i kommunernes serviceramme.
Summer kan afvige som følge af afrundinger.
Kilde: Danmarks Statistik, aftaler om kommunernes økonomi for 2007-2019, aftaler om finansloven for 2014 og
frem, Finansministeriets meropgaveopgørelse samt egne beregninger.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om de kommunale henholdsvis drifts- og anlægsudgifter i aftale, budget og regnskab, til finansministeren
2030562_0003.png
Side 3 af 4
Anlægsudgifter
Udviklingen i kommunernes aftalte, budgetterede og realiserede skattefinansierede
bruttoanlægsudgifter i perioden 2007-2019 fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Kommunale anlægsudgifter, aftale, budget og regnskab, inkl. ekstraordinære løft, 2007-2019
Mia. kr. (2019-pl)
Aftale
Hertil ekstraordi-
nære løft i medfør
af politiske aftaler,
FL mv.
Budget
Hertil ekstraordi-
nære løft i medfør
af politiske aftaler,
FL mv.
Regnskab
20,1
21,7
17,0
19,4
2007
16,8
2008
18,6
2009
18,0
2,4
1
18,5
2,4
1
19,3
20,0
20,9
21,5
20,2
19,4
2010
23,6
2011
17,2
2012
17,3
4,4
2
22,8
2013
2014
2015
18,6
0,1
5
18,8
0,1
5
20,0
20,0
2016
17,4
0,1
6
17,6
0,1
6
19,7
2017
16,9
0,4
7
17,4
0,4
7
19,5
2018
17,3
0,2
8
17,3
0,2
8
-
-
18,1
2019
17,8
17,1 19,6
4
2,8
3
17,7 19,8
4
2,2
3
20,1
Anm.: Kommunernes skattefinansierede bruttoanlægsudgifter er opgjort ekskl. ældreboliger. Der er korrigeret for
ændrede pris- og lønforudsætninger. Der er korrigeret for ekstraordinære løft af anlæg i medfør af politiske
aftaler, FL, mv., herunder:
1) Løft på 2,0 mia. kr. (2009-pl) som følge af martsaftalen i 2009, hvor den daværende regering og KL blev
enige om, at kommunerne havde mulighed for at igangsætte yderligere investeringer for mindst 2 mia. kr. i
2009.
2) Løft på 3,9 mia. kr. (2012-pl) som følge af kickstarten.
3) Løft som følge af den daværende regering og KL i januar 2013 indgik aftale om, at kommunerne kunne
hæve anlægsinvesteringerne for 2013 med 2,0 mia. kr. (2013-pl) i forhold til anlægsbudgettet for 2013 (og 2,6
mia. kr. (2013-pl) i forhold til aftalen) mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
4) Den daværende regering og KL indgik en forståelse om at videreføre det høje anlægsniveau i 2013 til det
aftalte og budgetterede anlægsniveau i 2014 som følge af Vækstplan DK.
5) Løft på 125 mio. kr. (2015-pl) på integrationsområdet som følge af forståelse mellem den daværende rege-
ring og KL af januar 2015.
6) Løft på 75 mio. kr. (2016-pl) til etablering af midlertidige boliger målrettet flygtninge, som følge af aftale
mellem den daværende regering og KL om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts
2016.
7) Løft på 425 mio. kr. (2017-pl) som følge af pulje til bedre mad til etablering og genetablering af køkkener
på plejehjem, som følger Aftale om finansloven for 2017.
8) Løft på 25 mio. kr. (2018-pl) til digitaliseringsfond til fælles prioritering af digitale løsninger., som følger af
Aftale om kommunernes økonomi for 2019, og udmøntning af pulje til etablering af læge- og sundhedshuse.
Kilde: Danmarks Statistik, aftaler om den kommunale økonomi 2007-2019, aftaler om finansloven 2007-2018 samt
egne beregninger.
I opgørelsen af aftaler og budgetter er der særskilt angivet ekstraordinære løft af
kommunernes anlægsinvesteringer. Såvel flere af de ekstraordinære løft som ud-
viklingen i kommunernes aftalte bruttoanlægsudgifter i perioden 2015 til 2019 skal
ses i lyset af diskretionære fremrykninger af kommunale investeringer med henblik
på at understøtte vækst og beskæftigelse i årene op til 2015.
Udviklingen i de aftalte bruttoanlægsudgifter afspejler således en tilpasning af de
kommunale anlægsudgifter, således at niveauet for de kommunale investeringer er
afstemt med konjunktursituationen. De første skridt til en tilpasning af det kom-
munale anlægsniveau blev taget med aftalen om kommunernes økonomi for 2015.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om de kommunale henholdsvis drifts- og anlægsudgifter i aftale, budget og regnskab, til finansministeren
Side 4 af 4
Det bemærkes, at udviklingen i kommunernes realiserede bruttoanlægsudgifter
ikke afspejler den aftalte tilpasning. Det bemærkes hertil, at kommunernes an-
lægsudgifter ikke er omfattet af sanktioner i regnskabet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister