Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2009030_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samråd i Social, Indenrigs- og Børneudvalget
D. 31. januar kl. 12.00
13.00
Ca. 10 minutter (1.250 ord)
Det talte ord gælder
Tak for invitationen til samrådet
Jeg har klare holdninger til spørgsmål om it-sikkerhed og
beskyttelse af personoplysninger. Udgangspunktet må efter
min opfattelse være borgeren og borgerens retssikkerhed. Det
synspunkt deler jeg og mit parti nok langt hen af vejen med
spørger.
Vi lever i en verden, hvor mængden af oplysninger, der er
tilgængelige, er under konstant udvikling. Det kræver en
løbende opmærksomhed på, om vi sikrer vores oplysninger
godt nok.
Derfor har regeringen sat fokus på området og blandt andet
nedsat Dataetisk Råd, der
bl.a. kan bidrage til at kvalificere
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0002.png
samfundsdebatten og komme med anbefalinger til, hvordan vi
bruger data på en ansvarlig og tillidsfuld måde til at udvikle den
offentlige sektor.
Af samme årsag synes jeg, det er fint, at vi her får mulighed for
at drøfte, hvad der sker i praksis, når vores nationale
statistikmyndighed samarbejder med bl.a. private firmaer om
statistisk materiale.
Jeg vil for god ordens skyld gøre udvalget opmærksom på, at
artiklen i Politiken omhandler de skræddersyede statistikker,
som firmaer
offentlige såvel som private
kan købe gennem
den del af Danmarks Statistik, der hedder DST Consulting.
Danmarks Statistik giver i andet regi forskere adgang til
registre i form af det, der kaldes Forskningsservice. Det er en
anden tjeneste målrettet forskere og analytikere, der kan få
adgang til såkaldte pseudonymiserede oplysninger. Den del vil
jeg ikke berøre i det følgende.
Jeg vil nu adressere de fire spørgsmål, jeg er blevet stillet.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0003.png
I spørgsmål L bliver jeg spurgt til, hvilke overvejelser jeg som
minister gør mig i anledning af, at Danmarks Statistik blandt
andet har fordoblet salget af data til private, samt at disse
bliver anvendt til målrettet markedsføring.
Først og fremmest må jeg præcisere, at Danmarks Statistik
oplyser mig, at de ikke sælger data gennem DST Consulting.
Danmarks Statistik udarbejder statistikker til private mod
betaling efter principperne om indtægtsdækket virksomhed.
Forskellen ligger ifølge Danmarks Statistik i, at der ikke
udleveres individoplysninger, men kun udarbejdes konkrete
statistikker
uden personhenførbare oplysninger
baggrund af det materiale, der også ligger til grund for
offentliggjorte statistikker.
Det, Danmarks Statistik tilbyder, er altså en service, hvor de
anvender deres ekspertise til at fremstille allerede kendt
statistisk materiale på en måde, der egner sig til en brugers
konkrete formål. Det støtter jeg som udgangspunkt.
Danmarks Statistik indhenter mange oplysninger fra både
borgere og virksomheder til brug for de omfattende statistikker,
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0004.png
vi kender i dag, og som vi bruger både herhjemme og i EU-
sammenhæng.
Det er en del af det beskrevne formål med Danmarks Statistik,
at der skal drages mest mulig nytte af det udførte arbejde ved
at stille statistikkerne til rådighed for både offentlige og private
aktører.
Jeg mener, at vi derved får mere ud af skattekronerne, og vi
giver muligheder til private aktører for at udbyde tjenester og
produkter, der kan skabe nye markeder og nye
indtjeningsmuligheder.
I spørgsmål M bliver jeg bedt om at vurdere, om Danmarks
Statistiks praksis er i overensstemmelse med deres
fortrolighedspolitik, hvoraf det fremgår, at data kun anvendes til
statistiske eller videnskabelige formål.
Danmarks Statistik har oplyst mig, at den videreformidling, der
sker, er af statistiske produkter og dermed inden for statistiske
formål.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0005.png
Ud fra dette udgangspunkt mener jeg ikke, der er
uoverensstemmelse mellem formuleringen i
fortrolighedspolitikken og deres praksis.
I spørgsmål N spørges der til, om man som borger har
sikkerhed for, at data fra Danmarks Statistik, som er
aggregeret ned til 3 eller 5 husstande, er tilstrækkeligt
anonyme, når man i dag kan supplere med oplysninger fra
f.eks. sociale netværk, apps og cookies.
Danmarks Statistik har oplyst mig, at der i eksemplet med de 5
husstande, omtales en teknik, der kaldes vejsidesegmentering.
Her opdeler Danmarks Statistik hver kommune i vejstykker på
minimum 5 husstande. Herefter lægges vejstykkerne sammen
med andre, statistisk sammenlignelige vejstykker, indtil
populationen i statistikken er minimum 400 husstande.
Det er ifølge Danmarks Statistik altså ikke de 5 husstande,
man får udleveret statistik på, selv hvis man beder om det.
Men 400.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0006.png
Danmarks Statistik har endvidere oplyst, at der i ganske få
tilfælde med meget små veje kan dannes klynger på ned til 20
husstande.
Det oplyses endvidere, at der i disse tilfælde sikres en
spredning i det udleverede materiale. Som eksempel nævner
Danmarks Statistik, at hvis der spørges til indkomst, vil
populationen øges, indtil der er mindst 2 forskellige
indkomstgrupper repræsenteret.
Man kan også få udleveret et statistikprodukt baseret på
kvadratnet. Her inddeles hele landet i celler, og man kan få
udleveret statistik på områder ned til 50 husstande i en
geografisk afgrænset gruppe, hvis man beder om mindre
følsomme emner, så som hvorvidt husstandene har en bil til
rådighed. Mens populationen øges til 150, hvis der spørges til
f.eks. indkomststatistik, der vurderes som mere følsomt.
Danmarks Statistik oplyser mig også om, at såfremt der
udover omtalte vejsidesegmentering og kvadratnetmetode
ønskes skræddersyet statistik udleveret, hvori der indgår
statistikoplysninger om grupper med få individer eller
husstande, vil der ske det, Danmarks Statistik benævner en
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0007.png
diskretionering af oplysningerne
i praksis vil det vil sige, at
den pågældende tabelcelle er tom, eller at den bliver slået
sammen med andre celler. Her oplyser Danmarks Statistik mig,
at der som udgangspunkt stilles som krav, at en skræddersyet
statistik som minimum indeholder 20 observationer, førend den
udleveres.
Altså
uanset metoden kan man ifølge Danmarks Statistik ikke
få udleveret statistisk materiale på de omtalte 3 eller 5
husstande. På vejsidesegmentering får man 400 husstande,
med kvadratnet metoden minimum 50 og for andre
henvendelser er der minimum 20 observationer i en population.
Og samlet set oplyser Danmarks Statistik mig, at alle disse
hensyn tages for at sikre, at det ikke er muligt for aftageren at
identificere enkeltpersoner i den tilsendte opgørelse.
Hertil kommer, at Danmarks Statistik i øvrigt også vurderer
materialet i forhold til kendte øvrige supplerende datakilder, så
som tingbogen.dk, medstat.dk og lignende.
Samlet set sker der dermed en all round vurdering af materialet
hos Danmarks Statistik før udlevering med henblik på at sikre,
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0008.png
at der ikke kan finde en udspecificering af personoplysninger
sted.
Skulle der alligevel være en konkret bekymring ved
udleveringen af disse oplysninger eller ved anvendelsen af
disse metoder, er jeg meget åben for en konstruktiv dialog om
det.
I spørgsmål O spørges jeg til min vurdering af, om Jørgen
Elmeskovs udtalelse om, at Danmarks Statistik ikke er sat i
verden for at efterprøve, om noget er en lødig anvendelse af
statistik, er i overensstemmelse med Danmarks Statistiks
samfundsansvar, GDPR og den danske databeskyttelseslov.
Lad os tage de enkle ting først
Danmarks Statistik oplyser
mig, at de ikke sælger personoplysninger. De statistikker, de
producerer, bliver diskretioneret, så materialet ikke vises til
kunden, hvis der er en risiko for, at de ville kunne henføres til
enkeltpersoner.
Derfor er hverken GDPR eller den danske databeskyttelseslov
relevant i denne sammenhæng. Persondatareglerne beskytter
personoplysninger. Danmarks Statistik udbyder
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0009.png
skræddersyede statistiske produkter i de omtalte sager her,
ikke individoplysninger.
Danmarks Statistik har efter min opfattelse i høj grad et ansvar
for, at de individoplysninger, der indsamles til brug for de
statistiske formål, behandles fortroligt og i overensstemmelse
med både GDPR og den danske databeskyttelseslov. Det er et
ansvar, Danmarks Statistik vedkender sig over for mig. Jeg
ved, at det er et forhold, der også ligger Danmarks Statistik
meget på sinde.
Danmarks Statistik skal agere politisk uafhængigt og uvildigt,
som det også fremgår af formålet i Lov om Danmarks Statistik.
Det er derfor ikke en del af institutionens samfundsopgave at
tage stilling til, om et konkret statistisk ønske er
samfundsmæssigt relevant eller på anden vis vurdere
bestillingen. Så længe statistikken anvendes lovligt og
retvisende, har Danmarks Statistik ikke behov for at vurdere
formålet.
For at slutte af med det sidste ben i spørgsmålet
omkring
Danmarks Statistiks samfundsansvar bredt forstået
så vil jeg
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-19 om Danmarks Statistiks kommercielle salg af data, til økonomi- og indenirgsministeren
2009030_0010.png
henvise til Lov om Danmarks Statistik, hvoraf det fremgår, at
institutionen er en fagligt uafhængig institution, der både
indsamler oplysninger og udarbejder statistikker på baggrund
heraf, men også har lovmæssig hjemmel til at stille data til
rådighed for statistiske analyser og drive indtægtsdækket
virksomhed på grundlag af virksomhedens statistiske
produktion.
Disse hjemler har vi i loven for at sikre, at de mange kræfter,
der er brugt af både virksomheder og enkeltpersoner i arbejdet
med at lave statistikkerne, også kommer samfundet til gode
efterfølgende i form af skræddersyede tal og oplysninger, som
kan bruges til både offentlige og private formål.
Det er sådan, jeg forstår Danmarks Statistiks
samfundsmæssige rolle.
Tak for ordet.
9