Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2008185_0001.png
Frederiksberg Kommune
Til Børne- og Socialministeriet
Att.: Anita Hørby
Sendt pr. mail til [email protected]
Redegørelse for tilsyn med tilbud under Koncernen Habitus – svar på
brev af 21. december 2018
Socialtilsyn Hovedstaden besvarer i det følgende anmodningen i brev af 21.
december 2018 om redegørelse for Socialtilsyn Hovedstadens tilsyn med til-
bud under koncernen Habitus.
Socialtilsyn Hovedstaden har ført tilsyn med sociale tilbud under koncernen
Habitus siden 1. januar 2014. Socialtilsynet Hovedstaden traf den 19. decem-
ber 2014 beslutning om, at organisationen Habitus er en koncernlignende
konstruktion i henhold til lov om socialtilsyn § 2, stk. 4.
Opsummering vedr. Socialtilsyn Hovedstadens tilsyn med tilbud under
Koncernen Habitus
Koncernen Habitus består aktuelt af 8 tilbud omfattet af socialtilsyn. Derud-
over er et tilbud under sagsbehandling om nygodkendelse. Alle tilbud henven-
der sig til borgere med svær autisme og med stort støttebehov. Socialtilsyn
Hovedstaden har siden 2014 ført mindst ét årligt tilsyn med alle de af koncer-
nens tilbud, der er omfattet af socialtilsynsloven. En del af tilbuddene har
modtaget ganske mange tilsyn. Tilsynsbesøgene viser, at kvaliteten af tilbud-
dene varierer betydeligt. Nogle af tilbuddene har ganske høj kvalitet, mens an-
dre tilbud har eller har haft bekymrende lav kvalitet. I de sidste tilfælde har so-
cialtilsynet ført en intensiv dialog med ledelserne og direktøren om tiltag for at
højne kvaliteten. Koncernens tilbud er generelt præget af hyppige organisato-
riske ændringer og lederskifte. Når der har været kvalitetsmangler i et tilbud
har manglerne typisk relateret sig til høj leder- og personaleomsætning,
manglende personalekompetencer og svigt i forhold til varetagelsen af enkelte
borges behov.
Det økonomiske tilsyn med tilbuddene viser, at der er samhandel inden for
den koncernlignende konstruktion, som organisationen Habitus udgøre. I in-
gen af årsregnskaberne har tilbuddenes revisor haft bemærkninger til sam-
handlen eller haft forbehold i øvrigt. Dog har revisor bemærket manglende sik-
kerhedsstillelse vedrørende et udlån inden for organisationen. Der er løbende
indberettet økonomioplysninger for alle tilbud i form af budgetter og årsregn-
skab samt koncernnote for samhandel. Socialtilsynet har dog fundet det nød-
vendigt at stille større krav til budgetterne for at sikre gennemsigtighed og har
14. januar 2019
Sagsbeh.: MA
J.nr.: 00.15.00-A00-1-19
Socialtilsyn Hovedstaden
Frederiksberg Rådhus
2000 Frederiksberg
http://socialtilsyn.frederiksberg.dk
Telefon: 9133 3200
[email protected]
Åbningstider
Mandag – torsdag kl. 9-15
Fredag kl. 9-12
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
stillet spørgsmål til tilbuddene omkostninger til administration og personale. I visse tilfælde har vi konsta-
teret, at der ikke var overensstemmelse mellem oplysningerne i budgettet og oplysningerne på Tilbud-
sportalen. For så vidt angår tilbuddene økonomiske soliditet og bæredygtighed ses ligeledes en stor vari-
ation imellem de enkelte tilbud.
Tilbud under koncernen omfattet af socialtilsyn
Socialtilsyn Hovedstaden fører tilsyn med følgende tilbud under koncernen Habitus Holding ApS, jf. lov
om Socialtilsyn § 7, jf. § 4, stk. 1:
HabitusHusene Midtjylland ApS
HabitusHusene Nordjylland ApS
HabitusHuset Drachmannsvej ApS
HabitusHuset Jernstøbervænget ApS
HabitusHuset Kæderupvej ApS
HabitusHuset Ny Mårumvej ApS
HabitusHuset Sølyst ApS
HabitusHuset Søvang, ejet af HabitusHusene Vestegnen ApS
Koncernen består desuden af følgende tilbud, som har en ansøgning om godkendelse under behandling
i Socialtilsynet Hovedstaden, jf. lov om socialtilsyn § 5, jf. § 4, stk. 1:
HabitusHuset Skellebjerg ApS
Endelig har følgende virksomhed i koncernen samhandel med de sociale tilbud:
HabitusHusene Vestegnen ApS (vikarer, uddannelse og supervision)
Organisationen består derudover af følgende tilknyttede virksomhed:
Habitus Bolig ApS, som ejes af Dreyer og Jepsen Holding af 12.10.2010 ApS (ejendomsudlejer)
Der henvises til vedlagte aktuelle organisationsdiagrammer over Habitus organisationen og de sociale
tilbud under koncernen Habitus Holding ApS.
I forlængelse af ovenstående skal det bemærkes, at Habitus løbende siden 2014, hvor Socialtilsyn Ho-
vedstaden overtog tilsynet, har foretaget ændringer i deres organisation, således at antallet af tilbud, der
hører under Socialtilsyn Hovedstadens tilsyn, har varieret over tid, idet nogle tilbud har været lagt sam-
men, splittet op igen og andre lukket. Det ovenfor angivne billede er således udtryk for den aktuelle situa-
tion.
Socialtilsyn med tilbud under koncernen Habitus
Socialtilsyn Hovedstaden har i årene 2014-2018 samlet afholdt 67 tilsyn med 102 besøg på Habitus-kon-
cernens tilbud. Antallet af tilbud har været varierende imellem 6 og 9 som følge af sammenlægnin-
ger, opsplitninger og nyoprettelser.
Tabel over antallet af tilsyn og tilsynsbesøg pr. år *
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
2008185_0003.png
Årstal
Antal tilbud
Antal tilsyn
Antal besøg
2014
6
6
7
2015
7
13
15
2016
6
12
15
2017
6
12
30
2018
9
24
35
*
Til udarbejdelse af tabellen er der foretaget datatræk i tilsyn.dk. Det bemærkes, at datagrundlaget er manuelt registreret og derfor
kan være behæftet med en mindre usikkerhed. Et tilsyn kan indeholde flere tilsynsbesøg, da det enkelte tilbud kan bestå af flere
afdelinger, der alle skal besøges, ligesom et tilsynsbesøg kan bestå af både uanmeldte og anmeldte tilsynsbesøg, hvis dette ud fra
en risikovurdering vurderes hensigtsmæssigt.
Som det fremgår af tabellen har socialtilsynet ført et intensivt besøg med flere af Habitus sociale tilbud,
hvilket har været baseret på risikovurdering, bekymringshenvendelser fra pårørende, medarbejdere og
visiterende kommuner samt organisationsændringer, nygodkendelser og væsentlige ændringer, bl.a. har
der været 15 tilsyn på ét tilbud, som Habitus har valgt at ophøre i 2018.
Socialfagligt har der løbende været en særlig opmærksomhed på at sikre kvaliteten i indsatsen over for
borgerne, som i alle koncernens tilbud er mennesker med svære autismespektrumforstyrrelser og med
massive personlige og/eller adfærdsmæssige problemer, herunder udadrettet voldsom adfærd. Der er
tale om borgere, der som minimum har 1:1 normering, med høje opholdstakster til følge. Vi har haft fokus
på sammenhæng imellem pris og kvalitet i indsatsen, og at indsatsen leveres af medarbejdere med rele-
vante pædagogiske kompetencer i forhold til målgruppens kompleksitet. Med udgangspunkt i målgrup-
pens behov for struktur og forudsigelighed har vi haft særlig fokus på stabilitet i medarbejdergruppen,
herunder antallet af timer leveret af et vikar- og flyverkorps i Habitus Organisationen. Samtidig har vi haft
opmærksomhed på personalegennemstrømning og medarbejdernes faglige kompetencer samt udvikling
af disse og mulighed for ekstern supervision. Vi har videre haft fokus på hyppige ledelsesskift på alle
niveauer, og at stabiliteten i de eksisterende tilbud yderligere udfordres af, at der i Habitus Organisatio-
nen hentes medarbejdere og ledere til opstart af nye tilbud, hvilket har haft betydning for de tilbagevæ-
rende kompetencer i de dele af organisationen, som har afgivet medarbejdere og ledere. De hyppige
organisationsændringer har ligeledes været et fokuspunkt i sig selv, da de trækker opmærksomhed fra
kerneydelsen. Denne opmærksomhed vedrørende medarbejdernes faglige kompetencer, uddannelse og
supervision, samt de afledte effekter af de hyppige organisationsændringer har også været et gennem-
gående tema for det økonomiske tilsyn.
Det økonomiske tilsyn med tilbud under organisationen Habitus
Socialtilsyn Hovedstaden fører økonomisk tilsyn med de sociale tilbud under Habitus, som er omfattet af
og godkendt i henhold til lov om socialtilsyn. Hvis en organisation omfatter andre aktiviteter end sociale
tilbud efter serviceloven, er disse alene omfattet af socialtilsynet i det omfang, at der udveksles ydelser
og betaling mellem de tilbud, der er godkendt efter lov om socialtilsyn og den koncernenligende organi-
sations selskaber. Den aktuelle samhandel inden for den koncernlignende organisation udgør ydelser og
betalinger mellem de sociale tilbud og moderselskabet Habitus Holding ApS samt virksomhederne Habi-
tusHusene Vestegnen ApS og Habitus Bolig ApS.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
I det økonomiske tilsyn med tilbuddene under organisationen Habitus har Socialtilsyn Hovedstaden som
nævnt ovenfor haft særligt fokus på, om tilbuddenes økonomi understøtter, at der er mulighed for den
fornødne kvalitet i tilbuddet. I det følgende gives et kort overordnet indblik i den dialog Socialtilsyn Ho-
vedstaden har haft med organisationen Habitus. Det økonomiske tilsyn med de sociale tilbud har været
vanskeligt at føre henset til den konstante omorganisering af tilbud, som løbende er foregået under kon-
cernen. Der redegøres derfor på et generelt niveau, idet det vil være ganske omfattende at foretage re-
degørelsen ud fra hvert konkret tilbud. Det skal dog bemærkes, at alle sociale tilbud under koncernen
Habitus Holding ApS har et godkendt budget, og Socialtilsyn Hovedstaden har ikke fundet anledning til at
iværksætte sanktioner i forhold til tilbuddenes økonomiske drift. Det bemærkes også, at revisor siden
2016 er forpligtet til at erklære sig om, at samhandlen foregår på markedsniveau, og der har i den forbin-
delse ikke været bemærkninger fra revisor. Socialtilsynet har således lagt til grund, at alt samhandlen fx
administrationsomkostninger, vikaraflønning, uddannelse og supervision er foregået på markedsniveau.
Gennemsigtighed i økonomien
Socialtilsynet har haft fokus på at sikre gennemsigtighed i tilbuddenes økonomi, herunder har socialtilsy-
net bedt tilbuddene udfærdige delbudgetter i de tilfælde, hvor det ikke har været muligt at se sammen-
hængen mellem de samlede indtægter og omkostninger i et samlet budget. Flere af Habitus sociale til-
bud er komplekse med f.eks. forskellige ydelser til samme målgruppe eller samme ydelser til forskellige
målgrupper, og det har været nødvendigt at sikre en detaljering af de tilhørende omkostninger, der gør
det muligt at se kostprisen for hver af de enkelte ydelseskategorier, der ligger til grund for taksten.
Socialtilsynet Hovedstaden har løbende været i dialog med tilbuddene med henblik på at sikre, at bud-
gettet giver et tilstrækkeligt indblik i de ydelser, der vises på Tilbudsportalen. I 2017 afholdte socialtilsy-
net et arbejdsmøde med Habitus vedrørende budgetudfærdigelsen, som udmøntede sig i, at der nu er en
større specifikationsgrad i tilbuddenes budgetter.
Socialtilsynet har dog fortsat dialog med tilbuddene om deres omkostninger særligt i forhold til admini-
stration og vikarforbrug, herunder hvordan Habitus’ interne ydelser har betydning for sammenhængen
mellem pris og kvalitet i tilbuddene.
Samhandel
Habitus organisationen skal som følge af gældende lov synliggøre samhandlen mellem virksomhederne
og udarbejde en koncernnote, hvoraf pengestrømme mellem de enkelte enheder skal fremgå. Endvidere
skal tilbuddets revisor som led i sin revision af årsregnskabet blandt andet påse, at betalingen for levere-
de ydelser internt i Habitus organisationen sker på markedsvilkår. Som det fremgår ovenfor har revisor
ikke haft bemærkninger til samhandlen i Habitus.
Socialtilsynet har i forhold til samhandlen haft særlig opmærksomhed på tilbuddenes administrationsom-
kostninger til Habitus Holding ApS, ejendomsomkostninger og et udlån til Habitus Bolig ApS til finansie-
ring af ejendomme, hvor revisor har påpeget, at der ikke har været stillet sikkerhed for lånet, samt perso-
naleomkostninger til vikarer og omkostninger til kompetenceudvikling i form af uddannelse og supervi-
sion til HabitusHusene Vestegnen ApS.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
Administrationsomkostninger til Habitus Holding ApS
Gennem alle årene fra 2014 til i dag har socialtilsynet haft særligt fokus på administrationsomkostninger,
dels administrationsomkostninger (overhead), som udgør en del af koncernens andel af fællesomkost-
ninger fx til direktion, bogføring, økonomistyring, revisionsmateriale, lønbehandling, juridisk bistand, IT,
og HR, indkøbsaftaler, administrationsarbejde vedrørende tilsyn, og dels øvrige administrationsomkost-
ninger. Tilbuddet er anmodet om at angive hvilke principper, der er anvendt, og hvilke omkostninger, der
er indeholdt i omkostningerne, samt redegøre herfor under budgetskemaets kommentarfelt, hvilket de
har efterkommet. Socialtilsynet foretager hvert år en analyse af sammenhænge mellem de administra-
tionsomkostninger, der fremgår af budgettet og de realiserede omkostninger i seneste årsregnskab for
derved at kunne vurdere om budgettets tal afviger væsentlig fra årsregnskabet.
Ejendomsomkostninger og udlån til Habitus Bolig ApS
Socialtilsynet vurderer huslejen ved inddragelse af huslejekontrakten og budgettets oplysninger om ejen-
domsomkostninger, som viser antal kvm og kvm-pris og huslejen samt øvrige ejendomsomkostninger. I
re-godkendelsesfasen anmodede socialtilsynet om en uvildig valuarvurdering, når huslejen afveg fra det
markedsniveau, som socialtilsyn anså som gældende i det område, som ejendommen er beliggende i.
Det er i dag revisor, der som led i sin revision skal vurdere huslejeniveauet og erklære sig herom i revi-
sionserklæringen. Socialtilsynet har påset, at reglerne er overholdt.
Socialtilsynet har ligeledes haft fokus på udlån til Habitus Bolig ApS til finansiering af ejendomme, herun-
der om lånets relevans, og om det er udstedt på markedsvilkår. I revisionsprotokollaterne for 2014 og
2015 for tilbuddet Jernstøbervænget har revisionen anført følgende:
”Selskabet likvide beholdninger
Vi har ved vores forvaltningsrevision konstateret, at selskabet har udlånt en del af sine likvide beholdninger til en
nærtstående part i form af et tilknyttet selskab. Der foreligger ikke lånedokument vedrørende lånet. Lånet er forrentet
med 5 % p.a. Låntager har ikke stillet sikkerhed for lånet.
Vi skal anbefale selskabets ledelse vurdere, hvorvidt lånet er et udtryk for forsvarlig og fornuftig placering af selska-
bets midler, samt vurderer hvorvidt udlånet er af en sådan karakter, at det afføder at Socialtilsynet Hovedstaden skal
godkende dette.”
Socialtilsynet har drøftet udlånet på dialogmøde og har efterfølgende anmodet om en redegørelse for
udlån til tilknyttede selskab og anmodet om, at Jernstøbervængets bestyrelse skal forholde sig til re-
visors kommentar i revisionsprotokollat såvel regnskab 2014 og 2015. Endvidere har socialtilsynet i en
efterfølgende tilsynsrapport skrevet, at socialtilsynets forventer at låntager stiller sikkerhed for udlånet.
Socialtilsynet har endnu ikke set skriftlig dokumentation for sikkerhedsstillelsen for lånet, men har op-
mærksomhed på at følge op på dette.
Personaleomkostninger og omkostninger til kompetenceudvikling til HabitusHusene Vestegnen ApS
Socialtilsynet har som nævnt løbende igennem årene været i dialog med koncernen om gennemsigtig-
hed i budgetter, herunder om oplysninger på tilbudsportalen er i overensstemmelse med budgetskema-
ets oplysninger om antal pladser/borgere, ydelser, takst samt antal årsværk, som er beskæftiget på til-
buddet. Vi har konstateret, at der ikke har været overensstemmelse mellem personaleomkostninger i
budgettet, oplysninger om faggrupper på tilbudsportalen samt fremsendte medarbejderlister. Det har ud
fra den socialfaglige vinkel vakt bekymring, at forbruget til uddannede fagpersoner ikke har været realise-
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
ret i overensstemmelse med det budgetterede. Socialtilsynet har givet udviklings- og opmærksomheds-
punkter desangående.
Vi har også været i dialog med koncernen om deres forhandling af takst, der afviger fra den takst, der
fremgår af tilbudsportalen. Der har været eksempler på forhandling af reduceret takst for borgere på
grund af aftalt weekendophold hos forældre. Vi har henledt opmærksomheden på, at der med henvisning
til borgernes selvbestemmelsesret ikke kan indgås aftaler på borgernes vegne om, at de skal opholde sig
udenfor eget hjem. En nedsættelse af taksten for nogle borgers vedkommende vil endvidere bidrage til
lav gennemsigtighed i økonomien, medmindre der budgetteres med særtakster. Det bemærkes, at soci-
altilsynet iht. gældende regler ikke forholder sig til aftaler indgået mellem to parter. Når tilbuddet vælger
at indgå aftaler med en kommune om en pris, som afviger fra prisen på tilbudsportalen, er det helt på
tilbuddets ”egen regning og risiko”. Hvis det viser sig at aftalen medfører en økonomisk risiko for tilbud-
dets fortsatte drift, og dette kan ses i tilbuddets årsregnskab, gør socialtilsynet opmærksom på forholdet i
en efterfølgende tilsynsrapport.
Vi har generelt haft fokus på, at økonomien understøtter, at indsatserne leveres af en stabil medarbejder-
gruppe, som samlet set har relevant uddannelse og kompetencer ift. målgruppens kompleksitet. I den
forbindelse har vi særligt haft fokus på et højt vikarforbrug, som vi har vurderet, sammenholdt med et højt
antal af ufaglærte medarbejdere, har været medvirkende til alvorlige svigt i indsatsen, herunder forråelse
i medarbejdergruppen med overgreb på borgere til følge, borgere på lavt udviklingstrin, som har været
glemt, samt unødvendigt mange magtanvendelser. Et af tilbuddene er ophørt som følge af vores kritik af
disse forhold.
Vores fokus har været på, at medarbejderne skulle være stabile og udhvilede, og vi har derfor haft fokus
på, at ledere på det enkelte botilbud skal have mulighed for at sikre, at også vikarer og kortidsansattes
arbejdstid overholder EU-direktiv om arbejdstid. Dette har været udfordret af, at medarbejdere i koncer-
nens vikar- og flyverkorps har haft samtidig ansættelse i en række af koncernens tilbud. Som følge af
vores dialog har koncernen nedlagt flyverkorps og ansætter nu direkte i de enkelte tilbud, og det budget-
terede vikarforbrug er reduceret fra 20 til 12,5 %.
Samtidig har vi har haft fokus på tilbuddenes mulighed for at supplere supervision fra koncernens super-
visorer med brug af eksterne supervisorer for at kvalificere refleksionen i forhold til tilbuddenes yderst
komplekse målgruppe.
Det økonomiske tilsyn er særligt i forhold til personaleomkostninger foregået i tæt sammenhæng med det
socialfaglige tilsyn, og forholdene har givet anledning til kritik af kvaliteten. Der henvises til vores gen-
nemgang af det socialfaglige tilsyn ovenfor.
Tilbuddenes soliditet og egenkapital
Socialtilsynet har haft fokus på tilbuddenes økonomi i forhold til deres soliditet og egenkapital. Når egen-
kapitalen har været lav og soliditetsgraden negativ, har vi anmodet tilbuddet om at udarbejde en reetab-
leringsplan med handlingsplan, der synliggøre, hvordan egenkapitalen bliver positiv i forhold til tilbuddets
forventede belægningsprocent og mulighed for at skabe overskud. Socialtilsynet følger løbende op på, at
re-etableringsplanen overholdes. Når egenkapitalen og soliditetsgraden er høj, og er væsentlig udover
hvad der kan anses for normen for tilbud af tilsvarende størrelse og formål, anmoder vi tilbuddet om at
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
2008185_0007.png
redegøre for, hvad kapitalen skal anvendes til, ud over at sikre en fortsat drift og evne til at modstå even-
tuelle tab. Socialtilsynet har haft dialog med tilbuddene om deres soliditet og egenkapital. Det bemærkes,
at socialtilsynets kompetence er begrænset til de enkelte tilbud, og at socialtilsynet ikke kan påse solidi-
tet og egenkapital på koncernniveau, herunder har socialtilsynet ikke kompetence til at foretage bemærk-
ninger eller sanktioner i forhold til udlodning af udbytte på tilbudsniveau, medmindre dette påvirker det
enkelte tilbuds driftssikkerhed. Se umiddelbart nedenfor, hvor dette er uddybet.
Socialtilsyn Hovedstadens bemærkninger og bidrag til besvarelsen af delspørgsmålene i samrå-
dsspørgsmål K
Hvad ved Socialtilsyn Hovedstaden om koncernens fortjeneste på levering af velfærdsydelser?
Det skal understreges, at Socialtilsyn Hovedstaden ikke fører tilsyn med koncernen Habitus, men kun
med de tilbud, der er underlagt lov om socialtilsyn. Som det fremgår ovenfor har Socialtilsyn Hovedsta-
den indblik i tilbuddenes budget, årsregnskab og koncernnote om samhandel. Det er bestyrelsen i datter-
selskabet, som indstiller et udbytte til generalforsamlingen. På generalforsamlingen er det dog aktionæ-
ren (moderselskabet), som endeligt beslutter og godkender udbyttet. Sådan som regnskabspraksis er i
dag, skal forslag om udbytte fremgå af resultatdisponeringen i det enkelte driftsselskab tilbud.
Socialtilsynet påser, at det enkelte tilbuds formue (egenkapital) har en sådan størrelse, at tilbuddet kan
modstå eventuelle tab og sikrer, at økonomien kan understøtte den fortsatte drift. Dette betyder, at soci-
altilsyn påser, at der er tilstrækkelig kapital til rådighed. Hvis egenkapitalen ikke har en størrelse, som
kan opfylde dette krav, anmodes tilbuddet om at udarbejde en reetableringsplan.
Socialtilsyn Hovedstaden har på baggrund af det økonomiske tilsyn i 2018 kendskab til, at regnskabsåret
2017 udviser følgende over-/underskud:
Tabel over de sociale tilbuds over-/underskud fra årsregnskabet 2017
Selskabsnavn
HabitusHuset Danshøj ApS
HabitusHusene Midtjylland ApS
HabitusHusene Nordjylland ApS
HabitusHusene Nordjylland ApS
HabitusHuset Ny Mårumvej ApS
Over-/underskud
Underskud 1,9 mio. kr.
Underskud 190 t.kr.
Overskud 1,2 mio. kr.
Overskud 1,2 mio. kr.
Overskud 1,3 mio.kr.
Fusioneret med HabitusHuset Kæderupvej ApS
og Danshøj ApS.
Evt. bemærkninger
Selskabet er stiftet ved en grenspaltning af Habi-
tusHuset Ny Mårumvej.
HabitusHuset
ApS
Jernstøbervænget
Underskud 483 t.kr.
Overskud 706 t.kr.
Underskud 75 t.kr.
Underskud 509 tkr.
Regnskabsperiode 20/6 – 31/12.
HabitusHuset Kæderupvej ApS
HabitusHuset Drachmannsvej ApS
HabitusHuset Sølyst ApS
HabitusHusene Vestegnen
(tilbuddet Søvang)
ApS
Overskud 2,7 mio. kr.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
I forhold til de tilbud, hvor der er generet et underskud, vurderer socialtilsynet om underskuddet medfører
en risiko for at tilbuddet har svært ved at opretholde en fortsat drift og bæredygtig økonomi ift. egenkapi-
tal og likviditet. Hvis der er en iboende risiko, anmoder vi tilbuddet om at udarbejde en re-etableringsplan
med handlingsplan, der synliggør hvordan egenkapitalen bliver positiv. Dette er beskrevet yderligere
ovenfor.
Giver organisering af tilbud i koncerner indblik i hvordan offentlige midler anvendes i disse tilbud?
Til en vis grad giver organiseringen af tilbud i koncerner indblik i, hvordan offentlige midler anvendes i
tilbuddet. Socialtilsynet har indblik i Habitus Holding ApS årsrapport, hvori indgår de 8 tilbud, som er
godkendt i henhold til lov om socialtilsyn. Socialtilsynet fører ifølge den nuværende lovgivning ikke tilsyn
med den samlede organisation, herunder de dispositioner holdingselskabet ledelse vælger at træffe,
med mindre, at det har en afledt effekt på de tilbud, som socialtilsynet fører tilsyn med. Socialtilsynet har
dog indblik i samhandlen mellem de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn og andre virksomheder i
organisationen. Der er ligeledes indblik i, hvordan de samlede midler i tilbuddet anvendes til personale-
lønninger, lederlønninger, administration, husleje og almindelig daglig drift, og at der driftsmæssigt dispo-
neres relevant. Socialtilsynet vurderer på den baggrund, om budgettet afspejler de samlede omkostnin-
ger, der er ved driften af tilbuddet, og om der er den nødvendige driftsøkonomi til at kunne levere og
understøtte ydelserne til borgerne.
Socialtilsynet påser endvidere, at årsregnskabet viser, at tilbuddet er økonomisk bæredygtigt f.s.v.a.
solvens, egenkapital og kapitalberedskab, og at tilbuddet kan dokumentere og redegøre for, at egenkapi-
talen har tilstrækkelig økonomiske reserver til at kunne imødegå eventuelle tab og sikre borgerne
fremadrettet. Socialtilsynet skal lægge revisorpåtegningen til grund for gennemgangen af tilbuddets øko-
nomi. Revisor er underlagt bekendtgørelse om revision af private tilbud omfattet af lov om socialtilsyn og
skal foretage forvaltningsmæssig revision af tilbuddets økonomi, hvor det skal påses, at tilbuddet efterle-
ver kraven til sparsommelig, økonomistyring, produktivitet og effektivitet. Endvidere skal revisor påse, at
de økonomiske nøgletal, som fremgår af tilbudsportalens årsrapport, er i overensstemmelse med tilbud-
dets årsrapport (årsregnskab). Derudover skal revisor erklære sig om, at prisen på eventuel husleje og
ydelser, som leveres som samhandel indenfor organisationen, er på markedsniveau.
Hvor meget er det rimeligt, at koncerner samlet set opnår af fortjeneste for løsningen af velfærdsopgaver
på skatteborgeres regning?
Socialtilsyn Hovedstaden kan ikke udtale sig om, hvor meget det er rimeligt, at private aktører tjener på
løsningen af velfærdsopgaver. Socialtilsynets opgave er at påse, at årsregnskabet viser, at tilbuddet er
økonomisk bæredygtigt f.s.v.a. solvens, egenkapital og kapitalberedskab, og at tilbuddet kan dokumente-
re og redegøre for, at egenkapitalen har tilstrækkelig økonomiske reserver til at kunne imødegå eventu-
elle tab og sikre borgerne fremadrettet. Derudover skal socialtilsynet påse, at der er udført forvaltningsre-
vision af tilbuddets revisor, og at revisor således skal erklære sig om sparsommelighed, og at denne ikke
har giver anledning til bemærkninger.
Kan offentlige bestillere af opgaver hos Habitus have sikkerhed for, at midlerne primært går til samfun-
dets svageste og ikke bliver brugt til at købe vikarer til overpriser, kurser og administration af koncernen?
Der kan med lov om socialtilsyn gives sikkerhed for, at tilbud, der er underlagt socialtilsyn og dermed
godkendt af socialtilsynet, har en økonomi, der kan tilvejebringe den støtte, hjælp og omsorg, der er for-
målet med tilbuddet. Da socialtilsynet med den eksisterende lovgivning ikke skal føre tilsyn med koncer-
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at oversende Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse for sit tilsyn med Habitus koncernen, til børne- og socialministeren
nen (Holdingselskab/Moderselskab), kan Socialtilsynet ikke udtale sig om koncerners samlede økonomi.
Reglerne muliggør, at der kan generes et overskud i private virksomheder, som løser opgaver på områ-
det, der er underlagt socialtilsyn. Anvendelse af overskud, som ligger ud over den del, som skal medvir-
ke til at sikre en bæredygtig økonomi og fremtidige investeringer i tilbuddet, jævnfør tidligere beskrevet,
ligger ud over socialtilsynets beføjelser.
Der fremgår ikke af lov om social tilsyn en norm for, hvor stort en soliditetsgrad, der kan anses for ret-
ningsgivende, og Socialstyrelsen har henvist til den norm, der gælder generelt for private virksomheder
på 30 procent, som vejledende også for de sociale tilbud i forhold til at sikre en fremtidig drift og imødegå
eventuelle tab. Endvidere er der ikke for private tilbud, ligesom for offentlige tilbud, regler for tilbagebeta-
ling af overskud ved nedsættelse af takster. Eller ved underskud, indregning af underskuddet i budgettet,
senest to år efter det er konstateret.
Venlig hilsen
Mie Andresen
Chef for Socialtilsyn Hovedstaden
9