Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2008105_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Besvarelse af samrådsspørgsmål K
Tirsdag den 29. januar kl. 14.30-
15.30.
Ca. 12-15 min.
SOU - FT 2-080
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål K stillet af Kirsten Normann Ander-
sen (SF):
”På baggrund af bl.a. FOA’s fagblads afsløringer af økono-
mien bag bostedskæden Habitus, jf. artiklen den 18. decem-
ber 2018 på fagbladetfoa.dk ”Privat bostedskæde bruger
millioner af skattekroner på at købe ydelser af sig selv”, be-
des ministeren redegøre for:
Hvad ministeren ved om koncernens fortjeneste på leve-
ring af velfærdsydelser?
Om ministeren mener, at en koncerndannelse som Habi-
tus efterlader tilstrækkeligt indblik i, hvordan kommuner-
nes finansiering af velfærdsindsatser anvendes?
Om hvor stor en samlet fortjeneste ministeren mener, at
bostedskæden med rimelighed kan forvente for løsning af
velfærdsopgaver på skatteborgernes regning?
Om hvordan man som offentlig bestiller af opgaver hos
Habitus kan have sikkerhed for, at midlerne primært går til
samfundets svageste, og ikke bliver brugt på at købe vi-
karer til overpriser, kurser og administration af bosteds-
kæden selv?”
Det talte ord gælder.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/1-19 om privat bostedskæde, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for muligheden for at drøfte forvaltnin-
gen af offentlige midler i sociale tilbud, der indgår i koncerner
og koncernlignende konstruktioner.
Jeg vil forsøge at gøre min besvarelse så kort som muligt
under hensyn til, at det stillede samrådsspørgsmål faktisk
består af fire spørgsmål, som jeg ønsker at svare fyldestgø-
rende på.
Der er ingen tvivl om, at de offentlige midler, som går til fi-
nansieringen af sociale tilbud, rent faktisk også skal gå til at
yde omsorg over for borgerne i tilbuddet, særligt fordi vi her
taler om nogle mennesker, som er helt afhængige af den
hjælp og støtte, vi som samfund yder til dem.
Jeg ser derfor på det med meget stor alvor, når jeg hører om
tilfælde, hvor der kan stilles spørgsmålstegn ved, om pen-
gene rent faktisk går borgerne, og hvor der sker svigt på de
sociale tilbud.
Samrådsspørgsmålet, som jeg er blevet bedt om at besvare i
dag, består af fire delspørgsmål, som er stillet på baggrund
af en artikel i Fagbladet FOA i december 2018 om Habitus-
koncernen.
Som baggrund for min besvarelse har jeg anmodet Socialtil-
syn Hovedstaden om en redegørelse for deres tilsyn med
Habitus-koncernen. Hvis udvalget ønsker det, kan jeg over-
sende socialtilsynets redegørelse.
[Borgeren i centrum]
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at det allervigtigste
for mig er, at kvaliteten er i top, når udsatte børn, unge og
voksne har ophold på botilbud. Det gælder uanset, om til-
buddet er privat eller offentligt eller indgår i en koncernsam-
menhæng.
Men det er også helt centralt, at der udover at være helt styr
på kvaliteten også skal være styr på, hvordan tilbuddene an-
vender offentlige midler. Midlerne skal anvendes effektivt, og
de skal som altovervejende hovedregel gå til indsatsen for
borgerne i stedet for at lande i ejernes lommer. Derfor skal
der føres tilsyn med tilbuddenes økonomi.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/1-19 om privat bostedskæde, til børne- og socialministeren
Det skal
altid
være den faglige indsats, der er omdrejnings-
punktet.
Arbejdet med vores udsatte borgere må
aldrig
blive en pen-
gemaskine.
[Det økonomiske tilsyn og koncerner/koncernlignende
konstruktioner]
Hvis jeg helt kort skal beskrive rammerne for det økonomi-
ske tilsyn, så er socialtilsynets hovedfokus i det økonomiske
tilsyn
det enkelte tilbuds økonomi.
I den forbindelse skal so-
cialtilsynet tage stilling til 3 overordnede forhold:
1) Om det enkelte tilbud er
økonomisk bæredygtigt.
2) Om tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne
kvalitet
i tilbuddet i forhold til prisen og i forhold til tilbud-
dets målgruppe.
3) Om der er
gennemsigtighed
i tilbuddets økonomi.
Socialtilsynet foretager vurderingen på baggrund af tilbudde-
nes årsbudget, årsregnskab og årsrapport samt revisors på-
tegning.
Da socialtilsynsreformen trådte i kraft den 1. januar 2014, fik
socialtilsynet en særlig tilsynsopgave i forhold til koncerner
og koncernlignende konstruktioner, hvor tilsynet som led i
det økonomiske tilsyn skal sikre sig, at samhandel inden for
koncernen sker på markedsvilkår.
Det betyder, at private tilbud, der indgår i koncernsammen-
hænge, sammen med deres årsbudget skal udarbejde en
såkaldt koncernnote, hvoraf samhandlen mellem koncernens
enkelte enheder fremgår, så socialtilsynet kan sikre sig, at
samhandlen foregår på markedsvilkår.
[Private tilbuds fortjeneste på levering af velfærdsydel-
ser]
Det afgørende for mig er ikke, hvordan og i hvilken form op-
gavevaretagelsen organiseres. Det afgørende er, at bor-
gerne får den bedst mulige service for pengene og bliver
mødt af den rigtige faglighed og kvalitet.
Selv om private tilbud også er forretninger, skal de drives
med respekt for det område og den opgave, der løftes. Det
må aldrig fjerne fokus fra at levere en ydelse af ordenligt
kvalitet til borgerne.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/1-19 om privat bostedskæde, til børne- og socialministeren
De tal, vi har, viser, at 104 rent private tilbud
altså uden de
selvejende institutioner
i 2016 har indberettet et gennem-
snitligt overskud på ca. 300.000 kr.
11 af de 104 private tilbud havde et overskud på mere end 1
mio. kr. Til sammenligning gjorde det samme sig gældende
for 9 regionale tilbud, 79 kommunale tilbud og 41 selvejende
institutioner.
Det er ikke muligt ud fra tallene at afdække, hvordan evt.
overskud er blevet anvendt.
[Habitus-koncernens fortjeneste på levering af velfærds-
ydelser]
Jeg bliver i første del af samrådsspørgsmålet spurgt til, hvad
jeg ved om Habitus-koncernens fortjeneste på levering af
velfærdsydelser.
Af den redegørelse, som jeg har modtaget fra Socialtilsyn
Hovedstaden fremgår det, at
fem virksomheder i Habitus-koncernen i 2017 havde et
underskud på mellem 75.000 kr. og 1,9 mio. kr., og at
fem virksomheder i Habitus-koncernen i 2017 havde et
overskud på mellem 1,2 mio. kr. og 2,7 mio. kr.
Socialtilsyn Hovedstaden oplyser, at Habitus-tilbuddene har
haft et højt vikarforbrug, et højt antal af ufaglærte medarbej-
dere samt hyppige organisationsændringer og lederskifte.
Dette har været medvirkende til alvorlige svigt i indsatsen til
borgerne.
På baggrund af de konstaterede svigt er koncernen underka-
stet et stadigt mere intensiveret tilsyn. Det samlede antal til-
synsbesøg med tilbud i Habitus-koncernen er steget fra 7 i
2014 til 35 i 2018.
Socialtilsynet har løbende påpeget og været i dialog med
koncernens tilbud om, at der skal rettes op på den store per-
sonalegennemstrømning mv., fordi det sker på bekostning af
tilbuddenes kerneopgave, som er at tage sig af borgerne.
Ét af tilbuddene har haft 15 tilsyn på ét år og har lukket ned
som følge af socialtilsynets kritik af forholdene, og jeg kan
kun være tilfreds med, at socialtilsynet har fulgt op på deres
viden og har grebet ind i det konkrete tilfælde, når de fandt
behov for det.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/1-19 om privat bostedskæde, til børne- og socialministeren
Som følge af socialtilsynets tilsyn og dialog har koncernen
nedlagt et ”flyverkorps” af medarbejdere og ansætter nu di-
rekte i de enkelte tilbud. Det budgetterede vikarforbrug er re-
duceret fra 20 til 12,5 pct.
Jeg går klart ud fra, at socialtilsynet griber ind, når der skal
gribes ind for at skærme borgerne, herunder hvis der er
grund til at tro, at brugen af vikarer mv. påvirker indsatsen og
medfører svigt af beboerne på tilbuddet
for det er helt uac-
ceptabelt.
[Anvendelse af kommunernes finansiering af velfærds-
indsatser i koncerner og koncernlignende konstruktio-
ner]
I anden del af samrådsspørgsmålet bliver jeg spurgt, om jeg
mener, at en koncerndannelse som Habitus efterlader til-
strækkeligt indblik i, hvordan kommunernes finansiering af
velfærdsindsatser anvendes.
Socialtilsynene har i dag mulighed for at få indblik i økono-
mien i tilbud i koncerndannelser via tilbuddets årsrapport,
årsregnskab, budget, koncernnote og revisors påtegning.
Socialtilsyn Hovedstaden oplyser i deres redegørelse, at de
vurderer, at organiseringen af tilbud i koncerner til en vis
grad giver et indblik i, hvordan offentlige midler anvendes.
Den viden, som Socialtilsyn Hovedstaden har om tilbuddene
i Habitus-koncernen, har de opnået ved at anvende mulighe-
derne i socialtilsynsloven aktivt.
Det siger mig, at de nuværende regler giver mulighed for et
relativt velfunderet indblik i økonomien i tilbud, som indgår i
en koncerndannelse.
Men det er ingen hemmelighed, at jeg gerne havde givet so-
cialtilsynene endnu flere redskaber til det økonomiske tilsyn,
og jeg fremlagde derfor også, i forbindelse med efterårets
drøftelser om socialtilsynet, en række konkrete forslag, som
bl.a. skulle give socialtilsynet flere muskler ift. at gå økono-
mien efter i sømmene.
[Private tilbud ift. offentlige tilbud]
Jeg bliver i tredje del af samrådsspørgsmålet spurgt, hvor
stor en samlet fortjeneste, jeg mener, at Habitus med rime-
lighed kan forvente for løsning af velfærdsopgaver på skatte-
borgernes regning.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/1-19 om privat bostedskæde, til børne- og socialministeren
Jeg har ikke noget kvalificeret bud på, hvor stor en fortjene-
ste, der er rimeligt, for den indsats, som leveres i tilbud som
Habitus-tilbuddene.
Men jeg mener som tidligere nævnt, at det er godt med både
private og offentlige aktører. En bred vifte af aktører kan
være med til at sikre en bred vifte af indsatser, målrettet for-
skellige borgeres behov.
Og det er jo ikke sådan, at private tilbud vurderes dårligere
end de offentlige. Socialstyrelsen konkluderer i sin evalue-
ring af tilsynsreformen, at de sociale tilbud generelt har en
høj kvalitet, og at der ses en svag tendens til, at private til-
bud bedømmes til at have en højere kvalitet end offentlige til-
bud.
[Sikring af, at offentlige midler går til samfundets svage-
ste]
I sidste del af samrådsspørgsmålet bliver jeg spurgt, hvordan
man som offentlig bestiller af opgaver hos Habitus kan have
sikkerhed for, at midlerne primært går til samfundets svage-
ste, og ikke bliver brugt på at købe vikarer til overpriser, kur-
ser og administration af bostedskæden selv.
Hvis vi skal have sikkerhed for, at de offentlige midler først
og fremmest går til en kvalificeret indsats for samfundets
svageste borgere, forudsætter det et aktivt og også et effek-
tivt socialtilsyn. Socialtilsynets opgave er netop at kontrol-
lere, at tilbuddene leverer en ordentlig kvalitet til vores bor-
gere.
Derudover har tilbuddets revisor en vigtig rolle i at sikre, at
afregninger mellem koncerners enkelte enheder sker på
markedsvilkår.
Jeg har tillid til, at socialtilsynet griber ind, hvis de kan se, at
der sker misbrug af offentlige midler, som skulle være gået til
vores udsatte borgere. I sidste ende kan socialtilsynet også
lukke tilbuddet.
Med til fortællingen hører også, at det er lige så meget op til
den visiterende kommune at sikre sig, at borgeren får den
ydelse og støtte, som kommunen betaler for.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/1-19 om privat bostedskæde, til børne- og socialministeren
Derudover har borgerne, personale, pårørende m.fl. jo også
mulighed for at underrette socialtilsynet via whistleblowerord-
ningen, og på den måde har socialtilsynet bedre mulighed
for at gribe ind og for at følge op.
[De politiske drøftelser om opfølgning på evalueringen
af socialtilsynet]
Nu hvor samrådsspørgsmålene er besvaret, vil jeg gerne
vende tilbage til, at jeg i efteråret 2018 var klar med en
række forslag til at styrke socialtilsynet, herunder tilsynets
mulighed for at føre et effektivt tilsyn med tilbuddenes øko-
nomi.
Forslagene byggede på en grundig evaluering af tilsynet og
på en rapport fra Deloitte om det økonomiske tilsyn med de
sociale tilbud.
Forslagene gik bl.a. på, at
sikre socialtilsynene bedre indsigt i tilbuddenes økonomi-
oplysninger
give tilsynet bedre mulighed for at sanktionere
give tilsynet flere muskler over for tilbuddene generelt
Det er min opfattelse, at der under drøftelserne var opbak-
ning til forslagene, og at flere af disse faktisk havde samme
sigte og afsæt, som de spørgsmål, jeg har besvaret i dag.
Samlet set var der tale om en pakke på 38 mio. kr., som ville
have gjort en markant og en vigtig forskel både ift. til at
styrke socialtilsynet men også ift. botilbuddene
De forslag fik vi som bekendt ikke realiseret, fordi der ikke
kunne opnås enighed om en politisk aftale, og det er jo selv-
følgeligt ærgerligt at konstatere.
[Afslutning]
Når det er sagt, så læner jeg mig selvfølgelig ikke tilbage.
Selv om vi ikke kunne komme i mål i efteråret, så gør vi,
hvad vi kan for at sikre, at der er så stor klarhed som muligt
om de gældende regler. Det vil jeg sikre i den løbende dialog
med de fem socialtilsyn og i forbindelse med den igangvæ-
rende revision af vejledningen om socialtilsyn.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/1-19 om privat bostedskæde, til børne- og socialministeren
Det kan ikke siges for tit, hvor vigtigt det er, at kvaliteten er i
orden ude i tilbuddene, og at vores udsatte borgere får den
ydelse, de har behov for.
Men det er også væsentligt at få styr på, at offentlige midler
forvaltes og anvendes forsvarligt, og arbejdet med udsatte
børn, unge og voksne ikke bliver en pengemaskine
Jeg har fortsat tillid til vores socialtilsyn, som evalueringen jo
viste, virker efter hensigten. Det var en positiv evaluering,
men den viste også en række steder, hvor man kunne for-
bedre, og det var jo det, der lå som udgangspunkt, for det vi
forhandlede i efteråret.
Og jeg vil fortsat gøre mit for at sikre, at socialtilsynet, reviso-
rer og tilbud er klar over rammerne for tilbuddenes økonomi
og for tilsynet med det, så vi sikrer et solidt og effektivt øko-
nomisk tilsyn.
Tak for ordet
8