Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 552
Doknr.
660499
Dato
19-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 24. januar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 264 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 264:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3. januar 2019 fra Frederik Val-
dorf, jf. SOU alm. del
–
125? Vil ministeren herunder forholde sig til udsagnet
om, at visse kommuner bevidst trækker behandlingen af nogle socialsager i
langdrag for at undgå politianmeldelse i de pågældende sager? Vil ministeren
endelig redegøre for, hvad reglerne præcist er for politianmeldelse at kommu-
ner og myndigheder ift. ulovlig sagsbehandling?”
Svar:
Frederik Valdorf Hansen retter i sin henvendelse kritik af kommunernes sags-
behandling på det sociale område og problematiserer konkret muligheden for
politimæssig behandling af sager, hvor en borger oplever, at det tager lang tid
endeligt at få afgjort en sag i kommunen om hjælp efter den sociale lovgivning.
Jeg forstår ikke henvendelsen sådan, at Frederik Valdorf Hansen mener, at
kommuner trækker behandlingen af sager ud for at undgå en eventuel politian-
meldelsen, men at han finder, at det er utilfredsstillende og i nogle tilfælde mu-
ligvis strafbart, hvis en borger skal vente meget lang tid på en afgørelse.
Henvendelsen giver mig generelt anledning til at fremhæve følgende:
Om sagsbehandlingstiden i kommunerne på det sociale område følger det af §
3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, at kommunal-
bestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp hurtigst muligt med henblik på
at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for,
hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal
være truffet. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren
skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Klager over afgørelser på det sociale område kan indbringes for Ankestyrelsen
i det omfang, det er fastsat i den sociale lovgivning.
Det administrative klagesystem på det sociale område har netop til formål at
varetage borgernes retssikkerhed.
1