Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2018698_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 543
Doknr.
663490
Dato
20-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. januar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 259 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Ravn (S).
Spørgsmål nr. 259:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i henvendelsen af 22. januar 2019 fra C.C,
jf. SOU alm. del
bilag 124 (fortroligt bilag) kommentere det forhold, at dren-
gen i den pågældende sag tilsyneladende er blevet forsøgt lokket på forskellig
vis til at flytte til et opholdssted, selvom han ikke ønsker dette, og at man desu-
den har forsøgt at overtale ham til at flytte fra plejefamilien med bl.a. politiets
medvirken? Mener ministeren, at denne praksis er i overensstemmelse med
lovgivningen og i overensstemmelse med
”barnets tarv” i den pågældende
sag?”
Svar:
I forhold til den konkrete sag så finder jeg det dybt ulykkeligt, når et anbragt
barn oplever, at rammerne omkring anbringelsen bliver ustabile med utryghed
hos barnet til følge.
Jeg mener, at fremstillingen af sagen understreger, hvor vigtigt det er, at der er
en god og inddragende dialog mellem kommune og barnet eller den unge,
biologisk familie og plejefamilie, herunder at barnets eller den unges synspunk-
ter altid inddrages og tillægges passende vægt i overensstemmelse med alder
og modenhed i forbindelse med afgørelser med stor betydning for barnet eller
den unges liv.
Jeg kan ikke ud fra fremstilingen i bilag 124 vurdere, hvorvidt loven er overholdt
i den konkrete sag. Men det følger af serviceloven, at hvis kommunen finder, at
det er nødvendigt at ændre anbringelsesstedet under hensyn til formålet med
anbringelsen, så skal kommunen i dialog med forældremyndighedsindehave-
ren og barnet eller den unge, der er fyldt 12 år, forsøge at opnå forståelse for
og samtykke til afgørelsen om flytning, så det i videst muligt omfang kan und-
gås, at det bliver nødvendigt at gennemtvinge en afgørelse.
Det er børn og unge-udvalget, der tager stilling til, om der kan ske en ændring
af anbringelsesstedet, hvis forældremyndighedsindehaverne eller barnet på 12
år eller derover ikke samtykker til ændring af anbringelsesstedet. Her skal der
forud for en afgørelse om ændring af anbringelsessted afholdes en børnesam-
tale med barnet eller den unge. Desuden har barnet eller den unge ret til at
have en bisidder, f.eks. fra Børns Vilkår eller en anden bisidder, som barnet
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om, med udgangspunkt i henvendelsen af 22/1-19 fra C.C, jf. SOU alm. del – bilag 124 (fortroligt bilag) kommentere det forhold, at drengen i den pågældende sag tilsyneladende er blevet forsøgt lokket på forskellig vis til at flytte til et opholdssted, selvom han ikke ønsker dette, og at man desuden har forsøgt at overtale ham til at flytte fra plejefamilien med bl.a. politiets medvirken, til børne- og socialministeren
2018698_0002.png
som udgangspunkt selv har valgt, med til børnesamtalen og andre møder med
kommunen.
I de tilfælde, hvor der ikke er enighed om og samtykke til ændringen, skal sa-
gen behandles efter de særlige regler og krav, der gælder efter servicelovens §
69, stk. 3 og 4, om kommunens indstilling og børn og unge-udvalgets vurde-
ring, der er fastsat i servicelovens § 69. Heri indgår blandt andet en beskrivelse
af barnets eller den unges holdning til sagen, en beskrivelse af, om man ved at
give supplerende støtte til barnet eller den unge på det aktuelle anbringelses-
sted kan imødekomme barnets eller den unges behov for støtte og en udtalelse
fra det aktuelle anbringelsessted og øvrige nødvendige oplysninger.
Forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge, der fyldt 12 år, skal
forud for børn og unge-udvalgets behandling af en sag gøres bekendt med
retten til at se sagen akter, ligesom både forældremyndighedsindehaveren og
barnet eller den unge har ret til at udtale sig over før børn og unge-udvalget
under behandlingen af sagen. Både forældremyndighedsindehaveren og børn
og unge, der er fyldt 12 år, har ret til gratis advokatbistand under behandling af
en sag i børn og unge-udvalget.
Kommunen kan kun træffe afgørelse om valg af nyt anbringelsessted, uden at
reglerne i servicelovens § 69 skal bringes i anvendelse i de særlige tilfælde,
hvor en flytning fra et anbringelsessted bliver nødvendig som følge af udefra
kommende begivenheder, som f.eks. at et opholdssted lukkes eller at plejefa-
milien opsiger plejeaftalen med kommunen om et barn eller en ung.
I disse tilfælde skal afholdes en børnesamtale med barnet eller den unge inden
der træffes afgørelse i sagen efter reglerne i servicelovens § 48. Samtalen kan
dog undlades, i det omfang barnets modenhed eller sagens karakter i afgøren-
de grad taler imod at samtalen gennemføres. I disse tilfælde skal kommunen
på anden vis forsøge at tilvejebringe barnets eller den unges holdning til den
påtænkte afgørelse.
I relation til politiets bistand i forbindelse med ændring af anbringelsessted, så
har kommunen ikke i dag adgang til at anmode om politiets bistand til at gen-
nemføre en afgørelse om ændret anbringelsessted uden samtykke.
Satspuljepartierne har i satspuljen for 2019 aftalt at ændre servicelovens regler
om fuldbyrdelse af afgørelser, så kommunerne fremover får adgang til politiets
bistand, når det i helt særlige tilfælde er nødvendigt af hensyn til barnets eller
den unges bedste. Det skal sikre, at den rette indsats bliver sat i værk hurtigt
og skånsomt for det anbragte barn eller den unge, der har et behov for særlig
støtte, som ikke kan imødekommes på deres anbringelsessted.
Kommunen skal dog altid forsøge at gennemføre afgørelsen om ændringen
uden anvendelse af tvang. Dvs. at kommunen skal gennemføre rækken af
skridt beskrevet ovenfor, herunder afholdelse af børnesamtale og behandling
af sagen i børn og unge-udvalget, før afgørelsen om ændring af anbringelses-
sted kan gennemtvinges. Ambitionen er, at det aldrig skal være nødvendigt at
anvende politiet ved gennemførelse af disse afgørelser.
Som led i initiativet skal en række tiltag desuden styrke barnets eller den unges
og forældrenes retssikkerhed ved gennemførelsen af afgørelser uden samtyk-
ke. Bl.a. tydeliggøres kommunens forpligtelse til at sikre, at afgørelser om fx
anbringelse uden for hjemmet eller ændret anbringelsessted uden samtykke
altid skal gennemføres så skånsomt som muligt og med størst mulig hensynta-
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om, med udgangspunkt i henvendelsen af 22/1-19 fra C.C, jf. SOU alm. del – bilag 124 (fortroligt bilag) kommentere det forhold, at drengen i den pågældende sag tilsyneladende er blevet forsøgt lokket på forskellig vis til at flytte til et opholdssted, selvom han ikke ønsker dette, og at man desuden har forsøgt at overtale ham til at flytte fra plejefamilien med bl.a. politiets medvirken, til børne- og socialministeren
2018698_0003.png
gen til barnets eller den unges integritet, og at kommunen altid skal forsøge at
undgå, at det bliver nødvendigt at gennemføre en afgørelse.
At selve fuldbyrdelsen af afgørelsen skal varetage barnets bedste indebærer,
at afhentningen af barnet skal tilrettelægges på en for barnet så skånsom må-
de som muligt. Skal kommunens medarbejdere således i sidste instans bistås
af politiet, vil dette hensyn således skulle tilgodeses som det bærende. Samti-
dig vil de ovenfor beskrevne skridt, som kommunen skal foretage, inden en
fuldbyrdelse evt. bliver relevant, blive nøje beskrevet i lovforslagets bemærk-
ninger.
Det fastsættes desuden i serviceloven, at kommunen skal foretage en registre-
ring af de situationer, hvor politiet, efter kommunens anmodning, yder bistand
til at gennemføre en ændring af anbringelsessted. Registreringen skal indehol-
de kommunens begrundelse for at anmode om politiets bistand, hvilket vil
fremgå af sagen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3