Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 539
Doknr.
663979
Dato
19-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. januar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 251 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 251:
På baggrund af samrådet med børne- og socialministeren den 10. januar 2019
og samrådet med børne- og socialministeren og beskæftigelsesministeren den
17. januar 2019 (jf. samrådsspørgsmålene J, H og I, SOU alm. del) om kom-
munernes tildeling af BPA-ordninger til borgere med handicap bedes ministe-
ren oplyse, om ministeren vil tage initiativ til at få foretaget en uvildig undersø-
gelse af Ankestyrelsens praksis i klagesager om BPA-ordningen mhp. at vur-
dere, om den er i overensstemmelse med intentionerne i lovgivningen?
Svar:
Som minister for det sociale område, hvor Ankestyrelsen som øverste klagein-
stans behandler mange sager, er jeg selvfølgelig meget optaget af, at Ankesty-
relsen lever op til de forpligtelser, som dette medfører, herunder at styrelsens
praksis er i overensstemmelse med lovgivningens intentioner.
Det er mit helt generelle indtryk, at der ikke på nuværende tidspunkt er nogle
holdepunkter for at antage, at der er behov for en nærmere undersøgelse af
Ankestyrelsens praksis i klagesagsbehandlingen i sager om BPA-ordninger.
Jeg er selvfølgelig meget optaget af, at Ankestyrelsen lever op til de forpligtel-
ser, der hører med til at være ankeinstans. Dette er blandt andet via korrekt an-
kepraksis at skabe grundlaget for, at borgere får den korrekte afgørelse hos
kommuner og andre myndigheder. Det er i den forbindelse også en del af mini-
steriets ansvar at følge med i, hvordan reglerne administreres, herunder hvor-
dan praksis udvikler sig. Hvis der opstår en utilsigtet udvikling, vil jeg naturligvis
overveje tiltag til imødegåelse heraf.
I forhold til Ankestyrelsens behandling af konkrete klagesager skal det i forlæn-
gelse af ovenstående nævnes, at såfremt man som borger er utilfreds med An-
kestyrelsens behandling af sagen, kan man kontakte Folketingets Ombuds-
mand. Ombudsmanden kan bl.a. vurdere, om den offentlige forvaltning handler
i overensstemmelse med god forvaltningsskik.
Afslutningsvis kan det nævnes, at Ankestyrelsens undersøgelse af kommuner-
nes anvendelse af reglerne om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance (BPA) snart offentliggøres. Denne rapport er
1