Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1965127_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-1615
Doknr.
47200
Dato
08-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 12. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 25 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr.25:
”På
baggrund af henvendelsen fra Kirsten Holst af 11. oktober 2018, jf. SOU alm. del
bilag 16, bedes ministeren redegøre for, hvor der er to forskellige fordelingsnøgler.”
Svar:
Bloktilskuddet til kommunerne udgør i 2019 62,1 mia. kr. Langt størstedelen af
tilskuddet finansierer bl.a. udligningstilskud ydet gennem det kommunale
udligningssystem. Den resterende del fordeles i forhold til kommunernes indbyggertal.
Når kommunernes udgifter øges, herunder ved løft finansieret gennem bloktilskud, så
påvirker det
samtidig
kommunernes udligningstilskud og øger således omfordelingen
mellem kommuner gennem udligningssystemet. Højere kommunale udgifter til
ældreområdet vil også være afspejlet i kommunernes opgjorte udgiftsbehov i
udligningen.
Bloktilskuddet til kommunerne kan efter reglerne ikke fordeles efter en specifik
fordelingsnøgle for fx ældreområdet.
Der er i nogle tidligere år blevet afsat
særtilskudsmidler
rettet mod ældreområdet,
hvor det er forudsat, at fordelingen af midlerne sker efter en fordelingsnøgle svarende
til kommunernes udgiftsbehov til ældre i udligningssystemet. Et særtilskud er ligesom
bloktilskuddet et generelt tilskud.
Staten yder således et særtilskud til generelt løft af ældreplejen, der for 2019 udgør
739,1 mio. kr. samt et særtilskud til styrket kvalitet i ældreplejen på 990,5 mio. kr. for
2019.
Der er i de senere år i forbindelse med finanslovsaftaler endvidere blevet afsat en
række statslige puljer på ældreområdet, hvor kommunerne tildeles et øremærket
tilskud og således også skal dokumentere den forventede og faktiske anvendelse heraf.
Det er forudsat, at puljerne efter et par år omlægges til generelt tilskud.
Det skal bemærkes, at hvis en kommune tildeles øremærkede tilskud fra en statslig
pulje, indgår udgifterne ikke som et løft i kommunernes serviceudgifter og påvirker
dermed heller ikke udligningen mellem kommunerne. Omlægges midlerne til et
generelt tilskud, påvirker det kommunernes udgifter og giver en udligningseffekt.
Om de tre puljer, der nævnes i Kirsten Holst henvendelse af 11. oktober 2018, jf. SOU
alm. del
bilag 16, kan det oplyses, at der i finanslovsaftalen for 2016 blev afsat 1 mia.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: MFU spm. om, på baggrund af henvendelsen fra Kirsten Holst af 11. oktober 2018 at redegøre for, hvorfor der er to forskellige fordelingsnøgler, til økonomi- og indenrigsministeren
1965127_0002.png
kr. årligt til en værdig ældrepleje, som udmøntes som øremærkede tilskud i perioden
2016-2019. I finanslovsaftalen for 2017 blev der afsat 380 mio. kr. årligt til et
klippekort til beboerne på plejehjem, som i 2017-2018 er udmøntet som øremærkede
tilskud og fra 2019 udmøntes via bloktilskuddet. I finanslovsaftalen for 2018 blev der
afsat 60 mio. kr. årligt til En værdig død, som udmøntes til kommunerne via
bloktilskuddet.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2