Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2012944_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5082
Doknr.
654726
Dato
07-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 11. januar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 218 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard
Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 218:
”Vil ministeren på baggrund af
sin besvarelse af SOU alm. del - spørgsmål 125
oplyse, hvornår der blev etableret beskrivelser af arbejdsgange og interne
kontroller i forbindelse med udbetaling af tilskud, og om der har været
ledelsesmæssigt fokus på, at kontrollerne er blevet overholdt?”
Svar:
Af skriftlige kilder kan jeg ikke se, at ministeriet ikke har haft beskrivelser af
arbejdsgange og interne kontroller.
Spørger henviser i spørgsmål 125 til punkt 14 i Rigsrevisionens notat af no-
vember 2018, hvor Rigsrevisionen i 2013, 2014 og 2015 bemærkede, at mini-
steriet havde manglefulde retningslinjer for krav til og behandling af tilskuds-
modtageres faglige rapporter.
Af ministerredegørelsen for 2014 fremgår det, at retningslinjer for krav til og
gennemgang af tilskudsmodtageres regnskaber og faglige rapporter var et
væsentligt element i departementets daværende strategi på tilskudsområdet.
Jeg forventer, at det generelt er et ledelsesmæssigt fokuspunkt at have styr på
tilskudsmodtagernes regnskaber og faglige rapporter, og at kontrolprocedurer
følges.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del
svar på spm. 125
1