Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
1. februar 2019
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 210
(Alm. del) af 9. januar 2019 stillet efter ønske fra Peter Skaarup
(DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan det sikres, at de konkrete løsninger i udbuddene af
borgerrettede It-løsninger, som f.eks. MitID og Digital Post, udformes, så personer
med kognitive og/eller fysiske handicap kan bruge løsningerne, og vil ministeren
endvidere oplyse, om organisationer, der repræsenterer disse borgere, har været ind-
draget i udbuddene?
Svar
Digitaliseringsstyrelsen har udformet udbuddene af de borgerrettede it-løsninger,
MitID og Digital Post, med henblik på, at de nye it-løsninger skal kunne anvendes
af så mange borgere som muligt, herunder personer med kognitive og/eller fysiske
handicap. Dette sikres konkret gennem udbudsmaterialet for henholdsvis MitID og
Digital Post, der rammesætter udviklingen af de to nye it-løsninger. I udbudsmate-
rialet for hver it-løsning stilles konkrete og ufravigelige krav om løsningernes bru-
gervenlighed og tilgængelighed.
Der er bl.a. stillet krav om, at begge it-løsningers brugergrænseflader, der tilgås via
en internetbrowser, skal følge den internationale standard for webtilgængelighed
WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines). Ved at følge disse retningslinjer
sikres tilgængelighed i it-løsningerne for personer med handicap, herunder blinde
og svagsynede, døve og hørehæmmede, mennesker med indlæringshandicap, kog-
nitive begrænsninger, begrænset bevægelighed, talehandicap og fotosensitivitet mv.
samt kombinationer heraf.
Både MitID- og Digital Post-projektet har inddraget organisationer, der repræsen-
terer borgere med kognitive og/eller fysiske handicap, i forberedelserne til udbud-
dene.
Som en del af forberedelsen til udbuddet af MitID gennemførte Digitaliseringssty-
relsen i 2014 en offentlig høring om fremtidens NemID. Høringen blev suppleret
af en række workshops med interessenter, herunder repræsentanter for brugere med
særlige behov, om interessenternes ønsker, behov og konkrete input til kravene til
den kommende løsning.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 210: MFU spm. om, hvordan det sikres, at de konkrete løsninger i udbuddene af borgerrettede It-løsninger, som f.eks. MitID og Digital Post, udformes, så personer med kognitive og/eller fysiske handicap kan bruge løsningerne, til ministeren for offentlig innovation
Derudover har Digitaliseringsstyrelsen og de danske pengeinstitutter, i regi af part-
nerskabet for MitID, nedsat et interessentforum bestående af en række slutbruger-
og erhvervsorganisationer, heriblandt Danske Handicaporganisationer og LEV
Landsforeningen for udviklingshæmmede. Interessentforummets formål er gen-
nem løbende møder at indhente input, der skal bidrage til at sikre den størst mulige
udbredelse og anvendelighed af den kommende MitID-løsning hos slutbrugerne.
Når MitID-løsningen udvikles, er der bl.a. stillet krav til, at leverandøren skal ind-
drage relevante slutbrugerorganisationer, der repræsenterer borgere, som er tekno-
logiudfordrede og/eller har funktionsnedsættelser, for at sikre tilgængelighed og
brugervenlighed i it-løsningen.
Digitaliseringsstyrelsen gennemførte i efteråret 2016 en offentlig høring om Digital
Post-projektet, hvor myndigheder, organisationer, virksomheder mv. fik mulighed
for at komme med input. Høringssvar fra bl.a. Danske Handicaporganisationer un-
derstregede vigtigheden af Digital Post-løsningens tilgængelighed for brugergrup-
per med forskellige funktionsnedsættelser. Digitaliseringsstyrelsen har taget ud-
gangspunkt i høringssvarene i den endelige udformning af kravene til fremtidens
Digital Post-løsning.
I de kommende år, hvor de to nye borgerrettede it-løsninger skal implementeres,
vil Digitaliseringsstyrelsen også inddrage organisationer, der repræsenterer borgere
med kognitive og/eller fysiske handicap. Implementeringsindsatsen tilrettelægges
bl.a. i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsens landsdækkende digitaliseringsnet-
værk, Netværk for digital inklusion, der blev etableret i 2015. Netværkets formål er
at understøtte og forbedre indsatsen over for de målgrupper, der har behov for
hjælp til at kommunikere digitalt med det offentlige.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation