Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5505
Doknr.
623236
Dato
06-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 12. oktober 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 21 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MFU Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 21:
”Hvordan
kan der efter ministerens bedste skøn gives et nogenlunde dæk-
kende billede af omkostningerne ved at indføre en
’kan’
bestemmelse, der gi-
ver kommunerne mulighed for at tilbyde borgere, der i forvejen har en ordning
efter § 95, stk. 3, timer til overvågning, som en del af den samlede hjælp, og vil
ministeren få foretaget en sådan beregning? Såfremt ministeren ikke vil fore-
tage beregningen, bedes dette begrundet. Spørgsmålet stilles som opfølgning
på lukket samråd den 11. oktober 2018 om overvågningsproblematikken, jf. be-
svarelse af samrådsspm. A.”
Svar:
Jeg skal indledningsvis oplyse, at ministeriet over det seneste år sammen med
KL har drøftet mulige løsninger på overvågningsproblematikken, herunder mu-
ligheden for at gøre det frivilligt for kommunerne at visitere til overvågning i ord-
ningen gennem en kan-bestemmelse.
I samarbejde med konsulenthuset Deloitte igangsatte jeg hen over sommeren
sidste år en undersøgelse med henblik på at få afdækket de økonomiske kon-
sekvenser af modeller for en ordning, som giver borgere med hjælp efter ser-
vicelovens § 95, stk. 3, mulighed for at få udmålt timer til overvågning. Rappor-
ten skulle blandt andet kvalificere ministeriets drøftelser med KL.
I forlængelse af Deloittes rapport har ministeriet haft en række drøftelser med
KL vedrørende undersøgelsens metodiske tilgang og konklusioner, herunder i
forhold til datagrundlaget for undersøgelsen samt virkningen af at lave hen-
holdsvis en ’kan’- eller en ’skal’-bestemmelse.
Konklusionen efter disse drøftelser var imidlertid, at der ikke vil kunne findes en
løsning på overvågningsproblematikken uden, at det vil betyde store ekstra ud-
gifter for det offentlige.
Således skrev KL den 13. oktober 2017 til ministeriet, at sagen havde været
vendt i KL, og at KL mener, at det politiske pres vil være så stort på dette om-
råde, at det vil koste 150 mio. kr. årligt, også selvom det bliver en kan-bestem-
melse i lovgivningen.
1